:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Jumaat, 13 Disember 2013

Khutbah Jumaat


http://dc602.4shared.com/img/vCyuzqBu/s3/13cd92fccb0/dirikan_shalat_tunaikan_zakat.jpg


Khutbah Jumaat:

 Usah anggap zakat 

bantuan seumur hidup

Zakat, salah satu rukun Islam yang wajib ditunaikan setelah cukup syarat-syaratnya. Seorang Muslim yang sempurna segala syarat-syarat wajibnya, tetapi masih enggan dan gagal menunaikan ibadah zakat diancam oleh Allah SWT dengan ancaman yang keras. 
 
 
 
 
Firman Allah SWT yang bermaksud:
 
 
 “Dan (ingatlah)
 orang yang menyimpan
 emas dan perak serta tidak
 membelanjakannya pada
 jalan Allah, maka khabarkanlah
 kepada mereka dengan
 (balasan) azab seksa
 yang tidak terperi sakitnya.
 (Iaitu) pada hari dibakar 
emas perak (dan harta benda) itu
 dalam neraka jahanam, 
lalu diselar dengannya
 dahi mereka, dan rusuk mereka,
 serta belakang mereka 
(sambil dikatakan kepada mereka):
 Inilah apa yang telah 
kamu simpan untuk 
diri kamu sendiri, oleh itu
 rasalah (azab dari) apa 
yang kamu simpan itu.” 
 
 
 
(Surah al-Taubah, ayat 34-35)
Syeikh Dr Yusof al-Qaradawi menyatakan, ayat ini memberikan ancaman keras kepada mereka yang tidak membayar zakat atas sebab dua perbuatan keji dalam menguruskan harta iaitu perbuatan menyimpannya dan tidak membelanjakannya pada jalan Allah. 
 
 
 


Orang yang tidak membayar zakat hakikatnya dia tidak membelanjakan hartanya pada jalan Allah. Lazimnya, pada penghujung tahun, ramai mengambil kesempatan menunaikan tanggungjawab membayar zakat. 
 
 
 


Peningkatan kutipan zakat
 
 
 
Ini terbukti dengan peningkatan jumlah kutipan zakat yang mendadak oleh pusat kutipan zakat di seluruh negara pada Disember setiap tahun berbanding bulan lain. Ini menunjukkan kesedaran umat Islam menunaikan zakat dan petanda kehidupan masyarakat bertambah baik. 
 
 
 


Malah kenyataan ini selari dengan makna zakat iaitu tumbuh, bersih, suci, berkembang lagi diberkati. Justeru, tidak hairanlah jika terdapat perniagaan milik individu Muslim yang kurang berjaya, berubah menjadi semakin maju dan berkembang hasil kepatuhan membayar zakat. 
 
 
 

Umat Islam diingat supaya jangan terlalu boros dan bakhil. Titik antara keduanya adalah kesederhanaan yang dituntut yakni pemurah. Yakinlah, dengan lebihan wang yang disumbangkan pasti boleh menyuburkan kasih sayang dan ikatan positif sesama insan. 
 
 
 


Jangan pula kedekut untuk memeriahkan hubungan persaudaraan. Percayalah, bukan harta atau wang ringgit yang mempertautkan kasih sayang, tetapi hati yang jujur dan ikhlas. Sebarkanlah kefahaman dan penghayatan hikmah zakat yang diperintahkan oleh Allah SWT. 
 
 
 


Natijahnya, agihan zakat kepada golongan asnaf juga akan bertambah. Secara tidak langsung menyumbang kepada keharmonian dan kesejahteraan ummah sejagat. 
 
 
 


Hari ini pembayaran zakat boleh ditunaikan dengan begitu mudah dan cepat. Selain dibayar melalui kaunter bayaran di pejabat kutipan zakat, pembayaran juga boleh dilakukan melalui sistem online bank, ATM, SMS dan perkhidmatan kaunter bergerak. 
 
 


Transformasi tingkat kesedaran
 
 
 
Bagi penjawat awam dan pekerja swasta, boleh dibuat melalui sistem potongan gaji berjadual dengan mengisi borang khas yang disediakan pusat kutipan zakat negeri masing-masing. Transformasi ini telah berjaya meningkatkan kesedaran masyarakat berkaitan kewajipan zakat. 
 
 
 


Melalui kemudahan yang ada ini, tiada lagi alasan bagi sesiapa saja yang telah memenuhi syarat berzakat untuk tidak menunaikannya. Sempurnakanlah kewajipan dan tanggungjawab agama ini sebelum terlambat dan menyesal di kemudian hari. 
 
 
 


Kesedaran, kesungguhan serta keikhlasan pembayar zakat perlu dihargai. Harapan mereka ialah supaya wang zakat disalurkan kepada asnaf yang benar-benar layak dan berhak terutama kepada golongan asnaf fakir dan miskin. 
 
 
 


Kita yakin dan percaya Majlis Agama Islam Negeri mengambil berat dan sentiasa memandang serius supaya penerima bantuan zakat yang layak tidak tercicir. Walau bagaimanapun, kerjasama dan keprihatinan kepimpinan masyarakat setempat diharapkan untuk menyalurkan maklumat yang tepat dan benar mengenai asnaf yang perlu dibantu. 
 
 


Bukan bantuan seumur hidup
 
 
 
Sementara itu, golongan asnaf perlu sedar bahawa bantuan zakat yang diterima bukanlah bantuan seumur hidup sehingga menjadikan golongan ini malas berusaha dan hanya mengharapkan bantuan orang lain.
 
 
 
 
Mereka mesti berusaha sedaya upaya untuk membebaskan diri daripada kepompong kemiskinan dengan bekerja mencari rezeki halal bagi menyara kehidupan. Apabila hal ini dapat dilakukan, bantuan khusus secara berkala kepada golongan miskin tegar dapat diminimumkan. 
 
 


Hasil kutipan zakat boleh dimanfaatkan untuk keperluan menjana potensi pembangunan ummah secara kolektif misalnya dalam bidang pendidikan, kesihatan, keusahawanan dan lain-lain. 
 
 


Sehubungan itu, semua pihak terutama pentadbir zakat, ulama dan ahli akademik perlu terus duduk semeja berbincang dengan lebih terperinci bagi menghasilkan suatu dimensi baharu agihan zakat di Malaysia. 
 
 
 
 
 



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...