:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Sabtu, 12 Mac 2011

Penghuni Neraka Ramai Wanita


Penghuni Neraka Ramai Wanita



Hadis Sahih Muslim diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar r.a:

Rasulullah s.a.w telah bersabda: Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar iaitu memohon ampun. Kerana, aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka.

Seorang wanita yang cukup pintar di antara mereka bertanya: Wahai Rasulullah, kenapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka?

Rasulullah s.a.w bersabda: Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal, daripada golongan kamu.

Wanita itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu?

Rasulullah s.a.w bersabda: Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah yang dikatakan kekurangan akal. Begitu juga wanita tidak mengerjakan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama.



Siapa penghuni syurga dan neraka?


Dari Haritsah bin Wahab r.a. katanya dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : “Mahukah kamu sekelian kuberitahukan siapa penduduk syurga?” Jawab para sahabat, “Tentu, ya Rasulullah!” Sabda beliau, “Orang-orang daif(lemah) bila dihina (dizalimi) orang, lalu dia bersumpah dengan menyebut nama Allah (dan mendoa kepadaNya), maka doanya sungguh diperkenankan Allah.” Kemudian baginda bertanya pula, “ Mahukah kamu aku beritahukan siapa penduduk neraka?” Jawab mereka, “Tentu!” Sabda beliau, “Setiap orang yang kasar, cakap besar, angkuh, mewah tetapi kedekut dan sombong.”

- Hadis Muslim

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...