:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Ahad, 20 Mei 2012

Makin ramai rakyat Amerika pilih Islam





Makin ramai rakyat Amerika

pilih Islam


Oleh Ibrahim Abdullah


Jumlah Muslim melebihi Yahudi,

penganut Katolik catat penurunan







JUMLAH penganut agama Islam di Amerika Syarikat (AS) kini semakin berkembang pesat. Menurut kajian yang dilakukan, Muslim di AS meningkat tajam selama dekad terakhir, mengalahkan jumlah Yahudi untuk pertama kalinya di sebahagian besar Midwest dan bahagian dari wilayah selatan.








Sementara itu, gereja arus utama semakin kehilangan pengikutnya. Demikian mengikut bancian agama di Amerika pada 1 Mei 2012.







Jumlah penganut Muslim menjadi 2.6 juta pada 2010 daripada sejuta pada 2000 didorong penghijrahan dan menukar agama, kata Dale Jones, seorang peneliti yang bekerja pada penyelidikan itu yang dilakukan Persatuan Statistik daripada badan keagamaan Amerika.








“Orang Kristian adalah kelompok terbesar di setiap bahagian negara, tetapi beberapa hal menarik yang kita temukan ialah perkembangan dari Mormon, yang melaporkan adanya peningkatan terbesar,” kata Jones, yang membentangkan laporan itu pada sebuah persidangan di Chicago.









Jumlah Mormon berkembang sekitar 45 peratus menjadi 6.1 juta pada 2010, menurut bancian itu, sambil menambah sekitar 55 peratus orang Amerika menghadiri ibadah.









Sebagai perbandingan, kebanyakan bancian itu mendapati sekitar 85 peratus orang Amerika mengakui memiliki keyakinan agama, walaupun mereka mungkin tidak menghadiri ibadah. Sekitar 158 juta orang Amerika diklasifikasikan sebagai ‘sukar ditentukan’ agamanya dalam kajian itu.








Antara agama besar, bancian mendapati jumlah penganut Katolik, pengikut agama terbesar, turun lima peratus kepada 58.9 juta selama satu dekad.









“Penganut Katolik mencatatkan penurunan angka terbesar, termasuk di Maine yang mana skandal seks paderi mereka terungkap,” kata Jones.









Antara agama terbesar lain di AS, penganut Southern Baptist Convention tetap stabil pada 19.9 juta dalam satu dekad ini, Gereja United Methodist kehilangan 4 peratus penganut menjadi 9.9 juta pengikut, Gereja Lutheran Injil di Amerika kehilangan 18 peratus menjadi 4.2 juta dan Gereja Episkopal kehilangan 15 peratus pengikutnya kepada 1.95 juta.










Pengikut Protestan Injil terus meningkat, walaupun secara perlahan, mempunyai sehingga 50 juta pengikut. Sebahagian besar perkembangan mengejutkan, dicatatkan di kawasan bandar dan sebahagian besar pengikut yang mencatatkan pertambahan penganut mempunyai kurang daripada 100 anggota.












Jones menyatakan, penganut Buddha berkembang kuat di Amerika Rocky Mountain, yang mana sejumlah kuil dan pengikutnya meningkat tinggi. Jumlah penganut Buddha di Amerika hampir sejuta orang.











Sementara itu, mengikut kajian lain, pada 2000, ada sekitar enam juta penganut Islam di Amerika Syarikat yang mana sejuta bermastautin di California, sekali gus menyaksikan penganut Islam di Amerika lebih ramai daripada Yahudi.












Pada 1993, ada 800 masjid di Amerika dan jumlahnya kemudian meningkat hingga 2,000 buah. Paul Findley dalam bukunya Silent No More: Confronting America’s False Images of Islam menyatakan orang Islam yang pertama tiba di Amerika ialah hamba abdi kulit hitam mulai 1530 di Afrika Barat. Mereka dijual kepada pedagang kulit putih dan seterusnya dibawa ke Brazil, Kepulauan Carribean dan Amerika.











Peninju Muhammad Ali menganut Islam pada 1964. Nama hebat ini menyebabkan sukan tinju popular di seluruh dunia, termasuk Malaysia. Muhammad Ali menggugurkan nama asalnya Cassius Clay kerana nama itu nama hamba abdi.











Ramai warga African-American yang beragama Kristian kembali menganut Islam. Mereka berasal daripada keturunan hamba abdi dari Afrika Barat. Nama mereka diubah kepada Kristian oleh majikan berkulit putih.











Profesor John L Esposito, Pengarah Pusat Persefahaman Kristian-Islam di Universiti Georgetown, Washington memberi pendedahan mengenai Islam kepada masyarakat Kristian. Bukunya Islam, The Straight Path dan The Islamic Threat: Myth or Reality? menyedarkan pihak Kristian dan disenangi masyarakat Islam kerana lebih berwibawa dan adil dalam menyatakan sesuatu kebenaran di sebalik kebatilan.












Berdasarkan daripada fakta di atas, benarlah firman Allah SWT yang bermaksud:









“Tiada paksaan dalam agama (Islam),

kerana sesungguhnya

sudah nyata kebenaran (Islam)

daripada kesesatan (kufur).

Oleh itu, sesiapa yang tidak

percayakan taghut dan ia pula

beriman kepada Allah,

maka sesungguhnya

ia telah berpegang kepada

simpulan (tali agama) yang teguh,

yang tidak akan putus.

Dan (ingatlah),

Allah Maha Mendengar,

lagi Maha Mengetahui.”

(Surah al-Baqarah, ayat 256).

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...