:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Sabtu, 18 Ogos 2012

Kelayakan minimum untuk mendapatkan lailatulqadar

Ramadan 1280x1024 Wallpaper # 8


Patuh untuk dapat takdir baik




Kelayakan minimum untuk mendapatkan lailatulqadar ialah menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Subuh berjemaah tetapi kadar ganjaran diterima seseorang itu sudah pastinya tidak sama bergantung kepada ilmu, iman dan amal.




Pegawai Hal Ehwal Islam Kementerian Dalam Negeri (KDN), Zamihan Mat Zin, berkata setiap amalan perlu disokong oleh ilmu untuk melengkapkan iman dan seterusnya diterjemahkan melalui amalan.






Katanya, tanpa tiga elemen penting itu sukar untuk seseorang bertemu dan mendapat ganjaran disediakan Allah SWT kepada hamba-Nya yang sanggup berusaha iaitu bonus ibadat seribu bulan yang bersamaan 83 tahun.






“Ilmu itu ialah ilmu akidah, syariah dan akhlak yang memberi kesedaran kita adalah ‘kuli’ Allah dan bersedia melakukan apa saja diperintahkan tuannya. Oleh itu, tidak kira bila lailatulqadar, sebagai kuli kita akan sanggup bekerja untuknya.






“Pentingnya juga lailatulqadar kerana Allah ingin meningkatkan semangat hamba-Nya tatkala stamina makin berkurangan apabila tiba akhir Ramadan, Allah menjanjikan bonus 1000 bulan,” katanya ketika menyampaikan ceramah bertajuk Lailatulqadar pada majlis Ihya Ramadan di surau The New Straits Times Press (NSTP).







Katanya, pada malam lailatulqadar 70,000 malaikat diketuai Jibril turun ke bumi dengan izin Allah untuk menjalankan tugas masing-masing termasuk menetapkan takdir seseorang termasuk rezeki, jodoh, maut, suka, duka yang disebut sebagai qada’ dan qadar.







Justeru, beliau menasihatkan umat Islam membersihkan rumah mereka sebagai persediaan untuk menyambut kedatangan malaikat. Walaupun tidak semua malaikat akan berkunjung, sekurang-kurangnya jika malaikat rahmat singgah di rumah kita sudah memadai.






Zamihan berkata, bagi mendapatkan takdir yang baik seseorang itu perlu terlebih dulu memenuhi prasyarat iaitu menjadi baik dengan melakukan semua suruhan Allah.






Beliau berkata, Allah hanya akan menyambut dan memakbulkan semua doa serta hajat hamba-Nya dengan syarat mereka bertaubat.







“Bolehkah kita meminta kepada Allah tetapi suruhan Allah kita tidak patuh.

Sepatutnya jika kita hendak sesuatu yang baik kita terlebih dulu perlu berbuat baik. Jika kita banyak salah, bertaubat nasuha kerana orang yang bertaubat Allah pandang dengan belas kasihan,” katanya.






Katanya, mereka yang bertuah dan dapat ‘berjabat salam’ dengan Jibril pada malam itu akan meremang bulu roma dan gementar badannya tidak kira ketika itu mereka sedang bersolat, membaca al-Quran atau bermunajat kepada Allah.







Perasaan menjadi sayu dan mata berair mengingati akhirat, syurga, dosa serta dapat merasakan kemanisan ibadat. Hati bergetar atau berdebar seolah-oleh merasa rangsangan dan sentuhan istimewa.







Tanda fizikal untuk mengetahui sudah berlalunya malam lailatulqadar ialah apabila tiba waktu Subuh, malaikat akan naik semula ke langit dan suasana siang hari itu redup.







Zamihan berkata, mereka yang berjaya mendapat bonus kerohanian daripada malam lailatulqadar, hatinya menjadi kaya lalu tidak berasa lokek untuk melakukan semua perkara dengan ikhlas, sabar dan tenang.








Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...