Ganti puasa waris yang meninggal dunia
Apakah hukum menggantikan puasa bagi waris yang telah
meninggal dunia?
Jawapan
Firman Allah SWT:
Wahai orang yang beriman!
Kamu diwajibkan berpuasa
sebagaimana diwajibkan atas
orang yang dahulu daripada kamu,
supaya kamu bertakwa.
(Al-Baqarah: 183).
Jelas dalam ayat ini,
Allah SWT mewajibkan puasa ke atas orang beriman,
yang pastinya mereka yang beriman akan langsung
menyahut seruan Allah yang berisi perintah
melakukan puasa sepanjang Ramadan.
Dalam ayat-ayat yang berikutnya
Allah memberikan rukhsah (kelonggaran)
bagi mereka yang yang bermusafir atau yang uzur
boleh meninggalkan puasa
pada bulan Ramadan dan digantikan puasa
yang tertinggal pada bulan-bulan yang mendatang.
Apa yang pasti, berpuasa Ramadan
akan menjadikan kita ummah yang bertakwa
kepada Allah SWT.
Takwa sahaja yang dapat melahirkan
masyarakat yang berwibawa
yang ada nilai-nilai positif dan etika
yang beranjakkan paradigma.
Umat yang hidupnya ada motif yang jelas,
iaitu apa sahaja yang dilakukan
pasti ada kesannya sama ada di dunia mahupun di akhirat.
Allah SWT telah berjanji bahawa
dengan menghayati ibadah puasa dengan penuh
keinsafan dan kesabaran pasti mengundang
kepada kekuatan dalam (spiritual)
dan
kekuatan luaran (fizikal).
Oleh yang demikian,
pastikan puasa tidak ditinggalkan,
kerana biarpun ada kelonggaran diberi
oleh syarak tetapi pastinya berpuasa itu lebih baik
daripada berbuka.
Kalau umat ini menyedari dan mengetahui
akan kelebihan dan kehebatan zahir dan batin Ramadan
pasti akan mengharapkan supaya
sepanjang tahun menjadi Ramadan.
Tetapi apa yang berlaku di sebaliknya,
"cepatnya Ramadan", "bila nak habis Ramadan"
dan pelbagai keluhan yang lain.
Justeru, janganlah mencari alasan
untuk tidak berpuasa,
kerana belum tentu tahun depan
kita berpeluang menikmati keindahan Ramadan
dan merebut rahmat dan maghfirah-Nya.
Adapun puasa ganti
bagi orang yang telah meninggal dunia
oleh waris menjadi perselisihan di kalangan ulama fiqh.
l Pendapat al-Syafieyyah dalam pendapat yang kuat.
Sekiranya ada yang meninggal dunia
maka terpulang kepada diri wali sama ada
mahu dibayar puasanya dengan berpuasa untuknya
ataupun membayar fidyah.
Hal ini termasuklah puasa nazar.
Pendapat ini disokong oleh
Imam al-Nawawi Rahimahullah.
l Ibn Hazim al-Zakiri berpendapat,
tidak dibayar fidyah untuk puasa daripada
orang yang meninggal dunia, akan tetapi
ambil sebahagian hartanya untuk mengupah orang
untuk berpuasa bagi hari-hari yang dia tidak berpuasa.
Pandangan ini juga merupakan pandangan Ali Thal,
Said bin al- Musayyub dan al-Awzarie, Thaus,
Hammad bin Sulaiman, al-Zuhli dan al- Hasan al-Bakri
dan Qatadah.
l Pendapat al-Hanabilah pula,
sekiranya puasa yang ditinggalkan puasa nazar
maka harus bagi ahli keluarga (waris)
mengqadakan (menggantikan ) puasa yang tertinggal
disebabkan oleh uzur syarie.
Sekiranya puasa yang ditinggalkan itu
puasa wajib maka tidak diharuskan
mengqadanya oleh ahli warisnya.
l Mazhab al-Malikiyah dan al-Hanafiah
tidak dipuasakan bagi yang telah meninggal
akan tetapi dibayar fidyah
bagi hari-hari yang ditinggalkan
dengan syarat diwasiatkan terlebih dahulu.
Sekiranya tidak diwasiatkan 'wali' boleh
melakukan tebusan dengan memberi makan
sebagai ganti fidyah.
Memandangkan puasa yang ditinggalkan
oleh seseorang yang meninggal tidak boleh digantikan
dengan berpuasa bagi pihaknya,
maka lebih awla tidak dipuasakan
oleh orang lain ketika masih hidup.
Pendapat mazhab al-Syafieyyah yang disokong
oleh Imam al-Nawawi merupakan
pendapat dan pandangan yang menghimpunkan
dua keadaan, iaitu sama ada
digantikan puasa ahli keluarga
yang meninggal dunia
atau
membayar fidyah.
Maksudnya, ahli waris
masih berpeluang untuk melakukan kebajikan
kepada arwah dari kalangan ahli keluarga.
Kalau tidak mampu menggantikan puasa
ahli keluarga yang telah meninggal
bolehlah dibayar fidyah sahaja.
Mungkin pada masa sekarang
membayar fidyah tidak menjadi masalah.
Apa pun, puasa yang ditinggalkan
oleh ahli keluarga masih ada peluang
untuk ditunaikan berdasarkan
pandangan mazhab al-Syafieyyah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan