:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Khamis, 29 Julai 2010

::Cahaya Muka Nabi s.a.w::



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiLv806IybKnILagina_FahGOVf9q9EKFjSpkttW9OoGJZ54TNwd07Y-V3Xj-OHRjOw1G0xczt5iUMxrairplnuQK9rmrvv52YXHygn0wobS3Ch_L56VMT3YeIR1EUP6zZwqUU5g22HANoF/s1600/2mata.jpg



::Cahaya muka Nabi s.a.w::



Telah diriwayatkan

daripada Siti Aishah

bahawa ia telah berkata :

"Sedang aku menjahit baju

pada waktu sahur (sebelum subuh)

maka jatuhlah jarum daripada tanganku,

tiba-tiba kebetulan lampu pun padam,

lalu masuklah Rasulullah s.a.w.





Ketika itu juga

aku dapat mengutip jarum itu

kerana cahaya wajahnya,

lalu aku berkata,




"Hai Rasulullah .

Alangkah bercahayanya wajahmu!





Seterusnya aku bertanya:




" Siapakah yang tidak akan

melihatmu pada hari kiamat?"





Jawab Rasulullah :



"Orang yang bakhil."




Aku bertanya lagi :




"Siapakah orang yang bakhil itu?"




Jawab baginda :




"Orang yang

ketika disebut namaku

di depannya,

dia tidak mengucap selawat

ke atasku."






Berkata Al-Barra' r.a.

bahawa Nabi s.a.w. bersabda:





"Segala doa itu terdinding

(terhalang untuk dikabulkan)

daripada langit sehingga orang

yang berdoa itu

mengucapkan selawat untuk

Muhammad dan keluarga Muhammad."





Diriwayatkan oleh Abu Na'im

di dalam kitab 'Al-Hilyah'

bahawa seorang lelaki lalu

di sisi Nabi s.a.w.

dengan membawa seekor kijang

yang ditangkapnya,

lalu Allah Taala

(Yang berkuasa menjadikan

semua benda-benda bercakap)

telah menjadikan kijang

itu bercakap kepada Nabi s.a.w. :





"Hai Pesuruh Allah,

Sesungguhnya aku ada

mempunyai beberapa ekor anak

yang masih menyusu,

dan sekarang aku sudah ditangkap

sedangkan mereka sedang kelaparan,

oleh itu

haraplah perintahkan orang ini

melepaskan aku supaya aku

dapat menyusukan anak-anakku itu

dan sesudah itu aku akan balik ke mari."




Bersabda Rasulullah s.a.w.




" Bagaimana kalau engkau

tak balik ke mari semula?"





Jawab kijang itu:




"Kalau aku tidak balik ke mari,

nanti Allah Taala akan melaknatku

sebagaimana Ia melaknatkan

orang yang tidak mengucapkan selawat

bagi engkau apabila disebut

nama engkau disisinya."





Lalu Nabi s.a.w. pun bersabda

kepada orang itu :




"Lepaskan kijang itu

buat sementara waktu dan aku

jadi penjaminnya."




Kijang itu pun dilepaskan dan kemudian

ia kembali ke situ semula.

Maka

turunlah malaikat Jibril a.s. dan berkata :




"Hai Muhammad,

Allah Taala mengucapkan salam

kepada engkau dan Ia (Allah)berfirman:

" Demi KemuliaanKu dan KehormatanKu,

sesungguhnya Aku lebih kasihkan

umat Muhammad daripada kijang itu

kasihkan anak- anaknya dan Aku

akan kembalikan mereka kepada engkau

sebagaimana kijang itu

kembali kepada engkau."







Alhamdulillah......

Perbanyakkan bersyukur dan berselawat

kerana kita tergolong dalam umat Muhammad.






Hai orang-orang yang beriman,


masuklah ke dalam Islam secara


keseluruhannya, dan janganlah kamu


turut langkah-langkah syaitan,


Sesungguhnya


syaitan itu


musuh yang nyata bagimu



(Surah Al-Baqarah ayat : 208)

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...