:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Ahad, 31 Januari 2010

LAPAR DAN KENYANG



Everytime you feel like you cannot go on

You feel so lost

That your so alone

All you is see is night

And darkness all around

You feel so helpless

You can’t see which way to go

Don’t despair and never loose hope

Cause Allah is always by your side



Insha Allah x3


Insya Allah you’ll find your way


Everytime you can make one more mistake

You feel you can’t repent

And that its way too late

Your’re so confused, wrong decisions you have made

Haunt your mind and your heart is full of shame

Don’t despair and never loose hope

Cause Allah is always by your side



Insha Allah x3

Insya Allah you’ll find your way

Insha Allah x3

Insya Allah you’ll find your way



Turn to Allah

He’s never far away

Put your trust in Him

Raise your hands and pray

OOO Ya Allah


Guide my steps don’t let me go astray

You’re the only one that showed me the way,

Showed me the way x2

Insha Allah x3

Insya Allah we’ll find the way





Di dalam lapar terdapat 10 kebaikan dan di dalam kenyang terdapat 10 kemudaratan:


LAPAR: Menjernihkan hati, mencerdaskan otak dan menerangi penglihatan hati. KENYANG: Menyebabkan kebebalan, membuatkan hati buta.


LAPAR: Merasai kelazatan berzikir kerana hati lembut dan bercahaya. KENYANG: Zikirnya hanya di lidah dan hati tidak merasa apa-apa, hatinya tertutup daripada cahaya Allah SWT.


LAPAR: Menyebabkan hilang rasa angkuh dan ego. Di saat ini rasa kehambaannya pada Tuhan adalah memuncak, hatinya akan tenang. KENYANG: Tidak merasa kebesaran Allah, rasa ketuanan akan memenuhi hati.


LAPAR: Tidak melupai bala Allah SWT. Orang yang berakal cerdas akan mengingati bala di Akhirat apabila melihat bala di dunia. KENYANG: Menyebabkan seseorang itu lupakan kelaparan dan lupa bala Allah SWT.


LAPAR: Mematahkan hawa nafsu terhadap segala bentuk maksiat kerana lapar akan melemahkan nafsu. KENYANG: Mudah mengikut nafsu kerana kekenyangan adalah pintu kepada syaitan untuk masuk ke dalam hati manusia.


LAPAR: Kuranglah tidurnya dan mudah untuk bangun. KENYANG: Akan merasa mengantuk kerana gas yang dihasilkan oleh pencernaan makanan meruap ke otak . Otak kekurangan oksigen.


LAPAR: Mudah untuk mendapat khusyuk dalam ibadah kerana pintu godaan syaitan tertutup. KENYANG: Syaitan akan mengganggu ibadahnya menyebabkan ia tidak dapat menumpukan hatinya pada Allah SWT.


LAPAR: Terhindar daripada banyak jenis penyakit kerana kebanyakan penyakit berpunca daripada kandungan makanan yang dimakan. KENYANG: Mengundang pelbagai jenis penyakit seperti diebetis, darah tinggi dan lain-lain.


LAPAR: Menjimatkan perbelanjaan di kala kegawatan ekonomi kerana dapat mengurangkan perbelanjaan terhadap makanan. KENYANG: Sudah tentunya memerlukan perbelanjaan untuk mendapatkan makan bagi tujuan ini sedangkan negara menghadapi krisis ekonomi yang hebat.


LAPAR: Menyemai rasa kasih sayang pada insan lain terutama fakir miskin dan anak yatim. KENYANG: Tidak merasai kesusahan orang lain seterusnya menyebabkan hilang kasih sayang di hatinya.


Lapar merupakan tali yang mengikat nafsu. Ingatlah bahawasanya syaitan sentiasa berada dalam diri anak Adam dan berjalan melalui salur darah (arteri dan vena). Dan saluran itu akan disempitkan untuk syaitan dengan berlapar dan haus. Cubalah menahan diri daripada terlalu banyak makan dan minum dengan cara berpuasa. Bila berbuka pula, berpada-padalah. Berusahalah untuk membuktikan kasih dan sayang pada diri kita. Kasihilah akal, hati dan badan, agar anggota itu berfungsi dengan baik. Insya Allah, kita akan dapat memberi kasih sayang pada orang lain dan semoga NUR Allah akan menyinari hati kita.


Sabda Rasullullah SAW bermaksud: "Sesungguhnya syaitan itu berjalan dalam diri manusia mengikuti perjalanan darah. Oleh sebab itu, aku takut syaitan melontarkan sesuatu tuduhan atau satu kejahatan dalam hatimu". (HR Bukhari dan Muslim)


5 ulasan:

Araz berkata...

Salam tuan umah... bagus entry ni... mintak izin nak copy.

Rohani M.U berkata...

Salam.
Sila panjang-panjangkan. Semoga mendapat manfaat dunia dan akhirat.

Frodo Baggins berkata...

>>___<<

lapar banyak kebaikan dr keburukan.
entry yg bermanfaat ... and wa terasa sangat kenyang skank ni. hhuhuhu

Rohani M.U berkata...

Salam > Frogo Baggins
Makan apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang.

Ahmad Zulfadhli Zulkefli berkata...

menarik entri nie.. teruskan menulis yer.. same2 kite sebarkan dakwah.. :D

Putera Melaka,
Blog - http://www.puteramelaka.co.cc/
e-Store StormReaders - http://stormreaders.net/zulfadhli

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...