:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Ahad, 27 Mei 2012

Riak, sum'ah beramal untuk dapat penghormatan








Persoalan Agama:


Riak, sum'ah beramal

untuk dapat penghormatan


Bersama Ustaz Zahazan




SAMPAI sekarang saya masih keliru antara riak dan sum’ah.

Boleh ustaz terangkan perbezaannya.

Apakah punca yang menyebabkan seseorang itu bersikap riak.



HASAN,
Kulim, Kedah.





RIAK berasal dari kata ru’yah yang ertinya melihat.
Berlaku riak ertinya menampakkan amal soleh
supaya dilihat manusia. Riak ada disebut dalam al-Quran,
antaranya firman Allah SWT yang bermaksud:






“Orang-orang yang

memperlihatkan amalnya (yura’un)

dan enggan membayar zakat.”

(Surah al-Ma’un ayat 6-7)





Firman-Nya lagi yang bermaksud:




“Dengan rasa angkuh

dan (suka) mempamer (riak)

kepada manusia.”

(Surah al-Anfal, ayat 47)







Sum’ah berasal daripada kata samma’a
yang ertinya memperdengarkan. Memperdengarkan amal
kepada manusia ertinya menampakkan amal
yang sebelumnya dirahsiakan.








Riak dan sum’ah menurut istilah adalah
mempamerkan amal soleh kepada orang
dengan tujuan mendapatkan kehormatan.
Jika seseorang beramal untuk dilihat manusia,
itu namanya riak. Jika tidak dilihat manusia
tetapi kemudian dia menceritakannya kepada mereka,
itu namanya sum’ah.








Imam ‘Izzuddin ‘Abdissalam membezakan
riak dan sum’ah. Beliau berkata:







“Riak adalah beramal kerana

selain Allah SWT.

Sum’ah adalah menyembunyikan amal

kerana Allah SWT,

tetapi kemudian menceritakan amal itu

kepada manusia.”







Di sini seolah-olahnya Imam ‘Izzuddin
melihat semua riak adalah tercela,
sedangkan sum’ah ada tercela dan ada yang terpuji.
Sum’ah tercela apabila tujuan penceritaan amal itu
demi penghormatan manusia dan sum’ah terpuji
apabila tujuan penceritaan demi penghormatan
Allah SWT dan reda-Nya.











Nampaknya pendapat Imam Izzuddin
sesuai dengan nas syariat.
Allah SWT berfirman yang bermaksud:








“Hai orang yang beriman,

janganlah kamu menghilangkan pahala sedekahmu

dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti perasaan

si penerima seperti orang yang menafkahkan hartanya

kerana riak (pamer) kepada manusia.”

(Surah al-Baqarah, ayat 264)









Manakala Rasulullah SAW menyebut dalam hadis
riwayat al-Bukhari yang bermaksud:











“Sesiapa memperdengarkan (amalnya),

Allah SWT pun akan memperdengarkan

(keburukannya); sesiapa memperlihatkan (amalnya),

Allah SWT akan memperlihatkan (keburukannya).”









Dalam hadis diriwayatkan Ahmad,
Rasulullah SAW bersabda:










“Sesungguhnya

yang paling aku bimbang atas kamu

adalah syirik kecil.

Para sahabat bertanya:

Wahai Rasulullah,

apakah syirik kecil itu?

Rasulullah SAW menjawab:

Riak.”









Ada beberapa faktor menyebabkan seseorang itu
suka mempamer atau bersikap riak antaranya
lingkungan keluarga ia membesar. Ada kala
seorang anak membesar dalam keluarga yang tradisinya
suka mempamerkan atau riak sehingga
anak itu juga mengikutinya.











Kedua, kerana bersahabat dengan kawan
yang suka menunjuk-nunjuk lalu terpengaruh dan
ketiga, tidak mengenal Allah dengan baik.
Kurangnya pengetahuan mengenai Allah SWT
boleh menjadi penyebab seseorang suka
bersikap suka mempamer.






Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...