Motivasi
daripada amalan bersahur
Usaha mengadakan amalan kebajikan mampu mengeratkan silaturahim
Alhamdulillah, sudah seminggu kita menjalani ibadat puasa Ramadan yang di awalnya dicucuri rahmat Allah SWT sebagai balasan kerana bersabar dengan ujian menahan lapar, dahaga serta meneruskan rutin kerja seharian.
Mengekalkan semangat, momentum dan kecerdasan bekerja tidaklah semudah dikata jika tiada usaha. Justeru, melaksanakan amalan sunat dalam bulan ini yang Allah gandakan pahalanya seperti mengerjakan amalan wajib untuk memberi pelbagai rahmat selain ganjaran pahala di akhirat.
Termasuklah untuk menguatkan fizikal dan semangat bagi menjaga momentum kerja yang berkualiti dan antara amalan sunat itu ialah bersahur.
Sabda Rasulullah SAW:
“Bersahurlah kamu kerana
makanan sahur itu mengandungi barakah.”
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Barakah bersahur
Perkataan ‘barakah’ ertinya mengandungi kebaikan yang banyak sama ada manfaatnya semasa kita bangun bersahur mahupun kebaikan untuk keesokan hari ketika berpuasa. Antara kebaikan bangun masa sahur, seseorang itu boleh beramal seperti mendirikan solat dan berdoa.
Diceritakan dalam satu riwayat, Rasulullah SAW mendirikan solat antara sahur dan Subuh dengan kadar bacaan 50 ayat yang sederhana panjangnya.
Rasulullah SAW bersabda, sebaik-baik doa adalah pada waktu sahur.
Apatah lagi dalam Ramadan penuh keberkatan, pahala amalan digandakan dan doa orang berpuasa dimakbulkan. Ruang dan peluang bersahur ini boleh dijadikan penggalak meningkatkan motivasi kerja kerana kesempatan beramal di awal Subuh juga dapat menjamin kesegaran dan kecerdasan fizikal.
Hal ini dapat membendung sifat malas serta mengerjakan solat di awal waktu dan menjaga disiplin dengan mengelakkan pekerja lewat ke tempat kerja.
Sumber tenaga
Makanan diambil ketika bersahur dapat memberi sumber tenaga untuk bekerja dan beribadat. Kerana itu jugalah disunatkan untuk melewatkan bersahur. Beginilah banyaknya rahmat dan barakah terkandung dalam amalan bersahur.
Selain itu, semangat dan momentum kerja juga dapat dibantu oleh pegawai atasan atau majikan melalui pelbagai kaedah seperti penghargaan, galakan di atas khidmat serta pencapaian staf khasnya kerana mengambil kira ia dilakukan dalam keadaan mereka berpuasa.
Apatah lagi kerana Allah SWT melimpahkan pelbagai bentuk penghargaan sehinggakan kepada bau mulut mereka yang berpuasa itu menurut sabda Rasulullah lebih baik di sisi Allah SWT daripada bau kasturi.
Justeru, usaha mengadakan majlis ilmu, berbuka puasa, bersedekah kurma dan bantuan kepada keluarga fakir miskin, anak yatim yang memerlukan dalam kalangan pekerja organisasi mampu mengeratkan silaturahim serta melambangkan keprihatinan majikan.
Budi bicara
Sifat timbang rasa dan budi bicara majikan mengagihkan kerja supaya tidak terlalu membebankan atau menyusahkan juga antara kaedah merangsang semangat momentum bekerja sepanjang Ramadan.
Sabda Rasulullah SAW:
“Sesiapa yang meringankan beban kerja
bagi pekerjanya pada Ramadan
akan diampunkan Allah
dosanya dan dibebaskan daripada neraka.”
(Riwayat Ibn Khuzaimah dalam Sahihnya)
Usaha ini juga menjadi serampang dua mata iaitu melatih disiplin diri pekerja dan hemah majikan dalam menjaga kebajikan serta hubungan silaturahim dengan pekerjanya. Kedua-dua aspek ini adalah faktor penentu kejayaan individu dan organisasi yang mampu dijana.
Malah, ia adalah usaha ke arah membangunkan warga organisasi yang bertakwa seperti matlamat berpuasa yang difardukan Allah kepada hamba-Nya.
Maksud takwa menurut Saidina Ali ialah takut kepada Allah al-Jalil iaitu dalam konteks ini, merasa bimbang atau takut kita tidak memelihara dan menyempurnakan amanah kerja terhadap pekerja dengan baik.
Firman Allah SWT:
“Sesungguhnya Allah
berserta orang yang bertakwa
dan berusaha memperbaiki amalannya.”
(Surah al-Nahl, ayat 128)
Justeru, apabila bersandarkan matlamat ini, sesuatu yang mustahil akan menjadi realiti dan kerja disempurnakan dalam kegembiraan, dipermudah serta diperelokkan oleh Allah SWT.
