:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Jumaat, 29 Jun 2012

Mutiara Hadis










Daripada Anas katanya,bersabda Rasulullah SAW

yang bermaksud :



“Jika Allah



mengkehendaki kebaikan



bagi seseorang hamba-Nya,



disegerakan bagi hamba itu



balasan ketika di dunia.



Sebaliknya jika Allah



menghendaki dengan hamba-Nya



keburukan ditangguh pembalasan itu



supaya disempurnakannya pada



hari kiamat."





Adakah anda doakan ibu bapa hari ini?






Khutbah Jumaat:


Adakah anda doakan ibu bapa hari ini?



Kasih sayang anak kepada orang tua

berpanjangan hingga ke alam barzakh





IBU bapa adalah insan paling mulia dalam kehidupan kerana itulah agama Islam mengajar umatnya supaya menghormati dan berbuat baik kepada mereka. Segala jasa dan pengorbanan yang mereka curahkan sejak di alam rahim sehingga kita dilahirkan begitu besar dan tinggi nilainya.






Mereka yang bertanggungjawab mencari nafkah dan mendidik kita sehingga dewasa. Mereka juga sanggup mengorbankan nyawa dan kepentingan diri demi mengharungi pelbagai cabaran untuk masa depan anak-anak.





Ingat apa yang kita miliki hari ini, harta, pekerjaan, pangkat, kesenangan dan keluarga adalah hasil pengorbanan ibu bapa. Tanpa mereka kita tidak dapat melihat dunia ini dan tanpa nasihat serta pengorbanan mereka kita tidak akan memiliki semua ini.





Sehubungan itu, sebagai anak wajib menghormati, mentaati dan berbuat baik terhadap ibu bapa. Ini sebagai suatu penghormatan tertinggi daripada anak dan membalas jasa ibu bapa mereka.







Firman Allah yang bermaksud:




“Dan Tuhanmu

sudah perintahkan, supaya engkau

tidak menyembah melainkan kepada-Nya

dan hendaklah engkau berbuat baik

kepada kedua ibu bapa.

Jika salah seorang daripada keduanya

atau kedua-duanya sekali,

sampai kepada umur tua

dalam jagaan dan peliharaanmu,

maka jangan engkau berkata kepada keduanya

sekalipun perkataan ‘ah’ dan

jangan engkau menengking mereka,

tetapi katakan kepada mereka perkataan yang mulia.

Dan rendahkan dirimu kepada keduanya

kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakan:

Wahai Tuhanku!

Kasihani mereka berdua seperti mana

mereka sudah memelihara dan mendidikku semasa kecil.”

(Surah al-Israk, ayat 23-24)







Tidak dinafikan kasih sayang seorang ibu mengatasi segala-galanya, tidak dapat dinilai emas dan perak, tidak dapat dibayar dengan wang ringgit. Tidak hilang di hati seorang ibu perasaan rindu terhadap anak walau sesaat, kadang-kala ibu tidak dapat menyuap makanan dan melelapkan mata kerana teringatkan anak dan ada ketika air mata berlinangan merindui anak.







Mimbar mengingatkan, bilakah kali terakhir kita bertemu dengan mereka, menatap wajah dan mencium tangan mereka? Cukupkah sekadar mengirim duit sebagai pengganti diri bagi membayar setitis air mata ibu akibat rindu kepulangan si anak? Ambil kesempatan yang ada semasa hidup sebelum mereka pergi buat selama-lamanya.







Oleh itu, wajarlah Allah memuliakan ibu sesuai dengan pengorbanannya. Firman Allah yang bermaksud:






“Dan Kami

wajibkan manusia berbuat baik

kepada kedua ibu bapanya;

ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan

atas kelemahan dan menceraikan susunya dalam

masa dua tahun; bersyukur kepada-Ku dan

kepada kedua ibu bapamu dan kepada

Aku tempat kembalimu.”

(Surah Luqman, ayat 14)







Betapa besarnya pengorbanan ibu bapa, namun persoalannya kini, bagaimana pula pengorbanan anak untuk menghargai dan membalas balik jasa serta pengorbanan ibu yang tidak terhitung itu. Berdasarkan pemerhatian mimbar, ada anak yang sanggup membuang dan menyisih ibu bapanya.






Mereka ini sanggup meninggalkan ibu bapa di rumah kebajikan atas alasan tidak sanggup melayan kerenah ibu bapa yang semakin tua. Berdasarkan laporan Jabatan Kebajikan Masyarakat sehingga kini seramai 1,857 ibu bapa ditempatkan di rumah Seri Kenangan tanpa kasih-sayang anak. Mereka ini merintih keseorangan mengharap anak sentiasa mendampingi mereka.







