:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Jumaat, 7 Jun 2013

Mueeza




Abu Qatadah berkata bahawa

 Nabi SAW pernah bersabda :

 “Kucing itu tidak najis. 

Ia binatang yang suka berkeliling 

di rumah (binatang rumahan),”

 [HR At-Tirmidzi, An-Nasa'i,
 Abu Dawud, dan Ibnu Majah].





Haiwan kesayangan

 Rasulullah SAW


 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnvdGpvc2UXUotCdR9Om1adOcQ2FfKtd_XvCjdtpMVexDtXDjX-omw377_DFNu82XTV1bSAIJtDHEjB6Gx709BK0dp6rHfUmVC2yjY3HaAbRZvARdZ2VSOOdcdKbdrPlnjZvM99sneKgTV/s1600/kucing-comel5.jpg

Mueeza
 


Oleh IBRAHIM ABDULLAH




DIRIWAYATKAN bahawa Nabi Muhammad SAW mempunyai seekor kucing diberi nama Mueeza. Salah satu sifat Mueeza yang paling Nabi suka ialah Mueeza selalu mengiau ketika mendengar suara azan, seolah-olah seperti mengikuti alunan suara azan. Nabi berpesan kepada para sahabatnya untuk menyayangi kucing peliharaan seperti mana menyayangi keluarga mereka sendiri.



Pernah juga Nabi mahu mengambil jubahnya dan Mueeza sedang tidur di atasnya. Nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza daripada jubahnya supaya tidak menganggu Mueeza. 



Selepas Nabi pulang ke rumah, Mueeza terbangun dan pergi merunduk sujud kepada majikannya. Sebagai balasan, Nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengusap lembut ke badan kucing itu sebanyak tiga kali. Nabi menekankan dalam beberapa hadis bahawa kucing itu tidak najis. 



Mengapa Rasulullah SAW mengatakan bahawa kucing suci dan tidak najis? Pada kulit kucing terdapat otot yang berfungsi untuk menolak telur bakteria. Otot kucing itu juga dapat menyesuaikan dengan sentuhan otot manusia.



Permukaan lidah kucing ditutupi oleh bonjolan kecil yang runcing. Bonjolan ini bengkok mengerucut seperti kikir atau gergaji. Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit. Ketika kucing minum, tidak ada setitik cecair yang jatuh daripada lidahnya. 



Sedangkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yang paling canggih, permukaannya yang kasar boleh membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya. Itu yang kita lihat kucing selalu menjilat-jilat badannya, sebenarnya ia membersihkan bulunya.



Telah dilakukan pelbagai penelitian dan kajian terhadap kucing dan pelbagai perbezaan usia, kedudukan kulit, punggung, bahagian dalam telapak kaki, pelindung mulut dan ekor. Pada bahagian-bahagian tersebut dilakukan ujian dengan usapan. 



Di samping itu, dilakukan juga penanaman bakteria pada bahagian-bahagian khusus, seterusnya diambil cairan khusus yang ada pada dinding dalam mulut dan lidahnya. 



Komen doktor 



Menurut Dr. George Maqshud, ketua makmal di Hospital Haiwan Baitharah, jarang sekali ditemukan adanya bakteria pada lidah kucing. Jika bakteria itu ada, maka kucing akan sakit.



Manakala Dr. Gen Gustafsiri mendapati bahawa bakteria yang paling banyak terdapat pada anjing, manusia 1/4 anjing, kucing 1/2 manusia. Doktor haiwan di klinik haiwan Damaskus, Said Rafah itu menegaskan, kucing memiliki peranti pembersih yang bernama lysozyme.



Kucing tidak suka air kerana air merupakan tempat yang sangat subur untuk pertumbuhan bakteria, terlebih pada genangan air (lumpur, genangan hujan dan lain-lain). 



Kucing juga sangat menjaga kestabilan kehangatan tubuhnya. Ia tidak banyak berjemur dan tidak berada dekat dengan air. Tujuannya agar bakteria tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor tidak adanya bakteria pada tubuh kucing. 



Daripada hasil kajian perubatan dan percubaan yang telah dilakukan di makmal haiwan, didapati bahawa badan kucing bersih secara keseluruhan. Ia lebih bersih daripada manusia.
Kucing merupakan binatang peliharaan yang comel dan manja. Menurut sejarah, haiwan ini telah hidup sejak zaman Firaun lagi iaitu kira-kira 5,000 tahun yang silam dan dikatakan ia pernah hidup di istana Firaun. 



Untuk mengangkat martabat dan nilai-nilai kucing, kebanyakan negara di dunia mengadakan pertandingan ratu kucing dan seumpamanya, termasuk Malaysia bagi memilih kucing yang tercantik dan menawan secara pemarkahan. Pemenang akan memperoleh hadiah-hadiah lumayan.



Sumber 




Diriwayatkan dari 
Dawud bin Shalih At-Tammar 
dan ibunya yang menerangkan 
bahawa hambanya
 memberikan Aisyah semangkuk bubur. 
Namun ketika
 ia sampai di rumah Aisyah,
 tenyata Aisyah sedang solat. 
Lalu ia memberikan isyarat
 untuk menyimpannya. 
Sayangnya setelah Aisyah 
selesai mendirikan solat,
 ia lupa adanya bubur. 
Datanglah seekor kucing 
lalu memakan 
sedikit bubur tersebut.
 Ketika Aisyah melihat bubur 
tersebut dimakan kucing, 
Aisyah lalu membersihkan 
bahagian yang disentuh kucing 
dan Aisyah memakannya. 
Rasulullah Saw bersabda, 
“Ia tidak najis. 
Ia binatang yang berkeliling”. 
Aisyah pernah melihat
 Rasulullah Saw 
berwudhuk dari sisa bekas 
jilatan kucing.


(HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, 
dan Al-Daruquthni).



p/s : 

Subhanallah. 
Itulah kucing pada pandangan Islam. 
Menyayanginya adalah sunnah. 
Membuat perkara sunnah mendapat balasan pahala.
 Dan hikmah dan kebenaran Islam yang 
tidak melarang manusia bercampur dengan
 kucing yang telah dituturkan oleh
 Rasulullah sejak 1500 tahun yang lalu
 telah dibuktikan dengan fakta sains.



Wallahu’alam


http://static.inilah.com/data/berita/foto/1424222.jpg
 http://mohdfazli.files.wordpress.com/2012/07/najib-kucing-2.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjjaF5oNNgTzaG_WFVlv3Jd7ps7umGXfjMIXXtpmJ47c4_SdIfZ-zOACounw3craC1bhPz0WBqgRJQGXGnX13IEPWHOE47vQPT8UUfTsiD8yEEMm1znS-l5zck9iP7Ln5NlobWPH25_0XU/s1600/najib-kucing3.jpg
http://mohdfazli.files.wordpress.com/2012/07/mahathir-kucing.jpg?w=614
 Thanks google :)
http://catsuppliesreview.com/wp-content/uploads/2011/03/cat-health.jpg 
 http://pbs.twimg.com/media/A3TXlMuCAAAJy_e.jpghttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjy3gu6WA5Sxmm_87cPXc_PLnn5XLyYR-HJ-il7MTv21fkr9Y8ts_o3mFs-ykDnw1_H0o6x3cP45QhDpLkJSARODS-1oa1aLoPVzdvP1fCYF1Q6ivXkMD3CP-60NL96UHkC8_mcwRLnlxUe/s1600/CatsOfCairo13.jpg




Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...