:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Rabu, 28 Disember 2011

BENCI kerana ALLAH









Ketahuilah bahawa setiap seseorang yang mencintai orang lain kerana Allah swt, tentulah ia akan membencinya kerana Allah swt juga. Misalnya ialah apabila engkau mencintai seseorang dan sebab cinta tadi ialah kerana orang tersebut taat kepada Allah swt dan oleh sebab itu tentulah ia dicintai oleh Allah swt.









Maka andaikata orang ini melakukan maksiat kepada Allah swt, sudah pastilah engkau akan membencinya, dan ia juga dibenci oleh Allah swt sebab kemaksiatan yang dilakukannya. Jadi, seseorang yang cinta mencintai kerana sesuatu sebab, tentunya akan benci membenci kerana sebab yang berlawanan.












Menampakkan kebencian itu adakalanya dengan menahan lisan yakni tidak bercakap-cakap atau berbicara, ataupun dengan jalan tidak merapati hubungannya lagi, bahkan adakalanya dengan menjauhinya sama sekali. Mungkin juga dengan cara menyedikitkan atau mengurangkan perhatian kepadanya, atau menganggapnya ringan atau kurang berguna, malahan apabila dirasa perlu dengan cara berkeras kepadanya, baik dengan ucapan atau tindakan. Terpulanglah untuk memilih cara mana yang terbaik, sesuai dengan kecil atau besarnya tahap kefasikan atau kemaksiatan yang dilakukan oleh orang tadi.











Namun demikian perlulah diingatkan bahawa setiap manusia kadang-kadang tergelincir, sehingga tanpa disedarinya melakukan sesuatu kesalahan. Sekiranya orang itu dianggapnya terkeliru dan telah menyesal akan kesalahannya, serta tidak mengekalkan kesalahannya itu, tentulah ia akan dapat mencari jalan untuk memperbaikinya. Dalam perkara yang demikian ini hendaklah ia menutup keburukannya.









Sumber :

Intipati Ihya' Ulumuddin

Pengajaran Bagi Orang-Orang Mukmin

Imam Al-Ghazali

Oleh :

Al-Syeikh Muhammad Jamaluddin Al-Qasaimi Ad-Dimasqi

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...