Islam menganjurkan setiap anak menghormati dan berbakti kepada ibu bapa selagi suruhan itu tidak melanggar syariat Islam. Jika anak mengingkari perintah ibu bapa, maka itu adalah derhaka dan satu dosa besar.







Imam Bukhari meriwayatkan, Abdullah bin Amru bin al-‘As bertanya Rasulullah SAW mengenai dosa besar. Sabda Baginda:





“Antara dosa besar ialah

seorang lelaki mencerca ibu bapanya.

Tanyanya lagi:

Wahai Rasulullah!

Adakah akan berlaku seorang lelaki

memaki-hamun ibu bapanya?

Jawab Nabi SAW:

Ya! Seorang lelaki memaki hamun

bapa seorang lelaki lain, nescaya lelaki itu

memaki kembali bapanya, begitu juga

sekiranya seorang lelaki memaki hamun

ibu seorang lelaki lain, nescaya lelaki itu juga

akan memaki hamun ibunya.”








Mimbar mengingatkan jemaah dan umat Islam sekalian, menyayangi ibu bapa bukan sekadar ketika keduanya masih hidup tetapi berpanjangan hingga di alam arwah. Roh orang mati tetap hidup di sisi Allah.







Perbuatan anak di dunia menjadi ukuran adakah mereka benar-benar menyayangi ibu bapa. Apalah gunanya anak mengadakan majlis kenduri tahlil dan doa selamat sedangkan perbuatan harian mereka penuh dengan maksiat, kejahatan dan melakukan dosa besar.







Rasulullah SAW bersabda:





“Sesungguhnya amal kamu

dibentangkan kepada keluarga dan

kaum kerabat kamu yang telah mati;

maka jika amal perbuatan kamu itu baik,

mereka gembira mengetahuinya, dan jika sebaliknya,

mereka (berdoa untuk kamu dengan) berkata:

“Ya Allah Ya Tuhan kami,

berilah kaum kerabat kami yang hidup itu

hidayah petunjuk, seperti mana Engkau

sudah memberi hidayah petunjuk kepada kami

(sehingga kami mati dalam iman).”

(Hadis riwayat Imam Ahmad dan al-Tirmizi)








Jika ibu bapa tidak reda sikap keji anak, ini mengundang kemurkaan Allah. Selama mana kita tidak diredai ibu bapa, selama itu juga kita hidup dalam kemurkaan dan derhaka terhadap Allah.






Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)







Penyakit hati boleh wujudkan permusuhan






Syak wasangka hapus sifat baik mukmin



Oleh Ashraf Muslim



Penyakit hati boleh wujudkan permusuhan,

semarak hasad dengki




PERNAH atau tidak dalam hati kita menaruh perasaan syak wasangka terhadap orang lain tanpa asas kukuh, tetapi hanya disebabkan prasangka yang menguasai hati serta pemikiran, ini penyakit yang berbahaya.





Sebab itu kita diminta sentiasa bersangka baik bagi mengelak wujud situasi atau perasaan negatif yang akhirnya mendorong melakukan perkara melanggar ajaran agama.
Jika Allah mengkehendaki kebaikan bagi seseorang hamba-Nya, disegerakan bagi hamba itu balasan ketika di dunia. Sebaliknya jika Allah menghendaki dengan hamba-Nya keburukan, ditangguh pembalasan itu supaya disempurnakannya pada hari kiamat.





" Sesungguhnya besarnya pahala itu

bergantung pada besarnya ujian,

sesungguhnya Allah itu apabila Dia

mengasihi sesuatu kaum Dia menguji

mereka dengan kesusahan.

Sesiapa yang reda dengan kesusahan itu

akan mendapat keredaan Allah

dan siapa yang tidak reda maka dia

akan menerima kemurkaan Allah."

- Riwayat at-Tirmizi





Apabila hati dan pemikiran sudah dikuasai perasaan syak, akan wujud rasa tidak puas hati atau hendak marah dengan pihak lain boleh jadi ahli keluarga, pasangan kita, rakan dan teman sepejabat.







Selalunya apabila fikiran asyik memikirkan perkara negatif, inilah masa sangat disukai syaitan untuk menyucuk dan mengajak kita berfikir lebih jauh atau lebih buruk lagi mengenai orang itu.







Pelbagai skrip dimasukkan dalam pemikiran kita supaya perasaan syak wasangka itu terus menghantui diri dan hati, maka ketika itu timbul pula rasa ingin membalas dendam terhadap perbuatan disangkakan dilakukan orang itu.






