:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Khamis, 14 Februari 2013

8 amalan penambahan rezeki

Klik imej


Membaca surah Al-Waqiah setiap malam.

[Surah+Al-Waqiah.bmp]

 Membaca Surah Al-Ikhlas


[Surah+Al-Ikhlas.bmp]




Sabda Rasulullah SAW: 

" Barang siap yang membaca
 Qulhuwallu ahad 
ketika masuk ke rumahnya, nescaya 
dihindarkan kefakiran dari ahli rumahnya 
serta jirannya. "

(Daripada Jarir Bin Abdullah: 
Kanzu al 'Ummal, Mu'jam Al-Tabarani, 
daripada Ibn Mas'ud: Muj'ma al- Zawaid)

[3.bmp][Erti+3.bmp][Sabda+3.bmp] 

[4.bmp] 



Sabda Rasulullah SAW: 


" Wahai sekalian manusia, 
jadikanlah  taqwa  itu s uatu  perniagaan, 
nescaya  rezeki  akan  datang  kepada  kamu 
tanpa  modal  dan  niaga." 

Kemudian Baginda membaca
 ayat di atas.

(Riwayat daripada Mu'azbin Jabal: 
Maj'ma al- Zawaid, Kanz al-Ummal)



[5.bmp] 



Saidina Ali mengatakan kepada seseorang 
yang datang kepadanya: 


" Aku mahu mengajar kamu kalimah 
yang Rasulullah telah ajarkan kepadaku. 
Jika kau menanggung segunung hutang
 tentu Allah akan menunaikannya.
 Bacalah: (Doa di atas)......."

 (Riwayat daripada Ali: Sunan al-Tirmizi; d
inilai Hasan Gharib)


[6.bmp][Erti+dan+Sabda+6.bmp][7.bmp] 


Pada suatu hari  Rasulullah SAW 
masuk ke masjid lalu terserempak 
seorang  yang dipanggil Abu Umamah.
Rasulullah SAW bersabda kepadanya: 

“Wahai Abu Umamah,
 aku lihat engkau duduk di masjid 
bukan pada waktu solat, kenapa?” 

Jawab Abu Umamah: 

“Dukacita dan hutang menyelubungiku, 
wahai Rasulullah!”


 Jawab Rasulullah: 

“Mahukah kamu aku  ajarkan
 suatu bacaan jika kamu membacanya
 Allah akan menghilangkan rasa
dukacitamu dan melangsaikan hutangmu.”

 Abu Umamah menjawab: 

“Ya, wahai Rasulullah.”

 Baginda bersabda: 

“Apabila tiba waktu pada dan petang 
bacalah:  (Doa di atas).

 Kata Abu Umamah: 

“Aku membaca doa  tersebut, 
lalu Allah menghilangkan rasa
 dukacitaku dan melangsaikan hutangku.”

 (Riwayat Abu Daud daripada
 Abu Said al-Khudri).




 [8.bmp] 


Diriwayatkan daripada 
‘Aisyah RA katanya: 

“Abu Bakar datang kepadaku
 lalu berkata: 

Adakah engkau telah mendengar 
daripada Rasulullah SAW sebuah
 doa Baginda ajarkan kepadaku?

Aku bertanya:

 Apakah doa itu?


 Jawab beliau: 


" Pada waktu dahulu,  Isa Ibn Maryam
mengajar sahabat-sahabat baginda: 
Seandainya sesiapa
di kalangan kamu yang
 berhutang sejumlah emas satu
bukit lalu ia berdoa
 dengan doa ini nescaya Allah
tunaikan untuknya.”

 Kata Abu Bakar: 

“Aku telah berdoa 
dengan doa tersebut 
lalu Allah memberikan aku
suatu ganjaran sehingga aku dapat 
melangsaikanhutang aku.”

 Kata ‘Aisyah:

" Aku pernah menanggung
hutang lalu aku mengamalkan
 tersebut, tidak lama
kemudian Allah memberi
 rezeki kepadaku 
sehingga aku dapat
 bersedekah dan mewariskan harta.” 

(Riwayat al- Bazzar, al-Hakim
 dan al-Asbahani)



[9.bmp]


Sabda Nabi SAW: 

“Doa saudaraku Yunus amat
menakjubkan; permulaannya tahlil, 
pertengahannya tasbih dan penghujungnya 
pengakuan melakukan dosa.
Sesiapa yang berdukacita, berada dalam kekusutan,
ditimpa kesusahan dan dibebani hutang pada suatu
hari, lalu ia membacanya sebanyak tiga kali, nescaya
dimakbulkan untuknya.


Sumber : Amalan dan Doa Murah Rezeki


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...