Para ulama
bersepakat syurga itu terletak di atas dari langit
yang ketujuh.
Dalam surah An-Majm ayat 13-15 Allah berfirman:
Sesungguhnya ia (Muhammad)
telah melihat Jibril sekali lagi,
iaitu di Sidratul Muntaha,
dan
di dekatnya ada syurga
tempat kembali.
Ketika Rasulullah
dalam perjalanan Mikraj,
Baginda telah berhenti
di Sidratul Muntaha.
Menurut baginda,
Sidratul Muntaha itu berada jauh
di luar alam langit
(di luar ruang angkasa).
Di situlah Baginda
dapati terletaknya syurga.
Kemudian
dikatakan syurga itu
luasnya seluas langit dan bumi
sebagaimana difirmankan Allah
dalam
surah Ali Imran ayat 133:
Kejarlah oleh kamu
ampunan Tuhan kamu
dan
syurga yang luasnya seluas langit
dan
bumi disediakan bagi orang-orang
yang bertakwa.
Di syurga juga
udaranya nyaman tidak panas
membakar dan tidak pula sejuk mengigit.
Allah berfirman:
Mereka berehat
didalam syurga dengan berteleku
di atas pelamin-pelamin (yang berhias),
mereka tidak nampak
di situ adanya matahari
(usahkan hawa panasnya),
dan tidak juga merasai
suasana yang bersangatan sejuknya.
(Al-Insan: 13)
Abu Hurairah berkata
bahawa Rasulullah bersabda :
"Bahawa
dinding-dinding syurga itu
batu-bata dari perak dan emas.
Tanahnya pohon kimkuma (Za'faran)
dan
buminya kasturi."
(Hadis riwayat Al-Bazzar).
Dalam sebuah hadis lain
diceritakan bahawa
Rasulullah bersabda yang bermaksud:
"Tanah syurga itu licin putih,
kasturi murni."
(Hadis riwayat Muslim).
Harumnya
bau syurga
ini dapat dicium dari
jarak perjalanan 100 tahun.
Sungai-sungai di syurga
Sungai-sungai syurga
pula memancar dari bawah-bawah bukit.
Di dalam al-Quran,
Allah banyak menyebut
tentang macam-macam sungai
di syurga ini
antara lain firmanNya
dalam Surah Muhammad
ayat 15 yang bermaksud:
Sifat syurga
yang telah dijanjikan
kepada orang-orang yang
bertakwa (ialah seperti berikut):
Ada padanya
beberapa sungai
dari air yang tidak berubah
(rasa dan baunya),
dan
beberapa sungai dari susu
yang tidak berubah rasanya,
serta
beberapa sungai dari arak
yang lazat bagi orang-orang
yang meminumnya,
dan juga
beberapa sungai dari madu
yang suci bersih.
Dan ada pula
untuk mereka di sana
segala jenis buah- buahan,
serta keredhaan
yang tinggal kekal di dalam syurga
yang sedemikian itu keadaannya)
sama seperti
orang-orang yang tinggal kekal
di dalam neraka dan diberi minum
dan air yang menggeledak
sehingga menjadikan isi perut
mereka hancur?
(sudah tentu tidak sama!).
Ayat di atas
memberi pengertian bahawa
sungai-sungai di syurga
bukanlah mengandungi air-air biasa
seperti di dunia ini,
sebaliknya ada sungai yang berair susu,
ada yang berair anggur (arak)
yang tidak memabukkan,
ada yang dari madu
dan
sebagainya.
Sungai-sungai ini
semuanya mengalir dengan tenang
melalui rumah- rumah di syurga,
di kebun-kebun
dan
di celah-celah pokok.
Bahkan
terdapat juga
mata-mata air
yang mengalir.
Jadi
Allah telah menjanjikan
bagi orang yang bertakwa itu
sungai yang airnya
mempunyai ciri-ciri sebagai
berikut:
= Airnya tidak berubah rasa dan baunya.
= Air susu yang tidak berubah rasa dan warnanya
= Air anggur (arak) yang lazat dan tidak memabukkan bagi peminumnya.
