:)

Zikrullah Photobucket http://memyselfanis.files.wordpress.com/2010/07/380103_298x412.gif

Sahabat Maya

" Kebimbangan terhadap hal-hal keduniaan itu menggelapkan hati manakala kebimbangan terhadap hal-hal akhirat itu adalah menyinarkan hati "

Jumaat, 7 Februari 2014

Akidah rapuh boleh jejas agama Islam

 
 
 

Khutbah Jumaat: 



Akidah rapuh boleh jejas agama Islam

 

 

Toleransi dalam hidup bermasyarakat 
bukan bermakna tunduk kepada kekufuran
 
 
 
 
 


Berdasarkan Perkara 3, Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan Islam adalah Agama Persekutuan atau dimaksudkan juga sebagai agama negara. Bagaimanapun, agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai.
Dalam usaha mengukuhkan Islam di negara ini Perlembagaan juga memperuntukkan Perkara 11 (4) bahawa di’ayah agama lain kepada umat Islam adalah dilarang. Ini bermakna agama Islam juga mengajar bagaimana untuk menghormati dan melindungi hak penganut agama lain. 
 
 
 
 

Firman Allah SWT yang bermaksud:






“Sesungguhnya

telah kafirlah orang yang berkata:

Bahawasanya Allah ialah

Al-Masih Ibni Maryam.

Padahal al-Masih sendiri berkata:

Wahai Bani Israil!

Sembahlah Allah, Tuhanku

dan Tuhan kamu, bahawasanya

sesiapa yang

mempersekutukan Allah, maka

sesungguhnya Allah haramkan

kepadanya Syurga, dan tempat

kembalinya ialah neraka; dan

tiadalah seorang penolong pun

bagi orang yang berlaku zalim.”




(Surah al-Maidah, ayat 72)









Pengajaran paling penting adalah kita dilarang berlaku tidak adil terhadap mereka hanya disebabkan perbezaan agama. Namun, jika hak kita sebagai umat Islam digugat, hak orang Islam dipertikai, umat Islam diperkotak-katikkan, maka Islam mengizinkan umatnya bertindak mengikut lunas dan panduan syariat seperti digariskan syarak.
 
 
 
 
 


Piagam Madinah
 
 
 
 
 
 


Sirah Rasulullah SAW menunjukkan, pendekatan agama memainkan peranan besar dalam toleransi beragama. Rasulullah SAW ketika merangka Piagam Madinah, mengikut bimbingan wahyu dan berdasarkan norma masyarakat Madinah ketika itu.
 
 
 
 
 
 


Dalam Piagam Madinah termaktub sesiapa yang hidup dan tinggal di Wilayah Madinah, baik Islam atau bukan Islam, dengan syarat tidak berbuat zalim, khianat dan huru hara, maka hendaklah mereka dilindungi dan diberi keamanan di bawah kekuasaan Islam yang suci. 
 
 
 
 
 
 

Toleransi beragama dilihat tidak begitu harmoni malahan ada ketikanya dirasakan berada pada tahap membimbangkan akibat daripada beberapa isu yang boleh menggugat serta mengancam keharmonian dan perpaduan masyarakat.
 
 
 
 
 
 


Umat Islam hari ini diserang dan diancam dengan pelbagai isu akidah seperti ada yang mendakwa dirinya rasul, memiliki kerajaan yang memerintah dari langit, mendakwa sebagai Tuhan, solat sempurna boleh dengan niat saja, solat wajib untuk tiga waktu saja.
 
 
 
 
 


Paling besar kita diserang dengan isu penggunaan kalimah Allah walaupun mahkamah telah pun memutuskan ia hak eksklusif umat Islam.
 
 
 
 
 


Mereka ini secara terancang melakukan pelbagai usaha bagi menimbulkan kekeliruan sehingga menyebabkan pandangan yang negatif dan persepsi atau penafsiran salah mengenai Islam dan Allah itu sendiri. 
 
 
 
 
 


Akhir-akhir ini mereka begitu berani menaikkan kain rentang tertera ungkapan ‘Allah is great’ (Allah itu hebat) dan ‘Jesus is the son of Allah’ (Jesus adalah anak lelaki Allah) yang dikesan sengaja dipasang pihak tertentu bertujuan provokasi untuk menimbulkan kemarahan umat Islam.
 
 
 
 
 


Menjadi kewajipan seluruh umat Islam menjaganya dengan cara terbaik dan jika terdapat unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah itu, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
 
 
 
 
 


Kalimah Allah adalah lafaz suci yang perlu dijaga dan dipelihara kesuciannya kerana ia berkait rapat dengan akidah. Sebagai umat Islam yang beriman kita perlu peka dan bertanggungjawab dalam isu ini. 
 
 
 
 


Gejala kerapuhan akidah
 
 
 
 
 


Sikap membenarkan sesiapa saja menggunakan kalimah semata-mata untuk menunjukkan Islam meraikan agama lain hanya akan mendatangkan mudarat lebih besar kepada agama dan umat Islam.
 
 
 
 


Ingatlah, semua gejala kerapuhan akidah ini sebenarnya akan menjatuhkan kemuliaan dan darjat umat Islam sendiri. Akibat yang lebih buruk ialah azab seksa pedih di akhirat yang menanti golongan yang ingkar.

 
 
 
 
 
Firman Allah SWT yang bermaksud:
 
 
 
 
 
 
 “Sesungguhnya telah kafirlah
 orang yang berkata: 
Bahawasanya Allah ialah 
Al-Masih Ibni Maryam.
 Padahal al-Masih sendiri berkata:
 Wahai Bani Israil! 
Sembahlah Allah, Tuhanku 
dan Tuhan kamu, bahawasanya
 sesiapa yang 
mempersekutukan Allah, maka 
sesungguhnya Allah haramkan
 kepadanya Syurga, dan tempat 
kembalinya ialah neraka; dan
 tiadalah seorang penolong pun
 bagi orang yang berlaku zalim.” 
 
 
 
(Surah al-Maidah, ayat 72)
 
 
 
 
 


Sebagai umat Islam kita dituntut bertoleransi di bawah norma dan etika hidup beragama. Bagaimanapun, perlu diingat, toleransi dimaksudkan bukanlah bererti kita mengakui doktrin keyakinan mereka kerana dalam persoalan akidah, agama Islam tidak sama sekali berkompromi dengan kekufuran atau kesyirikan. 
 
 
 
 


Toleransi yang dimaksudkan oleh Islam ialah kita tidak melampaui batas dalam perkara yang telah dipersetujui. Sikap melampaui batas sebenarnya akan menjadi pemangkin kepada kecelaruan minda dan perpecahan masyarakat seterusnya akan melemahkan kestabilan sosio-politik negara.
 
 
 


Pihak yang berkuasa juga digesa supaya menangani isu ini dengan penuh berhikmah supaya mereka yang cuba memporak-perandakan pegangan dan akidah umat Islam akan menyedari serta insaf bahawa usaha mereka tidak akan membawa kepada keharmonian dan kesejahteraan hidup.
 
 
 
 


Sebenarnya, perjuangan bagi mempertahankan dan menegakkan agama Allah serta hak-hak eksklusif umat Islam adalah perjuangan suci yang dijamin mendapat pertolongan serta bantuan daripada Allah SWT. 
 
 
 
 
 
Sumber




Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...