Seperti isteri berprasangka buruk terhadap suami, jadi untuk memastikan perkara disyaki itu tidak berlaku, isteri perlu mengambil langkah awal dengan melakukan sesuatu.

Apabila isteri menyangkakan suami mempunyai hubungan dengan wanita lain, sebagai langkah pencegahan dia mengamalkan ilmu penunduk untuk menghalang suami menaruh hati kepada wanita lain.






Sedangkan, suami tidak pernah memikirkan perkara itu, tetapi disebabkan sifat prasangka isteri, suami menjadi mangsa. Bagi yang menyedarinya, mereka boleh berusaha untuk merawat penyakit didatangkan itu, tetapi jika tidak tahu, suami akan terus dikawal isteri.







Begitu juga dengan ibu bapa yang suka beranggapan negatif terhadap anak mereka. Ada kala ia dilakukan untuk menunjukkan kuasa atau hak ibu bapa terhadap anak. Ada juga disebabkan perasaan curiga terhadap kejujuran anak.







Ada kala puas anak cuba meyakinkan ibu bapa, tetapi tetap dituduh sebaliknya. Alangkah kecewanya anak kerana tidak mendapat kepercayaan ibu bapa. Sebagai jalan akhir, sebab ibu bapa mengatakan dirinya jahat, anak betul-betul menjadi jahat.







Sepatutnya ibu bapa yang menaruh prasangka terhadap anak, jika tidak puas hati, lakukan siasatan. Jangan menuduh membuta tuli. Mana tahu anak yang disangka melepak tidak tentu hala sebenarnya berkumpul dengan rakan untuk mengulang kaji pelajaran.







Ada kala disebabkan hasutan orang yang bercerita negatif mengenai seseorang menyebabkan kita juga mempunyai prasangka sedangkan kita sebenarnya tidak mengenali hati budi orang itu. Hanya berdasarkan cerita disampaikan, kita terus menaruh wasangka.







Alangkah ruginya jika orang yang disangka negatif itu sebenarnya seorang yang baik, tetapi hanya kerana ada yang tidak menyukainya dan melemparkan dakwaan palsu, kita juga terpengaruh.







Justeru, cuba elakkan perasaan syak wasangka atau suka berprasangka sebaliknya sentiasa berpandangan positif dan bersangka baik dengan orang lain.







Lebih-lebih lagi sebagai hamba Allah SWT kita perlu bersangka baik dengan Allah SWT kerana Dia Yang Maha Mengetahui. Jangan kerana kita diuji dengan kesusahan, kita menyangkakan Allah SWT tidak menyayangi kita.







Daripada Anas katanya,

bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud:






“Jika Allah mengkehendaki kebaikan

bagi seseorang hamba-Nya,

disegerakan bagi hamba itu balasan ketika di dunia.

Sebaliknya jika Allah menghendaki

dengan hamba-Nya keburukan

ditangguh pembalasan itu supaya

disempurnakannya pada hari kiamat.
"






Nabi SAW bersabda:




"Sesungguhnya besarnya pahala itu

bergantung pada besarnya ujian,

sesungguhnya Allah itu apabila Dia

mengasihi sesuatu kaum Dia menguji mereka

dengan kesusahan. Sesiapa yang reda

dengan kesusahan itu akan mendapat

keredaan Allah dan siapa yang tidak reda

maka dia akan menerima kemurkaan Allah.”

(Hadis riwayat at-Tirmizi)







Prasangka antara penyakit hati yang bahaya kerana boleh mewujudkan permusuhan, memutuskan silaturahim, menyemarakkan hasad dengki dan memecahbelahkan umat Islam. Oleh itu, hendaklah kita menjauhi penyakit syak wasangka ini.






Tidak rugi jika kita sentiasa bersangka baik kerana sekurang-kurangnya ia dapat mengelak daripada dijangkiti pelbagai penyakit hati. Bagaimanapun, perlu juga berhati-hati kerana takut ada yang mengambil kesempatan terhadap sifat baik kita.









Rabu, 27 Jun 2012

Muhasabah

Rahsia sujud dalam solat




Rahsia sujud dalam solat




SOLAT adalah perintah yang sampaikan Allah secara terus kepada Nabi Muhammad s.a.w berbanding perintah yang lain seperti puasa, zakat dan haji.





Mungkin ada di kalangan kita tidak sedar mengenai hikmah yang tersembunyi ketika sujud.





Tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah yang sia-sia. Malah setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia.




Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk iaitu sujud fizikal ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah serta menjauhi larangannya.





Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama.





Manusia paling dekat dengan Allah ketika sujud solat. Daripada Anas, katanya, Rasulullah bersabda yang bermaksud:




“Sempurnakanlah sujudmu!


Jangan membentangkan dua siku


seperti anjing (tidur).”




Sujud ialah meletakkan kepala di bumi. Ketika sujud, fikiran berada lebih rendah daripada hati. Ulama mengatakan, sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah.




Ketika seseorang mengerjakan solat, berpuluh-puluh iblis datang menggoda. Sesetengahnya datang pada setiap anggota badan supaya datang perasaan malas dan was-was, terlupa bilangan rakaat dan bimbang pada pekerjaan dunia yang ditinggalkannya.




Mereka juga sentiasa hendak cepat, hilang khusyuk dengan mata menjeling ke kiri ke kanan, telinga sentiasa mendengar orang bercakap serta bunyi sekitarnya.




Malah ada juga iblis yang duduk di belakang badan orang yang solat supaya mereka tidak dapat sujud lama kerana penat. Apabila sujud, kita digalakkan bertafakur beberapa ketika.




Dari sudut kesihatan, bersujud boleh mengelak penyakit pening atau migrain. Ini dibuktikan saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari kita perlu bersujud.




Ahli sains menemui ada beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Apabila bersujud, darah mengalir ke ruang berkenaan.




Dalam solat, cara sujud mestilah mengikut kaedah paling sempurna iaitu turun ke bawah dengan tangan, meletakkan ia ke bawah sebelum lutut.




Jadikan tapak tangan sama aras dengan kedua-dua bahu. Tidak meletakkan (melebarkan) lengan di tanah seperti anjing. Letakkan hidung dan dahi di atas tempat sujud.




Begitu juga dengan lutut serta jari kaki. Semua anggota itu menentukan sempurna atau tidak sujud seseorang dalam solat seperti yang diperintahkan Rasulullah.




Antara hikmah lain sujud termasuk melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.




Sementara bernafas ketika sujud boleh membetulkan kembali kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya, membetulkan pundi peranakan yang jatuh, melegakan sakit hernia (burut), mengurangkan sakit senggugut ketika haid, melegakan paru-paru daripada ketegangan dan mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.




Selain itu, sujud dapat mengimbangi lingkungan bahagian belakang tubuh, meringankan bahagian pelvis, memberi dorongan supaya mudah tidur, dapat menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung dan otot lebih kuat dan elastik supaya dapat memastikan kelancaran perjalanan darah yang baik.




Bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit di bahagian berkenaan, mengurangkan kegemukan, memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut.




Sujud yang lama juga menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran.




Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah, padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.




Dari sudut psikologi, sujud membuatkan seseorang hamba berasa rendah diri terhadap Allah dan dapat mengikis sifat sombong, riak dan takbur.





Sumber













Selasa, 26 Jun 2012

Muhasabah seorang pekerja




Muhasabah seorang pekerja

MENJADI seorang pekerja mungkin agak mudah bagi segelintir daripada kita. Ia mungkin tanggapan yang benar sekiranya kita menyangkakan kerja yang dilaksanakan itu sekadar masuk pada waktu pagi dan keluar pada waktu petang setelah mencukupi lapan jam.





Ataupun mungkin bagi sesetengah daripada kita yang menganggap kerja ialah 'menunjukkan muka di pejabat'. Maka, tentunya ia lebih mudah dan senang.





Namun, Islam tidak menganggap kerja semudah itu. Islam menganggap kerja adalah sebahagian daripada ibadah. Sebagaimana ibadah-ibadah yang lain, seperti mendirikan solat serta berpuasa, kerja yang dilakukan di pejabat juga boleh diterima sebagai ibadah.





Bekerja adalah merupakan tuntutan agama yang perlu dipenuhi. Ini sejajar dengan hadis Nabi SAW yang bermaksud:





" Tidaklah ada makanan seseorang itu

yang lebih baik daripada apa yang dimakannya

daripada hasil usaha tangannya sendiri. "

(Riwayat al-Bukhari)





Di samping itu, pekerjaan yang kita lakukan bukan sahaja untuk mencari nafkah, tetapi ia dilakukan adalah untuk berkhidmat kepada masyarakat.