= Madu yang disaring
Sewaktu Israk dan Mikraj,
Rasulullah s.a.w.
pernah melihat sungai
yang dinamakan
Al- Kausar.
Sungai ini dilingkari
oleh bukit-bukit
yang terdiri dari permata-permata
dan
tanahnya dari wewangian
yang paling wangi.
Tepian sungai ini terdiri dari
emas sedangkan anak-anak batunya
dari mutiara.
Barangsiapa
meminum air dari Al-Kausar ini
walau hanya satu kali sahaja,
dia tidak merasa haus
untuk selama-lamanya.
Tentang
nama-nama sungai di syurga,
tidak ada disebut dengan jelas
di dalam al-Quran.
Tetapi
dalam sebuah hadis
riwayat Bukhari dan Muslim,
Nabi bersabda:
Bahawasanya
di syurga terdapat suatu sungai
yang disebut sungai rajab,
airnya lebih putih daripada air susu
dan
rasanya lebih manis daripada madu.
Sesiapa yang puasa satu hari
dari bulan Rajab,
maka
Allah memberikan minuman
dari sungai itu.
Yang jelas
sungai yang bersama Rajab
dengan sifat-sifatnya yang luar biasa ini
belum pernah dilihat
dan
dirasakan airnya
oleh manusia di dunia ini.
Walau bagaimanapun
di dalam keterangan- keterangan lain
disebutkan bahawa
di syurga ada sungai-sungai
seperti
Al-Kausar dan Al-Firdaus.
Tentang Al-Kausar,
Anas r.a. ada bercerita
bahawa Rasulullah s.a.w.
tidur di atas tikar jerami,
tiba-tiba
sambil mengangkat kepalanya
Baginda tersenyum.
Anas bertanya:
"Mengapa engkau tertawa ya Rasulullah?"
Baginda menjawab:
"Ayat yang diturunkan kepadaku tadi (yang bermaksud):
Sesungguhnya
Kami telah memberikan kepadamu
nikmat yang banyak (Al-Kausar),
maka dirikanlah solat
kerana Tuhanmu;
dan berkorbanlah.
Sesungguhnya
orang-orang yang membenci kamu
dialah yang terputus.
(Al-Kausar: 1-2-3).
Kemudian Baginda bertanya:
"Adakah engkau tahu apa itu Al-Kausar?"
Anas menjawab:
"Allah dan RasulNya yang lebih tahu."
Lalu Rasul menerangkan:
"Al-Kausar itu satu sungai
yang dijanjikan kepadaku
oleh Allah,
pada sungai itu banyak kebajikan.
Di atasnya
sebuah kolam (Al- Haudi)
yang akan datang umatku kepadanya.
Bejananya banyak
sebanyak bintang-bintang di langit."
(Riwayat Muslim).
Seterusnya
Imam At-Termizi meriwayatkan,
Nabi bersabda:
"Bahawa
masing-masing nabi itu
mempunyai kolam.
Mereka ini bangga membanggakan
manakah yang lebih banyak orang datang.
Dan
aku mengharap,
bahawa adalah aku
yang terbanyak orang datang."
Mendengar
tentang banyaknya kenikmatan
yang terdapat pada Al-Kausar ini,
tentu banyak di antara kita
yang berharap untuk dapat
menjadi golongan orang-orang
yang dapat datang ke tempat tersebut.
Agar
harapan ini menjadi nyata,
hendaklah kita berusaha
mencari keredhaan Allah
dalam kehidupan ini
dari segala segi.
Syurga itu Bertingkat-Tingkat
Syurga itu
bertingkat-tingkat
dan
setiap tingkat berbeza-beza pula.
Jarak
antara satu tingkat
dengan tingkat yang lain ialah
seperti jarak antara bumi dan langit.
Adapun
tingkatan syurga yang paling tinggi
darjatnya dinamakan
"Al-Firdaus".
Di atas Al-Firdaus inilah
terletak
"Arsy Rahman (Mahligai Tuhan).
