:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Jumaat, 29 Mac 2013

Kisah dalam al-Quran sumber motivasi



Kisah dalam al-Quran sumber motivasi





Firman Allah SWT:




 “Kami ceritakan kepadamu 
(wahai Muhammad) kisah yang paling baik
 dengan mewahyukan al-Quran ini kepadamu, 
dan sesungguhnya engkau sebelum itu
 termasuk orang yang tidak mengetahui.” 



(Surah Yusuf, ayat 3) 







Kisah yang dipaparkan oleh al-Quran adalah sebahagian daripada tanda mukjizat kerana ia menceritakan mengenai umat terdahulu bersama rasul-rasul mereka yang sebahagian besar tidak diketahui dan sudah luput daripada ingatan manusia kini. 






Tambahan, kisah diceritakan dalam al-Quran juga adalah peristiwa yang sudah berlaku untuk kita mengambil iktibar dan pengajaran daripadanya. Kisah itu sebahagian sejarah yang menjadi sumber kekuatan dan suntikan motivasi kepada Rasulullah SAW mengharungi perjuangan menegakkan agama Allah SWT. 






Al-Quran hidupkan kembali abad silam





 

Apabila al-Quran menceritakan sesuatu, ia dapat menghidupkan kembali abad yang silam sehingga seolah-olah dapat didengar hingar-bingar di hujung telinga pertentangan antara kebenaran dan kebatilan laksana rakaman yang berfungsi untuk mengembalikan segala peristiwa berlaku dalam sejarah umat manusia. 






Firman Allah Taala: 




“Demikianlah Kami ceritakan
 kepadamu (wahai Muhammad), 
sebahagian daripada kisah-kisah umat manusia 
yang telah lalu dan sesungguhnya Kami 
telah memberikan kepadamu, dari sisi Kami 
(sebuah Kitab al-Quran yang menjadi) peringatan.”



 (Surah Taha, ayat 99) 






Kisah manusia pertama iaitu Nabi Adam disebut dalam lapan surah berbeza untuk memberi pengajaran kepada kita mengenai pelbagai kisah bermula daripada latar belakang penciptaan Adam, ujian dilalui ketika berada di syurga, taubat nabi Adam hingga perjuangan Baginda dan Hawa di dunia. 






Satu fakta menarik mengenai al-Quran ialah apabila Allah SWT membawa kisah berkenaan dengan manusia sama ada yang Mukmin atau kafir, Dia tidak menjelaskan siapakah nama sebenar manusia itu seperti apabila disebut Firaun iaitu Pemerintah tertinggi di Mesir ketika itu. 







Utamakan iktibar di sebalik kisah




 

Begitu juga apabila disebut kisah Zulqarnain, Ashabul Kahfi, Ashabul Ukhdud dan lain-lainnya. Al-Quran tidak menerangkan siapakah mereka. Ini bertujuan supaya manusia tidak menyibukkan diri dan menghabiskan masa mengkaji tokoh itu dan lupa tujuan lebih penting iaitu untuk mengambil iktibar daripada kisah berkenaan. 







Kisah keangkuhan manusia turut dipaparkan dalam al-Quran antaranya pembesar daripada kaum Aad pernah berkata dengan angkuh, siapakah yang lebih kuat daripada mereka. Ini kerana mereka mampu memperlihatkan keupayaan dalam pembinaan istana yang tinggi dengan benteng kukuh sebagai lambang kemegahan, kesenian, keindahan dan kekuatan mereka. 






Isyarat jawapan al-Quran adalah jelas iaitu Allah SWT memudahkan untuk orang yang beriman segala apa yang ada di bumi. Mereka tidak ditegah membina bangunan sebanyak dan setinggi mana, tetapi yang penting ialah bangunan itu mesti dibina atas ketakwaan dan keimanan kepada Allah SWT. 





Bukan atas kesombongan dan pengabdian diri kepada kehidupan dunia serta mengambil hak orang lain secara batil. 






Al-Quran juga memaparkan kisah tabiat manusia yang menolak kebenaran seperti dakwah Nabi Nuh kepada kaumnya. Kisah ini diceritakan Allah SWT melalui firman-Nya:




 “Ketika saudara mereka Nabi Nuh,
 berkata kepada mereka: 
Hendaknya kamu mematuhi suruhan Allah
 dan menjauhi larangan-Nya. Sesungguhnya 
aku ini ialah Rasul yang amanah,
 (yang diutus oleh Allah) kepada kamu.
 Oleh itu, takutlah kamu akan 
(kemurkaan) Allah dan taatlah kepadaku.”


 (Surah As-Syuara’, ayat 106-108) 






Kaum Nabi Nuh tidak memikirkan persoalan pengabdian diri yang mutlak kepada Allah SWT, apa yang mereka fikirkan hanyalah kepentingan diri, kedudukan dan harta benda serta kemegahan ingin dipamerkan. 






Orang bijak jadi pesaing




 

Mereka merasakan dakwah yang disampaikan itu menyebabkan Nabi Nuh akan mengatasi mereka dari segi kedudukan dan jumlah pengikut. Resmi orang sebegini ialah mereka menganggap orang yang bijak akan menjadi pesaing. 






Justeru, mereka akan memusuhi orang yang akan bakal menjejaskan kuasa dan kedudukan mereka. Ajaibnya tohmahan seperti ini sentiasa berulang di setiap zaman dan tempat termasuk turut berlaku kepada Rasulullah SAW bahkan akan dihadapi semua pejuang kebenaran di sepanjang zaman. 






Sehubungan itu pelbagai kisah terus dihidangkan oleh al-Quran umpamanya kisah Nabi Yusuf, kisah paling lengkap diceritakan oleh al-Quran bermula ketika Baginda masih kecil, hasad dengki yang berlaku dalam keluarga, peristiwa membuang Baginda ke dalam perigi, fitnah moral seterusnya kisah Baginda dipenjara tanpa apa-apa kesalahan dan jenayah. 






Penulis dan ulama terkenal Arab Saudi, Dr Aidh Qarni menyifatkan Nabi Yusuf sebagai banduan teragung dalam sejarah dunia dan beliau menulis secara khusus mengenai kisah Nabi Yusuf dari awal hingga akhir. 






Al-Quran juga menceritakan bagaimana Nabi Yusuf menghadapi semua itu dengan cekal dan tabah terhadap setiap fitnah serta perancangan jahat sehingga akhirnya kemenangan dan kemuliaan menyebelahi baginda. 






Walaupun setelah kebenaran dan kemenangan berpihak kepada Nabi Yusuf, Baginda menunjukkan akhlak kenabian iaitu memaafkan kesilapan orang yang pernah melakukan kezaliman kepadanya. 






Perkara sama dilakukan oleh Rasulullah SAW iaitu memberi kemaafan kepada kaumnya pada tahun Fathul Makkah. Baginda SAW mengisytiharkan di hadapan kaum Quraisy pada waktu itu dengan membaca firman Allah SWT dari Surah Yusuf di atas. 






Menjadi satu keperluan kepada kita untuk menjadikan kisah-kisah al-Quran sebagai sumber motivasi dalam menjalani kehidupan, pengubat kepada kesedihan, penyembuh kepada keperitan ujian hidup, peneguh jiwa dan hati serta penunjuk kepada jalan yang lurus. 


 

Penulis ialah 
perunding motivasi 
Islam Fitrah Power Resources  


Pemaaf sifat terpuji



Mampu tahan marah, 

pemaaf sifat terpuji






Daripada Sulaiman bin Sard, katanya, 



“Pada suatu hari 
aku duduk bersama-sama 
Nabi Muhammad SAW, dua orang lelaki 
sedang bermaki-makian antara satu sama lain.
 Salah seorang daripadanya telah merah
 mukanya dan tegang pula urat lehernya.
 Lalu Rasulullah SAW bersabda:
 Sesungguhnya aku tahu satu perkataan
 sekiranya dibaca tentu hilang 
rasa marahnya jika dia berkata (baca),
 “aku berlindung dengan Allah
 daripada syaitan yang direjam”,
 hilanglah marahnya. Maka mereka pun 
berkata kepada (orang yang merah mukanya) 
bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: 
Berlindunglah dengan Allah
 daripada syaitan yang direjam.” 


(Riwayat Bukhari dan Muslim) 









Sifat marah disemarakkan syaitan




 

Perasaan marah yang disemarakkan oleh syaitan boleh menyebabkan kemudaratan pada agama dan dunia, kerana itu untuk menghapuskan sebabnya (was-was syaitan) ialah dengan memohon perlindungan kepada Allah SWT. 




Firman Allah yang bermaksud: 




“Dan jika kamu ditimpa 
satu godaan syaitan maka berlindunglah
 kepada Allah, sesungguhnya
 Dia Maha Mendengar lagi
 Maha Mengetahui.” 


(Surah al-A’raf, ayat 200) 








Seseorang yang dalam keadaan marah hendaklah membaca taawuz (aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam) untuk mendapatkan kesabaran. 







Orang yang alim (berilmu) hendaklah sentiasa menyampaikan (menyebarkan) ilmunya tidak kira masa dan tempat asalkan ilmu itu dapat dimanfaatkan (dinikmati). Meleraikan persengketaan yang berlaku antara dua pihak adalah dituntut oleh Islam. 







Sabar, tahan marah sifat terpuji






 
Daripada Muaz bin Anas, 

Nabi Muhammad SAW bersabda,



 “Sesiapa yang menahan kemarahannya
 sedangkan dia mampu bertindak menurut 
perasaan marahnya maka Allah akan 
menyerunya di hari kiamat di hadapan
 khalayak ramai (sebagai suatu penghormatan) 
sehingga Allah memberi pilihan 
kepadanya bidadari yang dia suka.” 

(Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi) 







Allah SWT memuliakan orang yang sabar menahan marah. Menahan marah adalah sifat yang baik dan dipuji. Menahan marah dan memberi kemaafan dijanjikan ganjaran yang besar di sisi Allah. 






Kekuatan jiwa dan peribadi seseorang akan terserlah dalam situasi-situasi yang mencemaskan dan boleh menimbulkan kemarahan, iaitu dengan menguasai diri dan menahan marah. Antara ganjaran Allah di akhirat terhadap hambanya yang bersifat sabar ialah bidadari syurga. 







Koleksi hadis 

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)




Sumber http://w1.bharian.com.my/bharian/articles/Mamputahanmarah_pemaafsifatterpuji/Article

Rabu, 27 Mac 2013

Ganjaran besar pikul kepercayaan



Ganjaran besar pikul kepercayaan

Tujuh bentuk kualiti salur, buktikan individu boleh dipercayai

Kepercayaan adalah keyakinan yang diberi kepada individu, kumpulan atau institusi dalam mencapai sesuatu hasrat, harapan serta matlamat tertentu. Dalam teori pentadbiran, kepercayaan lebih tinggi tahap kebolehpercayaan daripada keyakinan.
Semakin tinggi kepercayaan yang diterima bererti semakin tinggi keyakinan serta harapan pemberi dan semakin berat amanah pelaksana. Dalam Islam, setiap individu adalah pemimpin yang membawa kepercayaan orang dipimpin dan bertanggungjawab melunaskannya.

Rasulullah SAW bersabda: “(Ketahuilah) setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu (juga) bertanggungjawab atas siapa yang dipimpin.” (Riwayat al-Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: “(Ketahuilah) setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu (juga) bertanggungjawab atas siapa yang dipimpin.” (Riwayat al-Bukhari)

Kepercayaan dua hala

Kepercayaan dalam organisasi boleh berlaku dalam dua hala iaitu kepercayaan daripada pengurusan atasan kepada pegawai bawahan dan daripada pegawai bawahan kepada kumpulan pengurusan.

Kepercayaan instrumen melancarkan sesuatu tanggungjawab. Adanya kepercayaan, pegawai mampu melaksanakan tugasan lebih fleksibel serta tidak terikat dengan arahan.
Kepercayaan penting kerana mampu menjana daya berfikir, belajar, berkembang dan bertindak kreatif. Pekerja akan memiliki keyakinan tinggi dalam mengurus dan berhadapan risiko apabila diberi kepercayaan.

Sebaliknya, tanpa kepercayaan sifat yang boleh wujud dalam diri pekerja ialah kurang keyakinan, tidak terbuka, tidak berkemampuan mengatasi risiko serta tidak produktif. Kepercayaan juga menyediakan iklim hubungan kerja yang harmoni serta perasaan kesetiaan dan saling mempercayai.

Ia juga memudahkan pengarahan kerja dilakukan. Justeru, kepercayaan adalah kuasa bertindak yang sangat dahsyat dan perlu dianggap sebagai kunci untuk organisasi mengorak langkah ke hadapan.

Namun, kepercayaan dalam organisasi tidak boleh diberi sewenang-wenangnya. Sama ada kepercayaan khusus iaitu berdasarkan jawatan, bidang kuasa, bidang kerja ataupun kepercayaan umum dalam bentuk delegasi tugas kepada pegawai, kumpulan individu atau institusi.

Tujuh bentuk kualiti

Pelbagai bentuk kualiti perlu diberi perhatian untuk menyalur dan membuktikan kepercayaan. Pertama, kualiti diri individu atau peneraju iaitu kepada mereka yang dikenal pasti berkaliber, amanah, neutral, berintegriti, berpengetahuan, komited dan mengutamakan orang lain atau pelanggan dalam mencapai matlamat.

Kedua, kualiti maklumat berkaitan tanggungjawab yang diamanahkan perlu mencukupi, relevan dan betul serta diberitahu dengan jelas serta mudah agar ia dapat difahami termasuk aspek matlamat, reka bentuk, sumber, manfaat yang mereka peroleh.

Juga risiko bakal dihadapi dengan mendalam sebelum tugasan dan hasrat yang ingin dicapai dapat direalisasikan. Keraguan atau kekaburan maklumat akan menyebabkan misi kepercayaan tidak berhasil sepenuhnya.

Kualiti masa

Ketiga, kualiti masa iaitu tempoh tugasan disiapkan perlu dalam lingkungan masa yang munasabah untuk bersifat adil kepada yang menerima amanah, tidak tergesa-gesa supaya kepercayaan dapat dipenuhi.

Keempat, kualiti proses kerana kerja yang diamanahkan berasaskan kepercayaan perlu melalui proses serta prosedur kerja yang telus dan konsisten. Ketelusan dan konsistensi bertindak berasaskan matlamat jelas dan prinsip yang membolehkan seseorang itu mendapat kepercayaan selain dipercayai.

Proses kerja juga membabitkan keputusan diambil secara muafakat berasaskan perbincangan, perundingan serta maklum balas pelbagai sumber termasuk aduan pelanggan, nasihat atau pandangan pakar.

Walaupun kemungkinan gagal dalam mencapai hasrat diinginkan, ia tidak mudah melunturkan kepercayaan kerana terhasil daripada permuafakatan.

Pesanan Rasulullah kepada Muaz Jabal sewaktu menjadi gabenor di Yaman dan kepercayaan Saidina Umar al-Khattab kepada Salman al-Farisi di Kufah antara iktibar penyaluran kepercayaan.

Kepercayaan Rasulullah dan sahabat kepada gabenor, imam dan amil di wilayah Islam berasaskan kepada nilai peribadi, pegangan prinsip serta muafakat mereka.

Kelima, kualiti persekitaran meliputi pelbagai aspek luaran organisasi dan masyarakat termasuklah kemudahan fizikal, teknikal serta kewangan yang diperlukan dalam pencapaian matlamat.

Keenam, kualiti sistem pemantauan. Sejauh mana seseorang itu boleh dipercayai, perlu ada sistem yang mengawasi.

Manusia mudah lakukan kesilapan

Secara tabiinya, manusia mudah melakukan kesilapan. Justeru, kualiti sistem pemantauan dapat menambah baik dan menjamin akauntabiliti kepercayaan.

Ketujuh, kualiti sistem ganjaran dan jaminan keselamatan. Kedua-duanya faktor dorongan dan motivasi kerja yang ditekankan dalam Islam. Sabda Rasulullah: “Bayarlah upah (pekerja) sebelum kering peluhnya.” (Riwayat Ibnu Majah)

Ketujuh-tujuh kualiti ini akan menjadi pemangkin kepercayaan dan faktor ia dapat direalisasikan dalam bentuk keberhasilan kerja. Ia sekali gus mengurangkan potensi kecurigaan dan tidak percaya pihak lain terutama pelanggan.

Bagi yang menerima kepercayaan pula perlu menunjukkan kesungguhan dan komitmen tinggi serta beramanah untuk membuktikan kemampuan melaksana dan melunaskan tanggungjawab. Sesungguhnya, kepercayaan adalah amal soleh yang akan diberi ganjaran di dunia dan akhirat.


Penulis ialah Prof Madya
 di Jabatan Siasah Syariyyah, 
Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya (UM) 


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...