Demikianlah yang digambarkan oleh Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam bukunya Dawru al-Qiyam wa al-Akhlak fi al-Iqtisad al-Islamiy (Peranan Nilai dan Akhlak Dalam Ekonomi Islam), di mana beliau menyatakan bahawa apabila seseorang itu telah mempunyai kekayaan yang melimpah ruah sehingga dia tidak perlu bekerja untuk dirinya sendiri, namun tetap dia perlu bekerja untuk masyarakat di sekelilingnya sebagai khidmat bakti kepada mereka.





Bukanlah seorang yang benar-benar beriman sekiranya dia hanya tahu berzikir dan melakukan solat siang dan malam. Namun pada waktu yang sama dia meninggalkan tuntutan yang lain seperti bekerja untuk mencari nafkah kepada keluarga.





Justeru, kita mahu supaya kerja yang kita lakukan dianggap sebagai amal soleh di sisi Allah SWT.





Sebagai seorang pekerja, apa yang perlu dicapai ialah kejayaan organisasi. Ini adalah kerana, kejayaan sesebuah organisasi itu menunjukkan kejayaan kepada pekerja-pekerjanya.





Namun, bagaimana sesebuah kejayaan itu dapat diraih? Adakah ia bergantung kepada kemahiran pekerja semata-mata? Atau di sana terdapat unsur-unsur lain yang dapat menyumbang kepada kejayaan tersebut?





Memang tidak dapat dinafikan bahawa kemahiran dan kepakaran adalah elemen penting bagi membentuk kejayaan. Pun begitu, kita perlu memahami bahawa kemahiran pekerja tidak akan memberikan apa-apa erti sekiranya pekerja itu tidak mempunyai nilai akhlak yang tinggi.





Ini kerana, pekerja yang mempunyai masalah sikap adalah pemusnah kepada pembangunan yang dibangunkan dalam sesebuah institusi. Justeru, ingin ditekankan di sini bahawa sikap dan akhlak yang baik adalah merupakan elemen yang paling penting dalam diri seseorang pekerja itu. Dengan kata lain, kemahiran yang ada pada pekerja perlulah digandingkan dengan akhlak yang baik dan terpuji.





Justeru, marilah kita jadikan tempat kita bekerja sebagai satu 'hamparan sejadah' untuk kita beribadah dan melakukan amal soleh. Mudah-mudahan ia dapat menampung kelemahan yang terdapat pada ibadah-ibadah yang lain.






Sumber





Mutiara Hadis









Isnin, 25 Jun 2012

Beruntunglah sentiasa mengingati Allah




Beruntunglah

sentiasa mengingati Allah



ENTAH berapa puluh ribu perkataan kita berbicara dalam sehari. Setiap masa kita bercakap; ketika berdiri, duduk bangun, baring malah dalam tidur pun masih ‘bercakap’.




Cakap, cakap juga, cuma di celah perkataan yang kita katakan itu ada atau tidak ungkapan zikir yang menyebut nama Pencipta kita? Sedih juga sebab kita adalah ciptaan Allah tetapi lupa nak sebut mengingati-Nya.




Dalam satu hadis yang bermaksud:



“Sesiapa yang banyak menyebut sesuatu

tandanya dia ingat akan benda yang itu.”




Maknanya, jika kita jarang sebut mengenai sesuatu, kita tidak mengingatinya.





Cuba bayangkan kalau kita lupa pada ibu ayah kita, tentunya kita tak ingat kepada mereka. Kalau sudah jarang bertemu ibu ayah itu tandanya kita tidak rindu dan prihatin kepada mereka.






Maka terabailah hak mereka. Apa jadi kalau kita lupa pada anak isteri. Mungkin nafkah tak bagi, mendidik pun tak tahu ke mana, demam sakit tidak ambil peduli.






Orang yang lupa kepada Allah memang rugi dan banyak perkara lain yang akan dilupakan. Allah berfirman yang bermaksud:





“Dan


janganlah kamu jadi seperti


orang-orang yang lupakan Allah,


maka Dia (Allah) melupakan mereka


terhadap diri mereka sendiri,


mereka itulah orang-orang yang fasik”.





Di sini mari kita lihat betapa beruntungnya kalau kita sentiasa berzikir. Dapat keuntungan berlipat kali ganda walaupun modalnya tidak seberapa iaitu hanya perlukan kesungguhan serta lidah.





Antara keuntungannya ialah:

  • Menggilap dan menyucikan hati daripada kekotoran sifat tercela. Perkara itu dapat dilihat antaranya dalam firman Allah yang bermaksud: “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.”

    Hati akan mencapai hakikat ketenteraman, ketenangan dan kebahagiaan selepas ia dapat dibersih. Perkara itu hanya tercapai menerusi zikrullah seperti yang dinyatakan dalam ayat berkenaan.