Selain itu,
keistimewaan syurga Al-Firdaus
ialah para penghuninya
akan dapat melihat wajah Allah
dua kali dalam sehari
iaitu pada waktu pagi dan petang.
Sedangkan
nikmat yang tertinggi di dalam syurga
ialah apabila manusia
dapat menatap wajah
Allah.
Adapun cara melihat Allah
bukanlah seperti halnya
kita melihat dengan mata biasa
seperti yang lazim berlaku,
tetapi caranya ialah
dengan penglihatan mata
yang telah ditentukan Allah
buat para penduduk
syurga.
Segala
yang ada di syurga itu
indah-indah belaka
jauh lebih indah dari apa yang ada
di atas muka bumi ini.
Tetapi
yang terindah di syurga ialah
pandangan terhadap Allah,
tidak sesuatu kenikmatan lain
yang dapat melebihi
keistimewaannya.
Cuba
kita bayangkan di dunia ini sahaja,
kalaulah kita diberikan kesempatan
bertemu dan berbual-bual
dengan salah seorang pemimpin negara,
tentu kita akan sangat gembira
dan
bahagia dengan pengalaman tersebut.
Inikan pula
akan bertemu dengan Allah
yang menciptakan
dunia ini.
Firman Allah
dalam surah Al-Qiyamah
ayat 22-23 yang bermaksud:
Wajah-wajah
(orang-orang mukmin)
pada hari itu berseri-seri.
Kepada Tuhannyalah
mereka melihat.
Rasulullah
pernah bertanya kepada Jibril:
"Hai Jibril pernahkah kau melihat Allah?"
Jawab Jibril :
"Bahawa di antara saya dan Tuhan
ada 79 tutup yang terdiri dari
lapisan-lapisan cahaya.
Bila terbuka tutup yang paling luar,
maka
akan terbakarlah aku memandangNya.
Sedangkan
antara engkau dan Tuhan
ada 71 lapisan tutup dari cahaya.
Bila terbuka tutup yang paling luar,
engkau akan terbakar pula
memandangnya."
Dalam hal ini
pernah Nabi Musa a.s.
meminta kepada Allah
untuk melihatNya.
Tetapi
baru sahaja
Allah menunjukkan diri kepada gunung,
gunung itu bergegar
dan
hancur sehingga Musa jatuh pengsan.
Ini membuktikan
gunung yang bagaimana juga kukuhnya
akan hancur
bila Tuhan menunjukkan diriNya,
inikan pula
manusia yang lemah.
Kemudian
dalam satu riwayat lain
digambarkan syurga itu sebagai
berikut :
= Tingkatan syurga pertama yang dibuat dari bahan perak baik kampung,rumah, pintu dan kuncinya.
= Tingkatan syurga kedua yang dibuat dari bahan emas baik kampung,rumah, pintu dan kuncinya.
= Tingkatan syurga ketiga yang kampung, rumah, pintu dan kuncinya dibuat dari bahan yakut dan lukluk (mutiara).
Taman-Taman Di Syurga
Allah
menciptakan perkara-perkara
yang luar biasa indah dan nikmatnya
kepada orang- orang yang bertakwa
sehingga menurut Nabi Muhammad s.a.w.
di syurga itu terdapat
apa-apa yang belum pernah dilihat
oleh mata dan didengar oleh telinga
serta
tidak pernah pula terlintas
di hati manusia.
Kalau
di dunia ini
kita selalu melihat
macam- macam taman
yang dihiasi indah
dengan aneka macam tumbuhan
dan
bermacam- macam bunga,
di situ kita boleh
menghabiskan masa berjam-jam
sambil
menikmati keindahannya juga
mencari ketenangan.
Maka
begitu juga di syurga,
Allah menciptakan
taman-taman bagi
penghuninya.
Ada dua bentuk taman di syurga:
(1) Dua taman yang dicipta Allah dari perak dengan segala apa yang ada padanya.
(2) Dua taman yang dicipta Allah dari emas dengan segala apa yang ada padanya.
(Riwayat Bukhari Muslim).
