:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Khamis, 20 Disember 2012

Usia lanjut serta baik amalan


Usia lanjut serta baik amalan


 

DALAM menjalani kehidupan di dunia, kita hidup berkeluarga dan bermasyarakat dalam sebuah negara. Keluarga dan masyarakat pula memerlukan seorang manusia yang paling banyak memberi sumbangan kepada kehidupan berkeluarga dan bermasyarakat. 




Pendidikan sejak kecil lagi sangat penting supaya seseorang itu melakukan amalan yang baik.
Kejayaan hidup dalam masyarakat banyak bergantung pada individu yang aktif, berdaya saing dan sedia berkhidmat kepada masyarakatnya. Kekuatan dan kesepaduan dalam masyarakat adalah dibentuk oleh individu yang kuat amalannya, kuat imannya dan sentiasa berjasa kepada ahli masyarakatnya.





Sehubungan ini, seseorang itu mestilah dididik sejak di bangku sekolah lagi supaya sentiasa memberi sumbangan kepada keluarga dan juga masyarakat. Melalui kerja-kerja seperti amalan gotong-royong, amalan bekerjasama, dalam urusan kehidupan berkeluarga seperti majlis perkahwinan, kematian dan sebagainya.





Walaupun sumbangan itu kecil tetapi bermanfaat kepada keluarga dan masyarakatnya, ia adalah sumbangan yang berguna kepada orang lain yang memerlukan.
Umat Islam diingatkan supaya melakukan perhitungan atas diri sendiri sebelum dihitung semua amalannya. Semua amal perbuatan seseorang bergantung pada maksud dan apa yang diniatkan.





Oleh itu, niatkan selalu amalan yang kita buat hanya kerana Allah SWT. Justeru, ada pendapat mengatakan bahawa amal itu buah, bicara hanya daun. Orang yang beramal kebaikan itu tetap hidup, walaupun dia dipindahkan ke tempat orang mati.






Lantaran itu, dalam kehidupan bermasyarakat, kita mestilah mengamalkan kehidupan seperti aur dengan tebing yang saling membantu. Kehidupan seumpama ini sebenarnya telah lama diamalkan oleh masyarakat Melayu sejak dahulu lagi. Amalan seumpama ini adalah ibadah yang baik dalam kehidupan bermasyarakat dalam kalangan umat Islam.






Daripada Jaabar bin Abdullah ra 
memberitahukan Nabi SAW pernah bersabda maksudnya:




 "Sebaik-baiknya manusia ialah

 yang paling banyak 

 memberi sumbangan berguna

 kepada manusia yang lain."

 (Riwayat At-Thabarani: Hasan: Al-Albanani)





Pengajaran daripada hadis ini ialah Islam menghendaki umatnya menjadi orang yang paling berguna kepada orang lain terutama kepada ibu bapa, keluarga terdekat , guru, jiran tetangga, masyarakat dan negara.





Sumbangan berguna ini termasuklah memberi nasihat, memberi sumbangan berupa wang dan harta, memberi dan menyampaikan ilmu yang bermanfaat.




Oleh itu, untuk menjadi manusia yang paling banyak sumbangan kepada masyarakat, hendaklah mengisi diri dengan ilmu berguna dan menyebarkannya secara luas menerusi buku, media cetak dan elektronik. Juga memberi sumbangan berupa harta dan tenaga ataupun berupa buah fikiran menerusi pertemuan-pertemuan, perbincangan, usrah, forum, seminar dan lain-lain.
Ingatlah, sebaik-baik manusia yang akan mendapat ganjaran pahala ialah yang paling berguna kepada masyarakat dan negara; sebaliknya sejahat-jahat mereka ialah yang paling merugikan atau merosakkan masyarakat seperti penghisap dadah, pemakan pil kuda, peminum arak dan lain-lain.





Daripada Abdullah bin Bisr ra., 
memberitakan Rasullulah SAW,
 pernah bersabda yang bermaksud:




 "Sebaik-baik manusia ialah

 orang yang lanjut usianya

 dan baik amalannya."


 (Riwayat Ahmad).




Hadis di atas menjelaskan iman dan amalan soleh adalah dua perkara atau dua set yang akan membahagiakan kehidupan seseorang di dunia yang sementara ini. Dengan keimanan dan amal soleh seseorang itu dapat membantu dirinya dan juga diri orang lain semasa hidup di dunia.





DR. AMINUDIN MANSOR ialah
  bekas pendidik, berkelulusan
 Ijazah Kedoktoran Persuratan Melayu.






Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...