    Perkara itu turut dinyatakan dalam beberapa hadis Nabi antaranya hadis yang bermaksud “Hendaklah engkau berzikir dan membaca kitab-Nya sesungguhnya ia adalah nur (hidayah) bagi engkau di dunia ini dan kemasyhuran bagi engkau di langit.”

    Zikir adalah penyembuh bagi hati. Hadis itu menyatakan bahawa zikir dan membaca al-Quran adalah nur hidayat yang menerangi hati. Dengan terhasilnya cahaya di dalam hati maka sifat cela yang bersarang di dalamnya akan terhapus dan hati menjadi bersih bersinar.


  • Zikir adalah penyedar hati yang lalai dan pendorong kepada taubat.

    Zikir berperanan menyedarkan hati yang lalai kerana orang yang melakukan kejahatan, kemudian mereka ingat kepada Allah, maka mereka mengalami kesedaran jiwa (intibah).

    Mereka akan menyedari kesilapan, dosa, keaiban dan kejahatan dirinya. Ini mendorongnya bertaubat dan tidak lagi meneruskan atau mengulangi kesilapan yang lalu. Perkara itu dapat dilihat dalam firman Allah, maksudnya: “Dan orang-orang yang apabila mereka melakukan perkara keji atau menzalimi diri mereka sendiri, lalu mereka ingat akan Allah, maka mereka terus meminta keampunan bagi dosa-dosa mereka, dan tiada yang mengampunkan dosa kecuali Allah, dan mereka tidak meneruskan lagi apa yang telah mereka lakukan, sedangkan mereka itu mengetahui.

    Ayat itu jelas memperlihatkan pengaruh dan kesan zikir ke atas orang yang melakukan dosa. Apabila teringatkan Allah, seseorang itu akan sedar kemudian mendorongnya beristighfar dan bertaubat.

    Sebaliknya orang yang melakukan kejahatan mereka tidak mahu bertaubat dan beristighfar kepada Allah. Mereka masih tidak sedar dengan apa yang dilakukannya.

    Mereka berterusan melakukan perbuatan jahat sehingga tergolong dalam golongan orang yang fasik sebagaimana firman Allah: Maksudnya: “Dan janganlah kamu jadi seperti orang-orang yang lupakan Allah, maka Dia (Allah) melupakan mereka terhadap diri mereka sendiri, mereka itulah orang-orang yang fasik.


  • Zikir adalah penghapus dorongan hawa nafsu.

    Zikir berperanan menghapuskan dorongan hawa nafsu jahat yang menguasai diri sehingga seseorang terdorong melakukan perkara yang bertentangan dengan suruhan agama.

    Ia terjadi apabila zikir menjadi teguh dan menguasai diri manusia. Maka di kala itu dorongan melakukan kejahatan akan terhapus. Berkait dengan persoalan itu Nabi bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya golongan mufarridun mendahului. Siapa mufarridun itu wahai Rasulullah? Baginda bersabda: Iaitu mereka yang asyik dalam zikrullah yang mana zikir itu meletakkan (meringankan/melepaskan) bebanan mereka, maka mereka akan datang pada hari kiamat dalam keadaan ringan”.

    Mengenai hadis itu, al-Dahlawi menjelaskan, apabila nur zikir memasuki akal mereka (golongan mufarridun/ orang-orang yang asyik dengan zikir) dan penumpuan kepada jabarut (sifat keagungan Allah) terukir dalam diri mereka, maka sifat kebinatangan akan terhalang, gelora keinginannya akan terpadam dan bebanan mereka (di akhirat) akan hilang. Hilangnya bebanan mereka di akhirat ialah kerana terpadamnya keinginan nafsu yang menyuruh seseorang itu melakukan perkara kejahatan sehingga dia tidak berkeinginan dan berkecenderungan untuk melakukannya.


  • Zikir adalah pengukuh keimanan.

    Zikir juga berperanan mengukuhkan dan memantapkan keimanan seseorang. Ini kerana keimanan seseorang itu akan menjadi malap kalau tidak diperbaharui dan diperteguhkan.

    Pengukuhan keimanan itu ialah dengan cara menanam pengertian tauhid ke dalam jiwa menerusi jalan zikir kalimah tauhid. Nabi berpesan kepada sahabat sebagaimana sabda baginda maksudnya: “Perbaharuilah iman kamu. Baginda ditanya, “Wahai Rasulullah, bagaimana kami dapat memperbaharui iman kami? Baginda bersabda: “Perbanyakkanlah menyebut La Ilaha Illallah.