Pada
taman-taman ini
terdapat bermacam- macam
buah-buahan sama ada
kurma ataupun delima,
air mata air dan sungai
yang terus-menerus mengalir
airnya dengan
tenang.
At-Tabrani meriwayatkan
bahawa di taman- taman tersebut
ada pohon-pohon yang rendang,
besar, tinggi dan luas.
Bila bidadari-bidadari
bernyanyi di bawahnya,
daun-daun dan ranting-ranting
pohon-pohon itu bergerak-gerak
sambil mengeluarkan bunyi-bunyian
yang amat merdu pula.
Apabila
angin berhembus lalu menyentuh
daun dan ranting,
maka akan terdengar desiran
yang amat merdu pula.
Sehingga
tidak dapat dibanding
manakah yang lebih merdu
antara suara bidadari-bidadari
atau
bunyi desiran pohon-pohon tersebut.
Pintu-Pintu Syurga
Sebelum masuk ke syurga,
penghuni- penghuninya akan melalui
pintu-pintu syurga terlebih dahulu.
Pintu-pintu ini ada
bermacam-macam pula jenisnya.
Hal ini
disebutkan di dalam al-Quran
Surah Shaad
ayat 49-50 yang bermaksud:
Ini
adalah kehormatan
bagi mereka dan sesungguhnya
bagi orang-orang yang bertakwa
benar-benar (disediakan)
tempat kembali yang baik,
(iaitu) syurga
dan
yang pintu-pintunya
terbuka bagi mereka.
Kemudian
Abu Hurairah ada meriwayatkan
sebuah Hadis Rasulullah s.a.w.
bersabda:
Dan bagi syurga itu lapan pintu.
Maka
siapa yang termasuk dari
orang yang menegakkan ibadah sembahyang,
dia akan dipanggil
dari pintu sembahyang.
Bagi orang berpuasa
ia akan dipanggil dari pintu puasa.
Orang yang brsedekah
akan dipanggil dari pintu sedekah.
Dan
yang berjihad akan dipanggil
dari pintu jihad.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Oleh kerana itu
kalau seorang semasa hidupnya
benar-benar melaksanakan segala hal
yang disebut tadi,
maka
ia akan dipanggil
untuk masuk
melalui ke semua pintu-pintu
tersebut.
Adapun
pintu syurga bagi orang
yang melakukan ibadah puasa dinamakan
Ar- Rayyan.
Sedangkan
setiap Muslim
yang pernah kematian
tiga orang anak-anaknya yang masih kecil
diberi kebebasan untuk masuk ke syurga
melalui pintu mana sahaja yang
disukainya.
Penghuni-penghuni syurga
setiap orang mempunyai
pintu-pintu tersendiri.
Satu pintu untuk tempat masuknya sendiri.
Satu untuk isterinya.
Satu untuk tamu-tamu (malaikat dan kawan-kawannya).
Satu menuju ke neraka
untuk rasa nikmat Allah atas dirinya,
dan
satu pintu ke Arsy
(Mahligai Allah untuk melihat wajah Allah).
Dalam buku
"Ahli Syurga dan kenikmatannya"
diterangkan,
selain yang tersebut di atas
ada lagi pintu-pintu
yang diberi nama :
= Pintu para rasul dan nabi
= Pintu zakat
= Pintu haji
= Pintu syahadat dan selawat
= Pintu syuhada
= Pintu salihin
= Pintu siddiqin
= Pintu ilmu dan iman
= Pintu rahmat
= Pintu taubat
Dalam hadis riwayat Bukhari-Muslim, Rasulullah bersabda:
Demi Allah,
demi antara dua ambang pintu syurga itu
bagaikan jarak antara
Makkah dan Basrah.
Jelaskan
pada kita
betapa luasnya
pintu- pintu yang terdapat
di dalam syurga.
Bilik-Bilik, Rumah dan Istana di Syurga
Untuk
lebih menyeronokkan lagi,
maka
pada penghuni-penghuni syurga
diberikan bilik- bilik khas,
rumah dan istana
yang dibuat dari
permata-permata yang tembus dipandang mata
seperti kaca.
