:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Jumaat, 10 Disember 2010

Fadhilat Puasa Assyura.




Photo cflowers2622.jpg



Fadhilat Puasa



Hadith :


Dari Abu Qatadah al-Anshari ra katanya:

”Rasulullah s।a.w. ditanya orang

tentang puasa hari Arafah (9 Zulhijjah).

Jawab baginda,

"Semoga dapat menghapuskan

dosa tahun yang lalu

dan yang akan datang".

Kemudian Nabi ditanya pula

tentang puasa

Hari Asyura (10 Muharram).

Jawab baginda,

"Semoga dapat menghapuskan

dosa tahun yang lalu".




(Muslim)



Huraian



Allah memberikan kita nikmat yang tidak terbilang banyaknya. Hal ini termasuklah peluang-peluang melakukan amal ibadat yang diganjari dengan pahala yang berlipat kali ganda berbanding dengan amalan-amalan yang dilakukan pada waktu-waktu biasa.




Contohnya Allah memuliakan bulan Muharram dan menggalakkan kita berpuasa sunat. Peluang ini mungkin dipandang remeh bagi orang yang tidak mengetahui akan kelebihan yang ada padanya tetapi hakikatnya itulah nilai yang menentukan sejauh manakah kepekaan seseorang Muslim itu dalam mencari keredhaan Allah SWT dengan cara yang terbaik iaitu ia tidak mensia-siakan nikmat sihat dan kelapangan waktu yang dikurniakan padanya kerana apabila seseorang itu sudah ditimpa sakit ataupun sibuk barulah mereka terasa akan kekurangan diri dalam mempersiapkan bekalan di hari akhirat kelak.





Oleh itu marilah kita bersama-sama menyahut seruan Rasulullah ini mudah-mudahan ketaqwaan kita kepada Allah SWT semakin meningkat.




Photo cflowers2627.jpg

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...