  • Zikir adalah penghapus hijab rohani dan pembuka jalan makrifat.

    Zikir juga berperanan menghapuskan hijab rohani dan membuka jalan makrifat. Menyebut, memahami, meyakini serta mengingati kalimah tauhid dalam keadaan penuh keikhlasan akan membawa kepada pembukaan pintu makrifat sehingga sampai
    ke tingkatan ‘Arash. Mengenai perkara itu Nabi bersabda yang bermaksud: “Seseorang itu tidak menyebut La Ilaha Illallah dalam keadaan ikhlas kecuali dibukakan baginya pintu-pintu langit sehingga membawa kepada ‘Arash selama mana dia menjauhi dosa-dosa besar.”

    Kesan zikir seperti yang dijelaskan itu menjurus kepada penyucian jiwa dan pengukuhan keimanan seterusnya pembinaan sahsiah Muslim berkualiti. Selamat beramal dan berzikir.


  • Nabi bersabda yang bermaksud:


    “Seseorang itu tidak menyebut

    La Ilaha Illallah dalam keadaan

    ikhlas kecuali dibukakan baginya

    pintu-pintu langit sehingga

    membawa kepada ‘Arash

    selama mana dia menjauhi

    dosa-dosa besar.”




    Sumber


    Ahad, 24 Jun 2012

    Mengapa orang Islam banyak berpuak?



    Persoalan Agama:



    Berpegang teguh kepada

    sunnah Nabi elak perpecahan



    Bersama Ustaz Zahazan




    USTAZ , mengapa orang Islam banyak berpuak sehingga ada yang sanggup kafir mengkafir. Bukankah Islam mengajar umatnya menjaga hubungan persaudaraan sesama Islam. Jika tengok di negara lain, ada yang sanggup berbunuhan dan berperang. Mengapa semua ini berlaku dan membabitkan orang Islam.





    SYAFIQAH,
    Tanjung Malim, Perak.








    FAHAMAN berbeza memang sudah menjadi realiti hingga hari ini dan perkara itu sudah dibincangkan dalam kitab tauhid dan usuluddin. Saya ingin membawakan beberapa buah hadis menceritakan keadaan umat Islam akhir zaman.






    Diriwayatkan oleh Tirmizi (yang bermaksud):




    “Orang Yahudi telah berfirqah (berpuak)

    sebanyak 71 firqah (puak).

    Dan orang Nasrani pula berfirqah (berpuak)

    sebanyak itu juga.

    Dan umatku akan berfirqah (berpuak)

    sebanyak 73 firqah (puak).”







    Hadis kedua
    ialah riwayat Tabarani, Rasulullah SAW bersabda
    yang bermaksud:





    “Demi Tuhan

    yang menguasai jiwa Muhammad,

    akan berfirqah (berpuak)

    umatku sebanyak 73 firqah.

    Satu puak masuk ke dalam syurga

    dan 72 firqah masuk ke dalam neraka.

    Sahabat bertanya:

    Siapakah yang masuk ke dalam syurga itu

    wahai Rasulullah? Baginda menjawab:

    Firqah yang masuk dalam syurga itu

    ialah firqah Ahli Sunnah wal Jamaah.”







    Hadis ketiga,
    riwayat Tirmizi bahawa Rasulullah SAW
    bersabda (yang bermaksud):





    “Bahawasanya

    Bani Israil telah berfirqah (berpuak)

    sebanyak 72 firqah.

    Dan akan berfirqah (berpuak)

    umatku sebanyak 73 firqah.

    Semuanya masuk neraka kecuali satu firqah.

    Sahabat bertanya:

    Siapakah yang satu firqah itu

    wahai Rasulullah? Rasulullah menjawab:

    Firqah yang satu itu ialah orang

    yang beriktikad sebagaimana

    iktikadku dan iktikad sahabatku.”






    Daripada hadis itu dapat kita memahami bahawa Rasulullah SAW telah memberi perkhabaran perkara yang akan berlaku dalam kalangan umat Islam dan khabar itu diterima Baginda daripada Allah SWT secara mukjizat.






    Di sini juga kita boleh fahami selepas wafat Rasulullah SAW akan berlaku perbezaan akidah umat Islam sebanyak 73 firqah (puak). Akidah umat Islam yang berpecah menjadi 73 firqah itu kesemua mereka menjadi ahli neraka kecuali firqah Ahli Sunnah Wal Jamaah.






    Umat Islam yang termasuk dalam firqah Ahli Sunnah Wal Jamaah ialah mereka yang akidahnya berpegang dan mengikut akidah Rasulullah SAW dan akidah sahabat Baginda.







