:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Selasa, 25 Jun 2013

Mutiara Hadis




Dari Muaz bin Jabal r.a, berkata : 

” Khabarkan kepadaku suatu amalan
 yang membolehkan aku masuk
 ke dalam syurga dan menjauhkan
 aku dari neraka."
Jawab Nabi SAW : 
" Sebenarnya engkau telah bertanya
 suatu perkara yang besar, dan
 sesungguhnya amat mudah sekali
 bagi sesiapa yang dimudahkan oleh 
Allah Ta’ala, iaitu : 
Hendaklah engkau menyembah Allah 
dan tidak menyekutukan-Nya dengan
 suatu yang lain. 
Engkau mendirikan sembahyang,
 mengeluarkan zakat, berpuasa
 sebulan Ramadhan dan mengerjakan 
haji ke Baitullah. 
Kemudian Nabi bersabda lagi : 
" Mahukah engkau aku khabarkan
 pokok amalan, tiangnya dan kemuncaknya? ”
 Aku menjawab :
 " Mahu, ya Rasulullah . ” Sabda baginda : 
" Pokok amalan ialah Islam, tiangnya ialah
 sembahyang dan kemuncaknya ialah jihad. 
“Kemudian Nabi bersabda lagi : 
" Mahukah engkau aku khabarkan
 kunci kepada semua pekara ini ? ”
 Aku menjawab : 
" Mahu, ya Rasulullah. ”
 Lalu baginda memegang
 lidahnya seraya berkata : 
" Awas, jaga ini baik-baik. "
Aku bertanya : 
" Ya Rasulullah, 
adakah kami akan dituntut kerana
 berkata dengannya ? ”
 Baginda lalu menjawab : 
" Dan tidak akan dicampakkan
manusia ke atas muka mereka atau 
batang hidung mereka ke dalam neraka,
 melainkan hasil tutur bicara mereka "



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...