:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Ahad, 13 November 2011

Perbanyakkan amalan sebelum tidur





Pada suatu hari Rasulullah s.a.w



bertanya kepada para sahabat...




" Siapakah di antara kamu



yang menghidupkan malamnya? "




Salman al-Farisi menjawab,



" Saya, ya Rasulullah. "




Rasulullah bertanya lagi,



" Siapa yang berpuasa penuh



pada setiap bulan ? "




Salman al-Farisi menjawab,



" Saya ya, Rasulullah. "



Rasulullah kemudian bertanya,



" Siapa yang khatam al-Quran pada setiap hari ? "



Salman al-Farisi menjawab lagi,



" Saya, ya Rasulullah. "







Sahabat-sahabat yang lain
berasa hairan akan jawapan Salman al-Farisi.
Mereka berkata bahawa mereka
tidak pernah nampak Salman al-Farisi
membuat semua itu.







Rasulullah s.a.w kemudiannya
menyuruh Salman al-Farisi
memberi penjelasan
akan jawapannya itu.
Salman al-Farisi menjawab:








" Aku pernah mendengar kekasihku,
Rasulullah s.a.w. bersabda,
Sesiapa yang tidur
dalam keadaan berwudhu',
seolah-olah dia telah
ihya' (menghidupkan) malamnya.
Baginda juga pernah bersabda
setiap amal kebajikan
akan dibalas dengan 10 kebaikan.
Aku puasa 3 hari
pada setiap bulan sama dengan
aku berpuasa 30 hari (sebulan). "








Rasulullah s.a.w mengiakan
kata-kata Salman al-Farisi.








" Aku juga pernah mendengar
Baginda bersabda
sesiapa yang membaca
"Qulhuwallahu Ahad" (surah al-Ikhlas)
seolah-olah dia membaca 1/3 al-Quran.
Aku membacanya 3 kali setiap hari.
Ini seolah-olah aku telah khatamkan al-Quran. "






Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...