:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Selasa, 30 Julai 2013

Lima ujian gugat keimanan umat Islam

http://www.goodlightscraps.com/content/ramadan-2011/ramadan-kareem-7.jpg

Lima ujian 

gugat keimanan umat Islam


Sabda Rasulullah SAW: 




Sesungguhnya orang Mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan itu.”


 (Riwayat al-Hakim) 


Tribulasi atau ujian adalah seiringan dengan perjuangan. Oleh itu ia tetap memerlukan bekalan iman, sabar dan istiqamah.
Ujian dijadikan Allah untuk mengukur sama ada keimanan seseorang itu kepada Allah dan seluruh ajaran-Nya adalah benar dan diikuti oleh perlakuan serta tindakan atau hanya terhenti setakat di mulut saja.





Diuji lima perkara



 

Umat Islam akan diuji dengan lima perkara iaitu saudara seagama sentiasa dengki terhadapnya, orang munafik yang membencinya, orang kafir sentiasa memeranginya, syaitan berusaha menyesatkan dan bisikan hawa nafsu yang menggoncang keimanannya. 






Semuanya ini menuntut kesabaran dan dalamnya terdapat ganjaran pahala yang besar daripada Allah SWT. 





Lawan bagi sabar adalah mengeluh dan ia ia perbuatan yang amat dilarang oleh agama kerana mengeluh akan membuatkan semangat menjadi lemah serta terbitnya perasaan kecewa atau putus asa. 





Allah SWT berfirman yang bermaksud:




 “Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan” 


(Surah al-Insyirah, ayat 6) 





Tanpa masalah atau ujian tidak akan wujud kematangan kerana pengalaman dalam menyelesaikan masalah adalah guru terbaik dalam menjamin kejayaan dalam kehidupan.

 

 

 

Sumber : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/LimaujiangugatkeimananumatIslam/Article/index_html

 

 

 

 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...