:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Sabtu, 28 September 2013

Menaja haji dengan wang zakat



Menaja haji dengan 

wang zakat

 

SAYA mempunyai saudara-mara yang
 miskin dan merasa kasihan kerana 
 mereka amat teringin naik haji.
 Soalan saya, adakah boleh saya
 menggunakan wang zakat saya yang
 berjumlah kira-kira RM10,000 setahun
 untuk menaja mereka pergi menunaikan
 haji, dari seorang ke seorang setiap tahun? 
Harap sangat penjelasan daripada 
pihak ustaz.


Jawapan: 


Alhamdulillah, musim haji tiba lagi, 
mudah-mudahan mereka yang terpilih
 untuk bertamu sebagai pengunjung
 ke Baitullah dan menjadi dhuyufur rahman
  mendapat anugerah haji 
yang mabrur, Amin. 



Dalam pada itu juga, memang timbul
 persoalan seperti ini dalam kalangan
 masyarakat awam. Tahniah juga 
kerana mempunyai kesedaran untuk 
menaja orang-orang yang kurang
 berkemampuan menunaikan
 haji ke Mekah.



Demi menjawab soalan ini, kita
 sepatutnya terlebih dahulu mengetahui
 apakah syarat-syarat wajib haji yang
 telah ditetapkan oleh Islam. 
 Seseorang yang tidak mempunyai 
cukup syarat bagi menunaikan haji, 
maka di sisi Allah SWT mereka
 tidak dikira berdosa jika tidak 
dapat ke Mekah
 menunaikan haji.



Adapun syarat menunaikan
 haji ada lima, iaitu Islam, Baligh, 
Berakal, Merdeka dan Mampu (istita'ah). 
 Apa yang perlu difahami, kewajipan haji 
ini tertakluk atas kemampuan individu
 berkenaan, yang mana antara kemampuan 
itu ialah, mampu menyediakan perbelanjaan
 yang cukup untuk menyempurnakan haji
 dan juga biaya mereka yang 
ditinggalkan di tanah air.



Allah SWT tidak murka kepada
 orang yang tidak berkemampuan, 
seperti mana firman-Nya yang bermaksud: 


" Dan menjadi kewajipanlah bagi 
manusia terhadap Allah untuk 
mengunjungi rumah itu (Baitullah) 
bagi yang sanggup (mampu)
 berjalan di antara mereka."


  (Ali Imran: 97)



Maka, secara umumnya jika 
orang Islam yang sudah sememangnya
 miskin, maka mereka tidak berdosa
 jika tidak dapat menunaikan haji.
 Melainkan jika mereka mampu,
 misalnya ada harta beku seperti 
tanah yang banyak, maka wajiblah 
mereka mencairkan harta berkenaan 
untuk menjadikan mereka mampu 
daripada aspek kewangan
 untuk ke sana.




Dalam hal ini, saudara menyatakan
 bahawa individu berkenaan adalah
 orang miskin, maka tidak berdosa 
dia tidak menunaikan haji. 




Namun, bolehkah kita 
menyalurkan wang zakat kepadanya
 untuk ke Mekah?




Suka saya paparkan perbincangan
 fiqh yang lebih luas. Di dalam kitab
Ensiklopedia Fiqh Wanita Jilid 2
susunan Dr. Abdul Karim Zaidan,
 ada dinyatakan bahawa terdapat 
ulama yang membolehkan orang-orang
 yang mahu menunaikan haji, diberikan 
wang zakat atas nama fisabilillah 
agar mereka dapat menunaikan
 hajat berkenaan.



Dinyatakan oleh Imam Ahmad
 seperti berikut:



 "Ibadah haji merupakan
 bahagian daripada 
perjuangan fisabilillah, sehingga
 orang fakir dapat diberi 
bahagian zakat ini untuk 
melaksanakan ibadah haji, 
sebagaimana orang-orang yang 
kehabisan bekal dalam menunaikan
 haji dapat diberikan bantuan untuk 
menyempurnakan ibadah haji
 yang dilakukannya.'


 (rujuk hal. 147)



Walau bagaimanapun, 
pandangan ini tidak bersifat
 muafakat dalam kalangan fuqaha,
kerana ramai yang menyanggahinya, 
bahkan menurut Ibnu Qudamah,
 Imam Ahmad juga pernah mengeluarkan
 pendapat bahawa zakat atas nama 
fisabilillah tidak boleh diberikan
 kepada orang yang mahu 
menunaikan haji.



Janganlah kita terkejut 
jika ulama yang sama mengeluarkan
 pandangan kedua yang berbeza
 dengan pendapat awal, kerana 
adakalanya wujud keperluan dan
 rasional yang melahirkan pendapat kedua
 berkenaan dan ia selalunya lebih 
menepati keperluan. 



Imam Syafie sendiri pernah 
menyatakan kadar zakat
 harta ma'din (galian) adalah 2.5 peratus
 dan kemudian pendapat keduanya
 adalah 20 peratus, dan penulis 
melihat pandangan kedua ini
 lebih sejalan dengan fuqaha yang
 lain serta lebih
 kuat dalilnya.



Bahkan Ibnu Qudamah turut 
memperkuatkan pandangan berkenaan,
 atas alasan ia disepakati oleh
 fuqaha lain misalnya Imam Syafie, 
Malik, Abu Hanifah, at-Tswari 
dan lain-lain. Mereka selanjutnya
 menyatakan, bahawa pendapat
 yang paling tepat mengenai tujuan
 fisabilillah, adalah merujuk 
semata-mata bagi tujuan peperangan
 menegakkan Islam.



Nota: 


Jawapan disediakan oleh
 Ustaz Hamizul Abdul Hamid, 
Eksekutif Komunikasi Korporat,
 Lembaga Zakat Selangor (MAIS) 
dan sebarang kemusykilan zakat
 sila emailkan kepada
 hamizul@e-zakat.com.my 
atau layari
 www.e-zakat.com.my 
atau
 http://blog.e-zakat.com.my/.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...