Golongan jin yang beriman
Menurut al-Biqaie surah yang lalu
menerangkan tentang Nabi Nuh a.s. yang merupakan Rasul Allah
yang pertama diutus kepada para penentang dan penyembah berhala.
Mereka menolak ajakan dan seruan
sedangkan beliau salah seorang anggota masyarakat.
Surah yang lalu diakhiri dengan doa Nabi Nuh a.s. ke atas mereka.
Nabi Muhammad SAW rasul yang terakhir dan kaum baginda
mempunyai banyak persamaan dengan kaum Nabi Nuh.
Ini disebabkan keagungan al-Quran dan ayat ini mengingatkan
hal tersebut sambil mengisyaratkan kecaman kepada
masyarakat Arab yang tidak menyambut ajakan beliau
dan nabi yang menyampaikannya dari suku bangsa
bahkan yang terdekat dengan mereka.
Sheikh Muhammad al-Hindi dalam kitabnya
pada majlis yang ketujuh berkata:
"Aku telah mengumpulkan ajaran yang dibawa
oleh agama Islam dengan ajaran yang dibawa
oleh penemuan moden, seperti ucapan mereka.
Sesungguhnya setiap ilmu, kebaikan dan keburukan
yang berlaku dalam hati itu ditimbulkan oleh
roh yang mulia dan roh yang hina.
Dalam hadis diungkapkan yang bermaksud di dalam hati itu
ada dua kemahuan (kehendak).
Kemahuan (kehendak) dari malaikat
dan kemahuan (kehendak) dari syaitan.
Firman Allah SWT:
" Katakanlah (hai Muhammad):
Telah diwahyukan kepadamu bahawasanya:
Telah mendengarkan sekumpulan jin (akan al-Quran),
lalu mereka berkata:
Sesungguhnya kami telah mendengarkan al-Quran
yang menakjubkan. "
Ibnu Kathir berkata:
"Allah SWT memerintahkan Rasulullah SAW
memberitahu kepada umatnya, bahawa jin
mendengar al-Quran, lalu mereka beriman,
membenarkannya serta tunduk kepada Allah SWT. "
Menurut Al-Maraghi, Allah SWT
mengeluarkan perintah kepada rasul-Nya agar
memberitahu kepada para sahabatnya tentang kisah-kisah jin
yang diwahyukan kepadanya kerana ia mempunyai banyak
faedah dan manfaat kepada manusia, antaranya:
* Sebagai makluman bahawa Nabi SAW itu diutus
kepada bangsa manusia juga kepada bangsa jin.
* Sebagai makluman bahawa jin itu mendengar
pembicaraan dan memahami bahasa kita.
* Sebagai makluman bahawa jin itu dibebankan
dengan tanggungjawab (mukalaf) sama seperti manusia.
* Sebagai makluman bahawa jin yang beriman
telah berdakwah kepada jin lain dari kabilahnya
agar mengaku beriman.
* Supaya kaum Quraisy mengetahui bahawa jin itu
asalnya bersikap derhaka ketika mendengar al-Quran
dan apabila mengetahui kemukjizatannya
jin itu beriman kepadanya.
Secara zahirnya, ayat ini menunjukkan betapa nabi
mengetahui para jin yang mendengar wahyu yang diturunkan kepadanya,
tetapi bukan melalui kesaksian mata.
Dalam Ensiklopedia Abad XX karya Muhammad Farid Wajdi
dinyatakanmakhluk yang bersifat hawa (udara) atau api,
berakal dapat dibentuk dan mempunyai kemampuan
melaksanakan pekerjaan yang berat.
Sayyid Sabiq seorang ulama Mesir mendefinisi jin
sebagai roh berakal, berkehendak, mukalaf
(dibebani tugas keagamaan oleh Allah seperti manusia)
tetapi tidak berbentuk materi, kasar dan mereka
mempunyai kemampuan untuk tampil dalam pelbagai bentuk.
Firman Allah SWT:
" (yang) memberi petunjuk kepada jalan yang benar,
lalu kami beriman kepadanya.
Dan kami sekali-kali tidak akan mempersekutukan seseorangpun
dengan Tuhan kami. "
Menurut Al-Mawardi, ayat itu ada dua pendapat:
* Segala perkara yang mendapat petunjuk.
* Ke arah makrifatullah.
Ibnu Kathir berkata: "Iaitu jalan yang lurus."
Hamka berkata:
"Inilah kesan pertama yang tinggal dalam diri mereka
setelah mendengar al-Quran dibaca Nabi.
Mula-mula mereka takjub, merasa hairan tercengang
mendengar ayat itu dibaca".
Ini kerana isi kandungannya tidak ada jalan membantah
dan menolak jika hatinya benar-benar bersih.
Firman Allah SWT:
" Dan
bahawasanya Maha Tinggi
kebesaran Tuhan kami,
dia tidak beristeri dan tidak (pula) beranak. "
Sebenarnya perkataan jaddu dalam ayat ini ada sepuluh tafsiran:
* Urusan tuhan kami seperti pendapat al-Suddi.
* Perbuatan tuhan kami seeperti pendapat Ibn Abbas.
* Peringatan tuhan kami seperti pendapat Mujahid.
* Kekayaan tuhan kami seperti pendapat Ikrimah.
* Ujian tuhan kami seperti pendapat al-Hasan.
* Kerajaan tuhan kami seperti pendapat Abu Ubaidah.
* Kemuliaan dan keagungan tuhan kami seperti pendapat Qatadah.
* Kenikmatan tuhan kami atas makhluk-Nya seperti pendapat al-Dahhak.
* Ketinggian tuhan kami seperti pendapat Sa'id bin Jubair.
* Mereka yang prihatin dengan datuk, iaitu bapa kepada ayah.
Ini pendapat daripada ucapan jin kerana kejahilan.
Syed Qutub berkata:
"Kata-kata al-jad bererti bahagian,
habuan, kedudukan dan martabat iaitu kebesaran
dan kekuasaan semuanya merupakan makna-makna
yang terpancar dari kata-kata itu dan sesuai dengan tempatnya."
Maksud umum dari makna tersebut adalah
mengungkapkan perasaan hati bahawa Allah SWT
Yang Maha Tinggi dan Maha Agung yang suci
dari mempunyai isteri dan anak-anak
sama ada lelaki atau perempuan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan