:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Khamis, 10 Jun 2010

~:::Daku Yang Dikau lupai:::~







"And what We have
revealed to you (O Muhammad)
of the Book (the Quran),
it is the (very) truth
[that you (Muhammad)
and
your followers
must act on its instructions],
confirming that
which was (revealed) before it.
Verily!
Allah
is indeed All-Aware,
and
All-Seer of His slaves"
~Fatir: 32~



~:::Daku Yang Dikau lupai:::~


Waktu
engkau masih kecil...
kau laksana
teman sejatiku

Dengan wudhu',
Aku,
kau sentuh

Dalam keadaan suci,
Aku,
kau pegang

Aku,
kau junjung
dan
kau pelajari
Aku,
engkau baca
dengan suara lirih
dan
lantang setiap hari

Dan
engkau menciumku mesra
setelah
selesai
bacaan mu




Sekarang,
engkau telah dewasa....
Kulihat,
kau sudah
tak berminat
lagi padaku...
Mengapa engkau
perlakukan
Aku sebegini?
Apakah
Aku
bahan bacaan usang
yang hanya
tinggal sejarah...?

Mungkin,
pada firasatmu,
Aku
bahan bacaan

yang tidak
menambah pengetahuanmu

Atau,
Aku
hanya untuk
anak kecil
yang baru
belajar mengaji.......



Sekarang,
Aku
tersimpan dengan
begitu rapi sekali,
Sehinggakan
engkau lupa
di mana
Aku
tersimpan
Aku
sudah engkau anggap

hanya sebagai
perhiasan
di almarimu.








Acap kali,
Aku
dijadikan mas kahwin
agar engkau
dianggap bertaqwa

Atau
Aku
kau buat sebagai
perhisasan di dinding
untuk
menakuti iblis dan syaitan






Kini
Aku
lebih banyak
tersingkir,
dibiarkan dalam
kesendirian, kesepian.
Di dalam almari,

di dalam laci
dan
di dinding,
Aku
engkau pendamkan.








Dahulu...
seawal pagi...
surah-surah yang ada
padaku
engkau baca
beberapa halaman.







Di waktu petang,
Aku
kau baca
beramai-ramai
bersama
temanmu
di surau.....







Sekarang...
seawal pagi
sambil minum kopi...
engkau menyelak
halaman surat khabar
Diwaktu lapangmu
Engkau lebih gemar
membaca
novel karangan manusia
Sedangkan
Aku
yang berisi ayat-ayat
yang datang dari
Allah Azzawajalla,
Engkau abaikan
dan
engkau pinggirkan...








Sewaktu
berangkat kerja pun,
terkadang engkau lupa
membaca pembuka surahku
(Bismillah).
Di dalam perjalanan
engkau lebih asyik
menikmati
muzik duniawi
Tiada kaset
yang berisi
ayat-ayat Allah
yang terdapat
di dalam keretamu
Sepanjang perjalanan,
radiomu selalu tertuju ke
stesyen radio kesukaanmu
Sungguh Mengasyikkan









Di meja kerjamu
tidak ada
Aku
untuk kau baca
sebelum
kau mulai kerja

Di komputermu
engkau putar
muzik kegemaranmu
Jarang sekali
engkau putar

ayat-ayatku.........
E-mail
temanmu
yang ada
ayat-ayatku juga
kau abaikan
Engkau
terlalu sibuk
dengan
urusan dunia mu









Benarlah
dugaanku
bahawa engkau
kini

sudah benar-benar
hampir

melupaiku.........................








Bila malam tiba
engkau mampu
bersengkang mata
berjam-jam di depan TV.
Menonton siaran televisyen
Di depan komputer
berjam-jam
engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca
berita murahan
dan
gambar sampah







Waktu
pun cepat berlalu.........
Aku
semakin kusam
dalam laci-laci mu
Mengumpul debu
atau
mungkin
dimakan hama








Seingatku,
hanya
awal Ramadhan
engkau membacaku
kembali
Itupun
hanya
beberapa lembar
dariku.
Dengan suara dan lafadz
yang tidak
semerdu dulu
Engkaupun kini
terangkak-rangkak
ketika
membacaku
Atau
waktu kematian
saudara atau taulan mu








Bila
engkau di kubur
sendirian
menunggu
sehingga
kiamat tiba
Engkau
akan disoal
oleh
para malaikat suruhanNya

Apakah
TV,
radio, hiburan dan komputer
dapat menolongmu?








Yang pasti
ayat-ayat Allah
yang ada padaku
dapat menolong mu
Itulah
janji Tuhanmu
Yang Maha Esa









Sekarang
engkau begitu enteng
membuang waktumu...
Setiap saat berlalu...
Dan akhirnya.....
Kubur yang setia,
menunggumu...........
Dan
Engkau pasti kembali,
Kembali
kepada
Penciptamu







Jika
engkau menyelakku
dan
menghayati ku selalu...
Di kuburmu nanti....
Aku
akan datang
sebagai
pemuda gagah
nan tampan.
Yang akan
menyinari kuburmu
yang gelap
Yang akan
membantumu
membela diri
Dalam perjalananmu
ke alam akhirat








Akulah
Akulah "Al-Qur'an",

kitab suci
yang akan senantiasa

melindungi dan menemanimu.






Kini,
dakap dan peganglah
Daku kembali....
Bacalah
isi-isiku kembali
dengan penuh tawaddhu'
Kerana.......
ayat-ayat yang ada padaku
Adalah
ayat-ayat panduan,
pedoman dan peringatan
Yang berasal
dari
Tuhan Sekalian Alam
Tuhan Yang Maha Pengasih
dan
Maha Pemurah
Yang disampaikan
oleh
Jibril melalui Rasulmu
yang tercinta








Dampingilah
Aku segera.......
Selaklah Aku
dengan penuh istiqamah
Walau secebis ayat
Agar engkau
senantiasa mengingat
Rabbul Jalil
Yang menciptamu
dari
setitis mani





~~~~~~~~~~~

===================

~~~~~~~~~~~~

===================

~~~~~~~~~~~~

====================

~~~~~~~~~~~~


Gambar Al-Quran Berusia 100 Tahun di Makan Anai-anai

Kejadian ini berlaku
di dalam rumah seorang muslim
yang bernama Enncik Md Farooq
penduduk Tappachabutra, Hyderabad.


Al-Quran

yang beserta dengan terjemahan

dalam bahasa Urdu

yang telah berusia 100 tahun ini

telah dimakan

oleh anai-anai.



Apa yang ajaibnya

anai-anai ini

memakan semua termasuk

terjemahannya tetapi tiada satu pun

ayat Al-Quran dalam bahasa Arab

yang dimakan

oleh anai-anai tersebut.



pic16279



pic16687

pic12529

pic22549



Sumber : http://selangor2u.com/blog/current-issues/berita-dunia/gambar-al-quran-berusia-100-tahun-di-makan-anai-anai/






Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...