Rasulullah s.a.w bersabda :
“Sesungguhnya di syurga
terdapat pintu yang dinamakan al-Rayyan.
Orang-orang yang berpuasa akan masuk
melalui pintu itu pada hari Kiamat.
Tidak ada seseorang pun yang akan masuk
melalui pintu ini kecuali mereka .Dikatakan:
Mana orang-orang yang berpuasa?
Lalu mereka semua berdiri.
Tidak ada seorang pun yang masuk
melalui pintu ini selain mereka.
Apabila mereka semua telah masuk,
pintu ini akan ditutup dan tidak ada seorang pun
yang akan masuk melaluinya”
(Diriwayatkan oleh
al-Bukhari dalam
Shahih al-Bukhari, Kitab al-Shaum– no: 1896)
~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sabda Rasulullah s.a.w :
“(Allah s.w.t berfirman) :
Sesungguhnya dia (hamba) meninggalkan
makan dan minum serta syahwatnya kerana-KU.
Puasa (yang dia kerjakan adalah) kerana-KU.
Puasa adalah untuk-KU.
Sedangkan,
AKU memberi balasan setiap kebaikan itu
dengan sepuluh kali ganda sehingga 700 kali ganda
kecuali ibadah puasa. Ini kerana,
ia (puasa) adalah untuk-KU
dan (sudah tentu) AKU sendiri
yang akan memberi balasannya”
(Diriwayatkan oleh
Imam Malik dalam al-Muwaththa’, Kitab al-Shiyam – no: 603)
~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sabda Rasulullah s.a.w :
“ Setiap amal kebaikan
anak Bani Adam pahalanya (dicatat oleh malaikat)
kecuali puasa.
Sesungguhnya ia adalah untuk-KU
dan AKU lah yang memberi pahala puasanya”
(Diriwayatkan oleh
al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, Kitab al-Libas – no: 5927)
Al-Hafidz Ibn Hajar al-Asqalani r.h
berkata mengenai hadis di atas:
“ Ibadah puasa ini dianggap sebagai
ibadah khusus untuk Allah
kerana ia bebas daripada unsur riak.
Ini kerana, perlaksanaannya tidak dapat dilihat
oleh mata kasar manusia.
Orang yang sedang berpuasa
dan orang yang tidak berpuasa
sama sahaja dari segi luarannya.
Berbeza dengan ibadah
seperti solat, membaca al-Quran,
berzikir atau bersedekah
yang mana perlaksanaannya
dapat dilihat secara terbuka dan membuka
ruang timbulnya perasaan riak.
Oleh itu al-Imam al-Qurtubi r.h berkata:
" Disebabkan semua amal perbuatan
yang ada ini dapat dimasuki unsur riak,
sedangkan puasa itu hanya dilakukan
semata-mata kerana Allah,
tidak hairanlah Allah menisbbahkan puasa itu
kepada diri-Nya”
(Ibn Hajar al-Asqalani dalam
Fath al-Baari, jilid 11, halaman 20)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan