:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Jumaat, 14 Februari 2014

Iman kukuh bendung budaya songsang


http://opahugeleader.files.wordpress.com/2012/08/iman.jpg?w=298

Khutbah Jumaat: 


Iman kukuh bendung budaya songsang 

 

 

 

Manfaat akal, didikan agama 
lahir modal 
insan cemerlang







Salah satu permasalahan penting untuk disedari umat Islam ketika ini ialah ghazwul fikri iaitu penjajahan pemikiran yang berkait dengan kehidupan manusia. Pengaruh ini menyebabkan sebahagian umat Islam terjebak dalam budaya kebebasan melampau hingga tergelincir daripada sempadan ajaran Islam sebenar.

Persoalan besar timbul apakah yang menyebabkan perkara ini terjadi? Antara sebabnya, umat Islam makin jauh dari Kitabullah dan sunnah Rasulullah SAW, malah ada segelintir umat Islam yang meninggalkannya. 







Agama Islam sangat mengambil berat dalam memperbetulkan pegangan akidah umatnya supaya pandangan dan sikap mereka menjadi lurus serta tasawwur mereka mengenai sesuatu perkara menjadi jelas”











Kedua, tidak dapat menilai pertembungan antara yang hak dan batil iaitu keimanan serta kekufuran. Ketiga, tafriqah iaitu terjadinya perpecahan dalam kalangan umat itu sendiri dan keempat, taklidiah iaitu mengikut tanpa berpegang kepada prinsip sebenar.








Akibatnya ada manusia tidak dapat membezakan antara kebenaran dan kebatilan. Bagi yang tidak mendapat nur hidayah, mereka menganggap kebenaran itu bagaikan ranjau berduri, manakala kesesatan atau kekeliruan bagaikan taman indah.









Pemandangan mereka dikaburi pengaruhi musuh durjana iaitu syaitan laknatullah. Ingatlah, dalam sejarah kewujudan dunia, syaitan atau iblis adalah makhluk pertama yang berada dalam kesesatan dan kemungkaran serta berazam akan menyesatkan seluruh umat manusia.








Firman Allah SWT yang bermaksud: 




“ Syaitan telah menguasai dan mempengaruhi mereka, sehingga menyebabkan mereka lupa mengingati (ajaran dan amaran) Allah; mereka itulah puak syaitan. Ketahuilah! Bahawa puak syaitan itu sebenarnya orang yang rugi. "


(Surah al-Mujadalah, ayat 19) 







Bijak manfaat akal








Umat Islam perlu bijak memanfaatkan akal fikiran untuk menjadi umat cemerlang serta tidak terjebak dengan hasutan iblis dan syaitan.









Modal insan yang cemerlang hanya dapat dilahirkan jika anugerah Allah SWT paling bernilai iaitu ‘akal’ dimanfaatkan dengan baik. Amalan memelihara akal dapat dilakukan dengan penghayatan ilmu yang terkandung dalam al-Quran di samping mempraktikkan sunnah Rasulullah SAW.









Justeru, umat Islam perlu menghindar sifat keji dan hina seperti malas bekerja. Saling melemparkan fitnah, mengadu domba, banyak berangan, terbabit aneka ragam kemaksiatan dan terpengaruh ajaran sesat serta terikut-ikut budaya Barat yang merayakan hari-hari tertentu.









Ketika umat Islam berada di masjid untuk mendengar ucapan khatib dan mengagungkan kebesaran Allah SWT, di luar sana berkemungkinan ada segelintir muda mudi Islam terbabit dengan majlis sosial seperti ‘Valentine’s Day’ yang diraikan oleh pasangan kekasih. 








Majlis sosial seumpama itu dilihat sebagai satu langkah permulaan ke arah peningkatan gejala sosial seperti penipuan, kecelaruan mental disebabkan alkohol, menggugurkan kandungan dan membuang bayi serta gejala negatif yang boleh mengundang bencana keruntuhan akhlak muda mudi. Marilah kita memandang ke depan dengan fikiran lebih positif untuk membentuk jati diri sebagai umat Islam yang boleh dicontohi oleh seluruh manusia sejagat. 








Kualiti keimanan umat Islam yang lemah dan kekaburan menegakkan prinsip asas agama yang menjadi tunjang kehidupan seorang Muslim menyebabkan kita terpesong daripada cara hidup yang sebenar. 







Agama Islam sangat mengambil berat dalam memperbetulkan pegangan akidah umatnya supaya pandangan dan sikap mereka menjadi lurus serta tasawwur mereka mengenai sesuatu perkara menjadi jelas. 








Jauhi tingkah laku jahiliah








Janganlah kita mencontohi tingkah laku umat jahiliah terdahulu yang menganggap persoalan akidah hanya sekadar mengumumkan identiti diri dan melahirkan perbuatan baik saja sedangkan hakikat iman ialah paduan antara keyakinan di hati dengan melaksanakan perintah Allah SWT.









Firman Allah SWT yang bermaksud: 






“Sesungguhnya orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang yang percaya kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang yang benar (pengakuan imannya).”


 (Surah al-Hujurat, ayat 15). 







Justeru, bagi menyelamatkan agama dan ummah dari terus musnah akibat kesan melakukan amalan bertentangan akidah dan syariah, jauhilah daripada perkara yang membawa kerosakan dan kelalaian. Jangan kita terbabit budaya songsang yang boleh melemahkan ummah dan menyesatkan. 







Mari bersama memantapkan iman kita, keluarga dan masyarakat demi masa depan agama, ummah dan negara. Ibu bapa bertanggungjawab memastikan anak dididik dan dibimbing dengan ajaran Islam sebenar. 








Umat Islam khususnya remaja dilarang meniru amalan atau budaya kaum musyrik, menanam rasa cinta dan kasih sayang kepada Allah SWT dan rasul-Nya serta menjauhi aktiviti bergaul bebas dengan pasangan yang bukan mahram serta meninggalkan sambutan yang tiada dalam syariat Islam.





http://1.bp.blogspot.com/_HHy3W3njr-A/TFMTbLx_heI/AAAAAAAABAA/Mnh93Ozc3iY/s1600/SUBURkanimanBG.jpg

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...