:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Jumaat, 26 Julai 2013

Khutbah Jumaat




Khutbah Jumaat: 

Puasa bulan Ramadan
 perjuangan lawan nafsu




Kehidupan umat Islam tidak dapat lari daripada perjuangan untuk menegakkan syiar Islam dan kehidupan diredai. Justeru, Ramadan yang kita lalui adalah medan pertempuran mendidik dan mendekatkan diri kepada Allah SWT serta mengharap keampunan-Nya. 




Oleh itu mereka yang berjuang sepanjang bulan mulia ini dianggap berperang di jalan Allah dan dijanjikan untuk mendapat ganjaran-Nya. 




Firman Allah SWT yang bermaksud: 



“Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

  (Surah Yusuf, ayat 53) 




Sabda Rasulullah SAW: 



“Apabila masuk bulan Ramadan terbukalah pintu-pintu rahmat dan terkuncilah segala pintu neraka dan terbelenggulah syaitan daripada merasuk mangsanya.” 

(Riwayat Bukhari dan Muslim)





Berdasarkan sirah, Rasulullah SAW mengajak kita meninggalkan suatu peperangan, perjuangan atau jihad yang kecil untuk dilatih melakukan satu perjuangan atau jihad besar iaitu jihad melawan nafsu. 




Menurut Saidina Ali, yang paling aku takutkan menimpa kamu adalah panjang angan-angan dan mengikuti hawa nafsu. Panjang angan-angan dapat melupakan kehidupan akhirat, sedangkan mengikuti hawa nafsu dapat menghalang-halangi kebenaran.




Lawan nafsu


 

Melawan hawa nafsu atau mujahadatun nafsi amat sukar kerana ia berada dalam tubuh badan dan hati, mengalir bersama aliran darah, menguasai seluruh tubuh badan serta dipengaruhi oleh syaitan laknatulllah. 




Namun, berdasarkan hadis dan jaminan oleh Rasulullah SAW, Ramadan yang mulia inilah segala musuh manusia telah dirantai oleh Allah SWT dan kita sebagai umat Islam diberi peluang seluas-luasnya untuk beribadah kepada Allah SWT. 




Sabda Rasulullah SAW: 


“Apabila masuk bulan Ramadan terbukalah pintu-pintu rahmat dan terkuncilah segala pintu neraka dan terbelenggulah syaitan daripada merasuk mangsanya.”

 (Riwayat Bukhari dan Muslim)




Menurut pendapat Imam Nawawi, proses perantaian syaitan pada Ramadan hanyalah satu simbolik atau majaz untuk menunjukkan syaitan sudah tidak mampu melaksanakan tugasnya kerana puasa akan menyempitkan saluran darah yang menjadi laluan syaitan dan berkuranglah nafsu yang merajai hati manusia selama ini. 




Seluruh kemaksiatan berpunca disebabkan mendahulukan hawa nafsu daripada kecintaannya kepada Allah dan Rasul-Nya. Nafsu jahat dan liar akan menjurus manusia ke arah kehinaan dan kerosakan sama ada di dunia atau akhirat. 




Jika kita tidak mengikis dan membuangnya pastinya ia semakin menebal dan sebati dengan kehidupan. Perlu diingat, untuk membuangnya perlulah diperangi habis-habisan serta memerlukan kekuatan pada diri seseorang.




Perjuangan rahsia


 

Justeru sebagai seorang Islam, salah satu perjuangan hebat yang perlu diamalkan oleh kita ialah puasa wajib Ramadan yang berjuang secara senyap melawan hawa nafsu. Perjuangan ini juga adalah rahsia antara hamba dengan Tuhannya kerana segala amalan puasa dinilai oleh Allah SWT.




Ketika berpuasa kita menahan daripada keinginan hawa nafsu seperti makan dan minum, hubungan seks dan segala sifat yang boleh membatalkan dan mengurangkan ibadah puasa. Kita juga dituntut memperbanyakkan amal ibadah.
 







Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...