:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Isnin, 15 November 2010

Haji Menggambarkan Cinta Kasih Sejati

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj8vK9pIAw94inFMdiV4cjk2C_2cHkwQwObJvG5nxWGn1pYT1PUs9l5C5Zc28IaA0s8o9sMlYUn-2vVDx4cTRAUC8ktviwzZiAg-NUqBK55nz_FO8ZEyYrFs6K19XJClaoY4FU1ke2uXvSK/s1600/Aidil+Adha.jpg


"Dan serukanlah umat manusia
untuk mengerjakan Haji,
nescaya mereka akan datang
ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki,
dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus
yang datangnya dari pelbagai jalan (dan ceruk rantau)
yang jauh.”

(AL-HAJJ: 27)


http://www.jawhar.gov.my/images/stories/jawhar/makkah.jpg
Haji Menggambarkan Cinta Kasih Sejati


Haji adalah salah satu daripada rukun Islam. Dengan ibadah haji asas Islam telah menjadi sempurna dan dengannyalah Deen telah sempurna. Dan pada masa Hajilah ayat ini diwahyukan.


Satu ketika seorang alim daripada orang-orang Yahudi berkata kepada Umar ra.:

“Di dalam al-Qur'an yang dibaca oleh orang-orang kamu terdapat satu ayat, yang mana jikalau ini diwahyukan ke atas kami, kami akan merayakannya pada setiap tahun.“


Umar (ra.) bertanya: “Apakah ayat tersebut?“

Ayat Al-Maidah:3 yang bermaksud:


“Pada hari ini Aku telah lengkapkan agama bagimu; telah menyempurnakan nikmatKu ke atas mu; dan telah memilih Islam untukmu sebagai agamamu.“



Umar (ra.) berkata:

Sesungguhnya aku ingat pada hari dan tempat di mana ayat ini diwahyukan (dan di samping turunnya wahyu ayat ini, ia berlaku pula pada hari Jumaat) dan menjadi perayaan yang berganda bagi kami.


Pertama, ia diturunkan pada hari Jumaat ia merupakan hari kebesaran bagi orang-orang Islam.



Kedua, ia adalah hari Arafah, hari perayaan bagi orang-orang haji. Umar (ra.) selanjutnya mengatakan bahawa ayat ini telah diwahyukan pada hari Jumaat selepas Asar pada hari Arafah sedang Rasulullah duduk di atas unta betinanya.


Dikatakan selanjutnya di dalam Hadith itu bahawa tidak ada ayat-ayat yang lain diwahyukan selepas itu berhubungan dengan halal dan haram. Ketika ayat ini diwahyukan Rasulullah S.A.W sedang duduk di atas unta betinanya. Unta itu terpaksa duduk kerana berat bebanan yang ditanggungnya kerana turunnya wahyu tersebut. Beginilah selalunya terjadi.



Aisyah ra. menyatakan bahawa jika Rasulullah S.A.W duduk di atas unta, maka unta itu menundukkan lehernya kerana tidak terdaya mengangkatnya atau tidak berdaya bergerak selangkah pun sehinggalah wahyu selesai.



Abdullah bin Amru ra. meriwayatkan daripada Rasulullah S.A.W bahawa ketika wahyu diturunkan ke atasnya baginda takut bahawa baginda akan kehilangan nyawanya (Durre Manthur).



Zaid Ibnu Thabit ra. menyatakan bahawa bila ayat 95 daripada surah an-Nisa' diwahyukan aku sedang duduk di sebelah Rasulullah S.A.W. Kemudian Rasulullah S.A.W menjadi seorang yang seakan-akan berada di dalam setengah pengsan, dan baginda meletakkan pehanya ke atasku, yang sangat berat sekali sehingga aku merasakan bahawa kakiku akan patah. (Durre Manthur).



Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W:


“Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W: Barangsiapa menunaikan haji kerana untuk mendapatkan keredhaan Allah dan dengannya tidak menyebut perkataan-perkataan maksiat, tidak melakukan perbuatan-perbuatan keji, akan kembali daripadanya bebas daripada dosa sebagaimana hari di mana ibunya melahirkannya. (Mutafaquun Alaih).“



Haji Menggambarkan Cinta Kasih yang Sejati



Haji itu memaparkan satu kecintaan yang sejati dan kasih sayang yang mendalam. Untuk memahami akan perkara ini, hendaklah diingat akan perkara yang berikut. Perhubungan manusia dengan Khaliqnya (Allah) di dalam Islam mempunya dua jenis.



  1. Manusia sebagai hamba Allah
  2. Hubungan berdasarkan kasih sayang dan kesyukuran



Petikan dari
Hikmah dan Fadhilat
Haji, Umrah & Ziarah

Oleh Muhammad Zakariya

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...