Di dalamnya
penuh dengan kenikmatan dan kelazatan
yang tidak pernah dilihat mata
serta didengar telinga.
Pernah
pada suatu hari
para sahabat bertanya
kepada Rasulullah:
"Untuk siapakah
Allah menyediakan
bilik-bilik seperti itu ya Rasulullah?"
Rasulullah menjawab:
"Bagi mereka
yang menyebarkan salam,
menyumbangkan makanan,
terus berpuasa
dan
berjaga malam
mengerjakan sembahyang
sedangkan
orang lain tidur nyenyak."
Lalu sahabat-sahabat bertanya lagi :
"Siapakah
yang tahan dan sanggup
berbuat demikian
ya Rasulullah?"
Jawab Baginda lagi:
"Umatku!
Dengarlah ...
sesiapa yang bertemu sesama Muslim
lalu ia memberi salam,
itu bererti
telah menyebarkan salam.
Barang siapa
yang memberi makan anak-anak
dan
isterinya sampai kenyang,
bererti
ia telah menyumbangkan makanan.
Sesiapa
yang berpuasa pada bulan Ramadan
dan
ditambah dengan tiga hari
pada setiap bulan,
itu bererti
ia terus menerus berpuasa.
Dan
sesiapa
yang menunaikan
sembahyang Isyak terakhir dengan berjemaah,
bererti
dia telah bersembahyang malam
sedang manusia tidur."
(Riwayat Abu Naim dari Jabir).
Bagi
penghuni syurga ini,
disediakan bilik- bilik
sebagaimana yang dijanjikan
Allah dalam
Surah Az-Zumar ayat 20:
Tetapi
orang-orang yang bertakwa
kepada Tuhannya
mereka mendapat tempat-tempat yang tinggi,
di atasnya dibangun pula
tempat- tempat yang tinggi
yang di bawahnya
mengalir sungai-sungai.
Allah
telah berjanji
dengan sebenar-benarnya.
Allah
tidak akan
memungkiri janjinya.
Kemudian
di dalam firmanNya
Surah Muhammad
ayat 6 yang
bermaksud:
Dan
memasukkan mereka
ke dalam syurga
yang telah diperkenankanNya
kepada mereka.
Selain
menerangkan keadaan bilik-bilik di syurga,
ayat di atas juga
menerangkan bahawa
setiap orang yang masuk ke syurga itu
mengetahui tempat mereka masing- masing
tanpa perlu ditunjuk
seolah-olah
(bilik rumah dan istana-istana itu)
sudah lama dikenalinya.
Kemudian
dalam Surah Al-Furqan
ayat 10,
Allah
berfirman:
Maha suci (Allah)
yang jika Dia menghendaki,
nescaya dijadikanNya
bagimu yang lebih baik
dari yang demikian,
(iaitu)
syurga yang mengalir
sungai-sungai di bawahnya,
dan
dijadikanNya (pula)
untukmu
istana-istana.
Ayat ini
mengisyaratkan bahawa
di dalam syurga
terdapat istana
tetapi tidak dijelaskan
bagaimana
bentuk rupa istana tersebut,
sama ada
bertingkat-tingkat menjulang tinggi
atau
sebaliknya.
Di samping
bilik dan istana
dan pula rumah-rumah.
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:
Sesiapa
yang membaca
Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali,
maka
Allah berkenan
membangunkan baginya
rumah di syurga.
(Riwayat Muslim).
Pohon-Pohon dan Buah-Buahan di Syurga
Keindahan
alam dengan
pohon-pohon yang rimbun menghijau
serta
aneka macam jenis bunga-bunga
yang menawan
dapat memberikan kedamaian jiwa
bagi siapa yang memandangnya.
Bayangkanlah
kalau kita berada
di tengah- tengah kebun bunga
yang seperti itu
ditambah pula dengan
pohon-pohon yang mengeluarkan
bermacam-macam jenis buah-buahan,
tentu kita
akan asyik dan enggan pergi
atau
meninggalkan
tempat tersebut.
