Benarkah orang yang membela anjing di rumah,
malaikat tidak masuk rumah berkenaan?
Adakah malaikat yang dimaksudkan itu semua malaikat
termasuk malaikat yang mencabut nyawa?
Ustaz, pernah saya tertanya-tanya,
adakah dalam Syurga ada haiwan?
Wallahualam.



SHUKOR, KL







Kepada saudara yang bertanya, dalam sebuah hadis riwayat Imam Malik menyebut bahawa orang yang memelihara anjing di rumah, maka setiap hari pahalanya dikurangi satu qirath, manakala dalam hadis yang lain riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Ahmad menyebut: Tidak halal seorang Muslim menakutkan Muslim yang lain.




Ganggu jiran






Justeru, sekiranya anjing itu mengganggu jiran tetangganya atau menakutkan jirannya atau orang yang melalui rumah berkenaan, maka ia dikira berdosa.
Dalam masalah ini juga kita hendaklah memahami bahawa Islam melarang memelihara anjing.





Allah menjadikan hukuman orang yang memelihara anjing iaitu diharamkan semua malaikat untuk masuk ke dalam rumahnya, demikian juga istighfar, selawat dan permintaan keberkatan oleh malaikat juga diharamkan ke atasnya.
Tak meliputi semua malaikat






Kedua, pengharaman ini tidaklah meliputi semua malaikat, bahkan dikecualikan malaikat Hafazah (yang menjaga) dan katabah (yang menulis amal).




Adapun yang dimaksudkan dengan malaikat yang terhalang untuk masuk ke dalam rumah adalah malaikat yang berkeliling membawa rahmat, malaikat yang meminta keberkatan dan istighfar.





Sedangkan malaikat hafazah dan katabah, maka mereka tidak akan pernah meninggalkan anak cucu Adam dalam setiap keadaan. Kerana mereka diperintahkan untuk menghitung dan mencatat amal-amal mereka. Demikian pula malaikat maut yang diperintahkan untuk mencabut nyawa dalam keadaan apa pun.





Rampas keberkatan rumah






Maka keberadaan anjing dalam rumah akan merampas keberkatan rumah kerana tidak adanya malaikat rahmat akan memasukinya.





Ketiga, malaikat bukan hanya tidak masuk rumah yang didalamnya ada anjing, bahkan malaikat tidak dapat masuk dalam rumah yang didalamnya terdapat arak, zina, perbuatan sihir, perjudian, menonton filem lucah dan sebagainya.




Demikian juga malaikat berasa terganggu orang yang mulutnya berbau ketika solat. Jika bau makanan boleh mengganggu malaikat, maka bagaimana pula dengan anjing!





Untuk soalan seterusnya, Allah SWT berfirman dalam surah al-Waqiah ayat 21 yang bermaksud: Dan daging burung dari apa yang mereka inginkan. Dalam surah at-Thur ayat 22 yang bermaksud:





" Dan

kami beri mereka tambahan

dengan buah-buahan dan daging

dari segala jenis yang mereka ingini. "





Ada haiwan di syurga





Ayat-ayat ini menunjukkan bahawa ada haiwan di Syurga. Sedangkan dari beberapa hadis, antaranya hadis riwayat Muslim, daripada Abu Masud al-Ansari r.a, beliau berkata:





" Datanglah seorang lelaki

dengan membawa seekor unta

yang diberi tali kekang lalu berkata:

Ini (sedekah) di jalan Allah.


Maka Rasulullah SAW bersabda:

Dengannya kamu akan mendapat 700 unta

pada hari kiamat yang

semuanya diberi tali kekang. "





Demikianlah, wallahualam.