Menghayati dan meniti detik-detik terakhir berada dalam Ramadan membawa kita bermuhasabah diri, sejauh manakah kemuliaan serta keberkatannya berjaya kita rebut. Banyak manakah sujud, zikir, doa, membaca al-Quran, sedekah, amanah dan kebajikan sudah dilaksanakan?




Sejauh manakah kualiti dan kuantitinya jika dibandingkan dengan keenakan juadah yang dinikmati dan pelbagai kelengkapan untuk menyambut hari raya disediakan?
Soalan mudah ini berguna untuk kita menilai tahap pencapaian Ramadan tahun ini.




Justeru, marilah di penghujung Ramadan ini kita sama-sama menyuburkan hati dengan kesyukuran kerana diberi peluang menempuhi 28 hari penuh kerahmatan dan kemuliaan yang tiada tolok bandingnya bagi umat Islam dengan menggandakan segala amal kebaikan dan memohon keampunan.






Doa amalan diterima





Dengan harapan supaya amalan diterima, dosa diampunkan dan doa dimakbulkan serta dapat menjalani kehidupan bulan seterusnya dengan roh Ramadan. Itulah kejayaan sebenar kita.




Justeru, dapat mengelakkan apa yang digambarkan Rasulullah SAW, berapa ramai daripada yang berpuasa itu memperoleh hanyalah lapar dan dahaga.
Moga-moga cetusan hati kita untuk menilai semua ini dengan keimanan dan pengharapan menjadi sebahagian amal soleh meraih keredaan dan magfirah Allah SWT di hujung Ramadan.




Ketika suasana gembira di mana ada yang sudah dalam perjalanan pulang ke kampung halaman, ada yang sudah sampai ke destinasi dituju, jangan lupakan golongan bersedih kerana tidak dapat pulang berhari raya dengan ibu bapa dan sanak saudara.






Ikhlas dari awal hingga akhir





Tidak kurang juga ada yang sibuk menyiapkan keperluan diri dan keluarga pada saat-saat akhir untuk menyambut Aidilfitri. Namun, apapun keadaannya dan di mana saja kita berada, kita perlu terus beringat-ingat dan berpesan-pesan bahawa kita masih dalam Ramadan.




Beringat-ingatlah bahawa keredaan Allah SWT bersama dengan hamba-Nya yang benar-benar ikhlas dalam amalannya dari mula hingga ke akhirnya.




Seperti doa yang diucapkan setiap kali kita berbuka puasa:



“Ya Allah

untuk-Mu aku berpuasa

dan dengan rezeki-Mu

aku berbuka puasa.”

(Riwayat Abu Daud)




Ingatan ini bertujuan supaya kekhusyukkan hati, ketundukan diri beribadat, keikhlasan munajat kepada Ilahi dan kesungguhan bekerja yang dipupuk selama ini tidak tercemar atau ditinggalkan dengan sekelip mata disebabkan oleh kesibukan persiapan berhari raya.






Jaga disiplin beramal





Marilah kita beringat untuk memberikan perhatian kepada menjaga disiplin beramal, keteguhan hati budi, keazaman serta pengharapan supaya segala amal kebajikan dilakukan ikhlas untuk-Nya diterima serta dianugerahkan kekuatan meneruskannya sebagai kebiasaan selepas Ramadan.




Kejayaan meneruskan amalan kebaikan di luar daripada bulan Ramadan adalah tanda bahawa latihan amalan Ramadan berjaya dihayati dengan kesabaran dan kesyukuran.






Benar-benar mensyukuri Allah





Menurut Imam Junaid al-Baghdadi, syukur akan lahir apabila kita sedar nikmat yang ada itu bukan milik kita, ia cuma pinjaman dan bersifat sementara. Justeru, mereka yang benar-benar mensyukuri Allah SWT dengan peluang Ramadan akan menyempurnakan baki Ramadan dengan bertakbir dan bertahmid di malam Aidilfitri membesarkan-Nya.




Allah SWT berfirman:



“…dan supaya kamu

cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan)

dan supaya kamu membesarkan Allah

(dengan takbir dan tahmid) kerana

mendapat petunjuk, dan supaya kamu bersyukur.”

(Surah al-Baqarah, ayat 185)






Sentiasa berzikir




Zikir membesarkan Allah SWT bukan saja sebagai mensyukuri nikmat Ramadan, tetapi juga mententeramkan jiwa termasuk bagi yang bersedih sama ada kerana ketiadaan ahli keluarga, kesempitan hidup atau memegang amanah bertugas di hari raya.




Apabila membesarkan Allah SWT, hati akan menjadi tenang dan boleh menilai sesuatu masalah sebagai kecil. Malah, menunaikan solat sunat Aidilfitri secara berjemaah, berpuasa enam hari dalam Syawal dan amalan kunjung mengunjung juga adalah tanda kesyukuran dan penerusan amal kebajikan dalam Ramadan.




Justeru, marilah kita menekuni segala amal kebajikan Ramadan secara berterusan sambil memperbanyakkan lagi bertakbir, bertahmid dan bertahlil pada malam Aidilfitri dengan sesuci hati kepada Yang Maha Ilahi, sekali gus menghidupkan sunnah serta syiar Islam.