    Sehubungan itu ada beberapa hadis menyatakan umat Islam akan berpecah beberapa puak yang berbeza dan berlainan akidah antaranya hadis diriwayatkan Imam at-Tirmizi, Rasulullah SAW bersabda (yang bermaksud):






    “Akan ada

    dalam kalangan umatku

    30 orang pendusta

    yang kesemuanya mendakwa bahawa

    ia adalah nabi.

    Aku adalah nabi penutup semua nabi.

    Tidak ada lagi nabi selepas aku.”







    Hadis ini memberi pengertian jelas akan ada umat Nabi SAW yang mengaku nabi padahal Nabi Muhammad SAW adalah Nabi penutup segala nabi.






    Diriwayatkan Abu Daud, Rasulullah SAW bersabda (yang bermaksud):





    “Maka bahawasanya

    sesiapa yang hidup lama di antara kamu,

    nescaya akan melihat perselisihan faham yang banyak.

    Ketika itu

    berpegang teguhlah kepada sunnahku

    dan sunnah khulafa ar Rashidin

    yang diberi petunjuk.

    Berpegang teguhlah dengan sunnah itu

    dan

    gigitlah dengan geraham sekuat-kuatnya.”







    Jelas kepada kita akan berlaku perbezaan akidah dalam kalangan umat Nabi Muhammad SAW dan Baginda menegaskan supaya berpegang teguh dengan sunnahnya dan sunnah khulafa ar Rashidin.











    Sabtu, 23 Jun 2012

    :)



    "Ya ALLAH,

    kurniakanlah kami

    kebaikan di dunia

    dan kebaikan di akhirat,

    dan peliharalah kami

    dari azab neraka."

    (Al-Baqarah : 201)

    "Ya ALLAH,

    Janganlah Engkau mengirakan

    kami salah jika kami

    lupa atau kami tersalah.

    Ya ALLAH,

    Janganlah Engkau

    bebankan kepada kami

    bebanan yang berat

    sebagaimana yang telah

    Engkau bebankan kepada

    orang-orang yang terdahulu

    daripada kami.

    Ya ALLAH,

    Janganlah Engkau pikulkan

    kepada kami apa yang kami

    tidak terdaya memikulnya.

    Dan

    maafkanlah kesalahan kami,

    serta ampunkanlah dosa kami,

    dan berilah rahmat kepada kami.

    Engkaulah Penolong kami;

    Oleh itu,

    tolonglah kami untuk

    mencapai kemenangan terhadap

    kaum-kaum yang kafir".

    (Al-Baqarah : 286)

    "Ya ALLAH,

    Janganlah Engkau

    memesongkan hati

    kami sesudah Engkau

    beri petunjuk kepada kami,

    dan kurniakanlah kepada kami

    limpah rahmat dari sisiMu;

    sesungguhnya Engkau jualah

    Tuhan Yang melimpah2

    pemberianNya."

    ('Aali-Imran : 8)

    "Ya ALLAH,

    Ampunkanlah dosa-dosa

    kami dan perbuatan kami yang

    melampau dalam urusan kami,

    dan

    teguhkanlah tapak pendirian kami

    (dalam perjuangan); dan tolonglah kami

    mencapai kemenangan terhadap kaum

    yang kafir."

    ('Aali-Imran : 147)

    "Ya ALLAH,

    Janganlah Engkau jadikan kami

    bersama orang-orang

    yang zalim".

    (Al-A'raaf : 47)

    "Ya ALLAH,

    limpahkanlah kesabaran kepada kami,

    dan

    matikanlah kami dalam keadaan Islam

    (berserah bulat-bulat kepadaMu)".

    (Al-A'raaf : 126)

    "Ya ALLAH,

    jadikanlah daku orang yang

    mendirikan sembahyang dan demikianlah

    juga zuriat keturunanku.

    Ya ALLAH,

    perkenankanlah doa permohonanku."

    (Ibrahim : 40)

    "Ya ALLAH,

    kurniakanlah rahmat kepada mereka

    berdua (ibubapa) sebagaimana

    mereka telah mencurahkan kasih sayangnya

    memelihara dan mendidikku semasa kecil."

    (Al-Israa': 24 )

    "Ya ALLAH,

    kurniakanlah kami

    rahmat dari sisiMu,

    dan

    berilah kemudahan-kemudahan serta

    pimpinan kepada kami

    untuk keselamatan agama kami ".

    (Al-Kahfi : 10 )






    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...