Penulis Prof Madya
di Jabatan Siasah Syariyyah,
Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya (UM)
Alhamdulillah, sudah seminggu kita menjalani ibadat puasa Ramadan yang di awalnya dicucuri rahmat Allah SWT sebagai balasan kerana bersabar dengan ujian menahan lapar, dahaga serta meneruskan rutin kerja seharian.
Mengekalkan semangat, momentum dan kecerdasan bekerja tidaklah semudah dikata jika tiada usaha. Justeru, melaksanakan amalan sunat dalam bulan ini yang Allah gandakan pahalanya seperti mengerjakan amalan wajib untuk memberi pelbagai rahmat selain ganjaran pahala di akhirat.
“Sesiapa yang meringankan
beban kerja bagi pekerjanya
pada Ramadan akan diampunkan
Allah dosanya dan dibebaskan daripada neraka.”
- Riwayat Ibn Khuzaimah dalam Sahihnya
Termasuklah untuk menguatkan fizikal dan semangat bagi menjaga momentum kerja yang berkualiti dan antara amalan sunat itu ialah bersahur.
Sabda Rasulullah SAW:
“Bersahurlah kamu kerana
makanan sahur itu mengandungi barakah.”
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Barakah bersahur
Perkataan ‘barakah’ ertinya mengandungi kebaikan yang banyak sama ada manfaatnya semasa kita bangun bersahur mahupun kebaikan untuk keesokan hari ketika berpuasa. Antara kebaikan bangun masa sahur, seseorang itu boleh beramal seperti mendirikan solat dan berdoa.
Diceritakan dalam satu riwayat, Rasulullah SAW mendirikan solat antara sahur dan Subuh dengan kadar bacaan 50 ayat yang sederhana panjangnya.
Rasulullah SAW bersabda, sebaik-baik doa adalah pada waktu sahur.
Apatah lagi dalam Ramadan penuh keberkatan, pahala amalan digandakan dan doa orang berpuasa dimakbulkan. Ruang dan peluang bersahur ini boleh dijadikan penggalak meningkatkan motivasi kerja kerana kesempatan beramal di awal Subuh juga dapat menjamin kesegaran dan kecerdasan fizikal.
Hal ini dapat membendung sifat malas serta mengerjakan solat di awal waktu dan menjaga disiplin dengan mengelakkan pekerja lewat ke tempat kerja.
Sumber tenaga
Makanan diambil ketika bersahur dapat memberi sumber tenaga untuk bekerja dan beribadat. Kerana itu jugalah disunatkan untuk melewatkan bersahur. Beginilah banyaknya rahmat dan barakah terkandung dalam amalan bersahur.
Selain itu, semangat dan momentum kerja juga dapat dibantu oleh pegawai atasan atau majikan melalui pelbagai kaedah seperti penghargaan, galakan di atas khidmat serta pencapaian staf khasnya kerana mengambil kira ia dilakukan dalam keadaan mereka berpuasa.
Apatah lagi kerana Allah SWT melimpahkan pelbagai bentuk penghargaan sehinggakan kepada bau mulut mereka yang berpuasa itu menurut sabda Rasulullah lebih baik di sisi Allah SWT daripada bau kasturi.
Justeru, usaha mengadakan majlis ilmu, berbuka puasa, bersedekah kurma dan bantuan kepada keluarga fakir miskin, anak yatim yang memerlukan dalam kalangan pekerja organisasi mampu mengeratkan silaturahim serta melambangkan keprihatinan majikan.
Budi bicara
Sifat timbang rasa dan budi bicara majikan mengagihkan kerja supaya tidak terlalu membebankan atau menyusahkan juga antara kaedah merangsang semangat momentum bekerja sepanjang Ramadan.
Sabda Rasulullah SAW:
“Sesiapa yang meringankan beban kerja
bagi pekerjanya pada Ramadan
akan diampunkan Allah
dosanya dan dibebaskan daripada neraka.”
(Riwayat Ibn Khuzaimah dalam Sahihnya)
Usaha ini juga menjadi serampang dua mata iaitu melatih disiplin diri pekerja dan hemah majikan dalam menjaga kebajikan serta hubungan silaturahim dengan pekerjanya. Kedua-dua aspek ini adalah faktor penentu kejayaan individu dan organisasi yang mampu dijana.
Malah, ia adalah usaha ke arah membangunkan warga organisasi yang bertakwa seperti matlamat berpuasa yang difardukan Allah kepada hamba-Nya.
Maksud takwa menurut Saidina Ali ialah takut kepada Allah al-Jalil iaitu dalam konteks ini, merasa bimbang atau takut kita tidak memelihara dan menyempurnakan amanah kerja terhadap pekerja dengan baik.
Firman Allah SWT:
“Sesungguhnya Allah
berserta orang yang bertakwa
dan berusaha memperbaiki amalannya.”
(Surah al-Nahl, ayat 128)
Justeru, apabila bersandarkan matlamat ini, sesuatu yang mustahil akan menjadi realiti dan kerja disempurnakan dalam kegembiraan, dipermudah serta diperelokkan oleh Allah SWT.
Penulis Prof Madya
di Jabatan Siasah Syariyyah,
Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya (UM)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan