:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Jumaat, 28 Mei 2010

Antara Dua Cinta











Hadis Qudsi:






Allah berfirman:

'Wahai sekalian manusia,

sejauh mana engkau cenderung

kepada dunia

dan

sejauh mana engkau mencintaiKu,

maka

sekadar itulah

darjatmu disisiKu.

Kerana sesungguhnya

tidak Aku campurkan

antara cinta kepadaKu

dengan cinta kepada dunia

di dalam satu hati

untuk

selama-lamanya."






"Wahai manusia,

jauhilah sekalian maksiat,

maka

engkau akan mengenal Aku;

dan

berlaparlah supaya engkau

melihat Aku;

dan

beribadatlah

semata-mata kerana Aku

supaya engkau

sampai kepadaKu.

Lapangkanlah waktumu

untuk mengingat Aku

supaya Aku mengingatimu pula

dan

menempatkan engkau

disisi malaikatKu."







"Wahai manusia,

jika di dalam hatimu

sesuatu yang selain Allah,

maka engkau akan

mengharap sesuatu yang selain Allah.

Sampai bilakah

engkau berkata bahawa

Allah Maha Tinggi,

tetapi

engkau takut kepada

yang selainNya?

Seandainya engkau tahu

yang sebenarnya,

nescaya tidaklah engkau

gelisah disebabkan

yang selain Allah,

tidaklah engkau takut

kepada yang selain ALlah,

tidaklah ada senang

lidahmu daripada menyebut Allah.

Sesungguhnya

kebinasaanlah ke atas

orang yang sentiasa bertaubat

dengan cara yang dilakukan

oleh orang-orang

yang pembohong."






"Wahai manusia,

sekiranya engkau takut

kepada neraka,

nescaya Aku akan memberi

kekayaan kepadamu

daripada jalan

yang tidak dapat

engkau jangkakan."






"Wahai manusia,

sekiranya engkau

suka kepada syurga,

nescaya engkau Kuberikan

kebahagiaan di dunia

dan

di akhirat kelak.

Seandainya kamu

mengingati Aku

sebagaimana kamu sentiasa

memperingati antara

sebahagian kamu

dengan sebahagian yang lain,

nescaya malaikat

mengucap salam kepada

pagi dan petang,.

Kalaulah

kamu cinta

kepada pengabdian kepadaKu,

nescaya Aku muliakan

kamu sebagaimana kemuliaan

yang diperoleh para rasul.




Oleh itu,

janganlah kamu

penuhi hati kamu

dengan 'cinta dunia'

sebab cinta ini

akan hilang

sekelip mata."





Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...