:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Ahad, 20 Disember 2009

Cinta Sejati


181. Don't Be Sad - Cinta Sejati

Jadikan diri anda sebagai wali dan kekasih Allah agar anda mendapat kebahagiaan. Orang yang paling berbahagia adalah orang yang menjadikan tujuan utamanya dan target puncaknya adalah mencintai Allah swt. Alangkah indahnya firman Allah yang berbunyi :

.......Dia (ALLAH) mencintai mereka dan mereka pun mencintai Allah.... ( Al-Ma'idah: 54 )

Sejumlah ahli tafsir menyatakan: " Tidak ada yang menghairankan dalam "....mereka mencintai-Nya....." tetapi yang menghairankan adalah : " Dia mencintai mereka...." Allah menciptakan, memberi rezeki, melindungi, dan memberikan kkurnia Nya kepada mereka, tetapi Allah juga yang mencintai mereka.

Katakanlah ( Wahai Muhammad ): Jika kamu ( benar-benar ) mencintai Allah, maka ikutilah aku, nescaya Allah akan mencintaimu......( Ali-'Imran:31 )

Cuba perhatikan perbuatan terhormat 'Ali Bin Abi Thalib Radhiyallahu'anhu, yang merupakan mahkota baginya, sehingga ia menjadi seorang yang mencintai Allah dan Rasul Nya, dan ia pun dicintai oleh Allah dan Rasul Nya.

Ada seorang sahabat Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam yang sangat mencintai surah Al-Ikhlas. Bacaan itu selalu diulang-ulangnya dalam setiap rakaat solat, selalu dibaca dalam zikirnya, selalu diucapkannya, selalu didengar untuk menyegarkan hatinya dan untuk menggerakkan anggota tubuhnya.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam bersabda : " Kecintaanmu kepada surah itu akan menghantarkanmu masuk syurga."

Sungguh indah dua bait syair yang pernah saya baca dahulu, dalam biografi seorang ulama :

Jika kecintaan seseorang
yang jatuh hati kepada Laila dan Salma
mampu merampas hati dan akalnya
maka apakah yang akan dilakukan
oleh seseorang yang amat mendalam rasa rindunya
kepada Dzat Yang Maha Mengetahui
lagi Maha Tinggi?

Firman Allah swt :

Orang-orang Yahudi dan Nasrani menyatakan : " Kami ini adalah putera-putera Allah dan kekasih Nya. " Katakanlah: " Maka, mengapa Allah menyeksa kamu kerana dosa-dosamu?"...........(Al-Ma'idah:18)

Cerita-cerita Majnun terhadap Laila yang sangat terkenal itu, menunjukkan bahawa Majnun akhirnya dibunuh oleh cintanya kepada Laila; Qarun dibunuh oleh cintanya kepada harta benda, Firaun dibunuh oleh cintanya kepada kedudukan, tetapi Hamzah, Ja'far, dan Hanzhalah mati kerana cintanya kepada Allah dan Rasul Nya. Alangkah jauhnya jarak yang memisahkan antara kedua kelompok manusia ini.


Sumber: Don't Be Sad/Jangan Bersedih/La Tahzan(Setelah Kesulitan Pasti Ada Kemudahan)
Penulis : Dr. Aidh Bin Abdullah Al-Qarni





1 ulasan:

Putraz April berkata...

Sabda Rasul SAW "Sampaikan lah pesanan aku walau satu ayat"

Salam perjuangan...

Moga kita semua tergolong antara org yg mencintai dan dicintai Alla SWT...

Teruskan perjuangan
Allahu Akbar!!!

http://ashsyumul.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...