Di syurga,
Allah memberikan
kepada
penghuni-penghuninya
lebih dari itu
sebagaimana
firmanNya yang
bermaksud:
Dan golongan kanan,
alangkah bahagianya golongan kanan itu,
berada di antara pohon bidara
yang tidak berduri
dan
pohon pisang yang bersusun-susun buahnya
dan
naungan yang terbentang luas;
dan
air yang tercurah;
dan
buah-buahan
yang banyak tidak berhenti
(buah-buahan yang banyak tidak berhenti (buahnya)
dan tidak terlarang mengambilnya.)
(Al-Waqiah: 27-33).
Kedua syurga itu
mempunyai pohon- pohonan
dan
buah-buahan.
(Ar-Rahman: 48).
Di dalam keduanya ada
(macam-macam) buah-buahan
dan
kurma
serta
delima.
(Ar- Rahman: 68)
Dan
naungan (pohon-pohon syurga itu)
dekat di atas mereka
dan
buahnya dimudahkan
memetiknya
semudah- mudahnya.
(Al-Insan: 14).
Di syurga juga
ada sejenis pohon
yang dinamakan
tuba.
Abu Hurairah
berkata:
Sesungguhnya
di dalam syurga itu
terdapat sebatang pohon
yang dipanggil "tuba"
dan Allah berfirman kepadanya:
"Keluarkanlah
untuk hambaKu
apa-apa yang mereka kehendaki."
Maka
keluarlah kuda dengan kekang
serta
pelana dan apa-apa keperluan
yang dikehendaki
dan
dikeluarkan pula
untuknya kenderaan
dengan tempat duduk serta pengikatnya,
apa-apa
keperluan yang dikehendaki
dan
juga pakaian-pakaian.
(Riwayat Ibnu Abid Dunya).
Ibnu Hibban
meriwayatkan
Hadis daripada Abu Said
yang menceritakan seorang lelaki
datang kepada Rasulullah dan
bertanya:
"Wahai Rasulullah, apakah tuba itu?"
Baginda menjawab:
"Ialah sebatang pohon yang sangat rendang.
Rendangnya sejauh 100 tahun perjalanan,
(manakala)
pakaian- pakaian penghuni syurga
adalah daripada kelopak-kelopaknya."
Keistimewaan
pohon-pohon di syurga ini
semua umbi-umbinya diciptakan
Allah daripada emas.
Adapun
pohon bidara di syurga itu
bercabang-cabang.
Setiap cabangnya
mengeluarkan sebiji buah,
kemudian
dari buah ini
keluar pula 72 jenis makanan
yang berlainan.
Sedangkan
pohon-pohon kurma pula
diciptakan Allah s.w.t.
dalam bentuk yang sangat luar biasa
sebagaimana
Abdullah bin Al-Mubarak,
Ibnu Abi Hatim,
Ibnu Abid Dunya
dan
Al-Hakaim
meriwayatkan
perkataan
Ibnu Abbas r.a.:
"Pokok kurma syurga itu
batangnya daripada permata Zamrud
yang hijau,
pangkal- pangkal pelepahnya
daripada emas yang merah
dan
setiap satu pelepahnya
menjadi pakaian penghuni syurga,
daripadanyalah
pakaian dan perhiasan-perhiasan mereka
dipotong dan dijahit.
Manakala
buahnya seperti tempayan,
lebih putih daripada susu,
lebih manis daripada madu
dan
lebih lembut daripada buih
dan
tiada mempunyai benih."
----------------------------
Berkata Abu Darda r.a.
bahawasanya
Nabi s.a.w. telah
bersabda:
Allah telah berfirman:
"Sesungguhnya
Aku dengan jin
dan
manusia
dalam suatu berita besar
(Hari Kiamat).
Aku yang mencipta,
tetapi
mengapa orang lain yang disembah?
Aku yang memberi rezeki,
mengapa pula
orang lain yang disyukuri."
(Riwayat Baihaqi)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan