:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Rabu, 28 Ogos 2013

بسم الله الرحمن الرحيم



 
 
 
 
 
 
 
 UCAPAN basmalah berasal daripada
 ayat yang berbunyi 
 Bismi Allah ar-Rahman ar-Rahim
Ayat ini biasa diertikan
 'dengan nama Allah 
Yang Maha Pengasih dan
 Maha Penyayang". 









Basmallah merupakan satu daripada tiga bahagian al-Quran. Dua bahagian yang lainnya adalah surah al-Fatihah dan isi al-Quran itu sendiri secara keseluruhan yang berjumlah 113 surah, daripada surah al-Baqarah sehingga surah an-Nas.









Atas dasar pembahagian itu, maka ada mufassir dan ulama yang menyebut basmalah sebagai ayat tunggal.



 Summaya Rafique Ahmad Meaning Of Bismillah




Jika surah al-Fatihah disebut oleh para mufassir dan ulama sebagai intisari al-Quran, maka basmalah disebut sebagai intisari al-Fatihah. Dengan demikian dalam ayat basmallah terkandung intisari al-Quran.



 



Setiap pekerjaan yang baik, sunat dimulai dengan membaca basmallah. Hal ini didasarkan pada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang bermaksud: "Setiap perbuatan baik yang tidak dimulai dengan basmalah adalah kurang berkat."


 


Dalam sebuah hadis qudsi, 
Allah SWT berfirman yang bermaksud: 


 http://i604.photobucket.com/albums/tt127/cpanzalone/Bismillah.gif


"Apabila hamba-Ku 
memulai pekerjaannya dengan
 menyebut nama-Ku, maka
 menjadi kewajiban-Ku untuk
 menyempurnakan seluruh pekerjaannya
 serta Ku-berkati seluruh
 keadaannya."


 http://xeniagreekmuslimah.files.wordpress.com/2011/06/bismillah11.jpg


Ada ulama yang berpendapat bahawa basmallah bukan bahagian daripada surah al-Fatihah, melainkan ayat tersendiri. Kerana itu, di Mekah dan Madinah, imam yang mengetuai solat tidak membaca basmallah ketika membaca al-Fatihah. 


 http://i593.photobucket.com/albums/tt18/allahandislam/bismillah-3-2.jpg?t=1244595609


Pendapat itu didasarkan kepada riwayat Imam Malik bahawa para sahabat Nabi SAW tidak membaca basmallah ketika membaca surah al-Fatihah.


 I Can Say Bismillah Anywhere


Pandangan serupa dikemukakan Imam Abu Hanifah yang menilai sahih beberapa hadis yang memberitakan bahawa Nabi SAW dalam mengerjakan solat tidak mendengar membaca basmallah


 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjW9bsb6SJV-gU_P76zlHmsWJ7iagAL9GqDRGdzoRFpf-kJGMl_YvuAHGN1HshllC-3_pEKf5B8_E5IWDqGpplsjlVCsMWPS146yBT0oJ_EnAn5TqIpM9AYGBYss5qqekK6ZjgJ65UMtQ/s640/786.gif



Pandangan yang kemudian dianut secara rasmi oleh Mazhab Hanafi adalah bahawa basmalah boleh dibaca dalam solat tetapi tidak dengan suara nyaring.

 http://i1011.photobucket.com/albums/af238/cuteislam/Bismillah-Ar-Rahman-Ar-Rahim46.gif




Sebahagian ahli tafsir, seperti Ibrahim al-Biqa'i, menyatakan bahawa huruf-huruf dalam basmallah yang berjumlah 19 itu memiliki rahsia tersendiri. 



 https://pbs.twimg.com/media/BMSHPWgCIAAOY2H.jpg



Di antaranya adalah sebagai simbol penghindaran seseorang daripada ancaman para penjaga neraka yang menurut al-Quran jumlahnya 19 malaikat (rujuk al-Muddaththir: 30).


 http://www.sabah.edu.my/skpmbuk/bismillah24-1.gif



Dengan demikian, jika kita sering membaca basmalah, kita akan terhindar daripada azab neraka. Ucapan untuk menolak perkara yang buruk, iaitu la haula wa la quwwata illa bi Allah, juga terdiri daripada 19 huruf.


 http://cuteegraphic.com/BISMILLAH-Hir-Rehman-Nir-Raheem/images/BISMILLAHHirRehmanNirRaheem149.gif


Ketika membaca surah-surah dalam al-Quran, dianjurkan untuk memulainya dengan basmallah, kecuali membaca surah at-Taubah. 







Basmallah pada surah at-Taubah dibaca di tengah surah atau beberapa ayat setelah ayat pertama. 


 http://fc07.deviantart.net/fs71/i/2010/063/c/2/Bismillah_with_colorful_Bg_by_strongmind.jpg



Hal ini kerana surah at-Taubah berisi kemarahan Tuhan dan pernyataan perang kaum Muslim terhadap orang-orang musyrik, sedangkan bacaan basmalah mengandung perdamaian dan cinta kasih Allah SWT.






Pendapat lain mengatakan bahawa para sahabat tidak dapat memastikan apakah surah at-Taubah merupakan surah tersendiri atau bahagian daripada surah al-Anfal.
Pemisahan yang kemudian dilakukan menjadi surah sendiri adalah hasil kompromi para mufassir ketika penyusunan mushaf Uthmani.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...