Ahad, 29 April 2012

Perbezaan sujud syukur dan tilawah



Persoalan Agama:

Perbezaan sujud syukur dan tilawah


Jawapan disediakan oleh Ustaz Zahazan

SUJUD tilawah sunat dilakukan dalam solat dan di luar solat.
SUJUD tilawah sunat dilakukan
dalam solat dan di luar solat.


Syaitan lari apabila anak Adam baca ayat Sjdah




Soalan:





SAYA hendak melakukan sujud syukur tetapi saya masih ragu-ragu cara yang betul untuk melakukannya. Apakah beza sujud syukur dan sujud tilawah. Adakah sujud tilawah ini wajib dan bagaimanakah cara yang betul melakukan sujud tilawah dan sujud syukur.
Ayat Sajdah yang dimaksudkan adalah akhir ayat 15 surah ar-Ra’du, akhir ayat 50 surah an-Nahl, akhir ayat 109 surah al-Isra’, akhir ayat 58 surah Maryam, akhir ayat 18 surah al-Haj, akhir ayat 77 surah al-Haj, akhir ayat 26 urah an-Naml, akhir ayat 15 surah as-Sajdah, akhir ayat 38 surah Fushilat, akhir ayat 62 surah an-Najm, akhir ayat 21 surah al-Insyiqaq dan akhir ayat 19 surah al-Alaq






RAMLY,

Sungai Petani.









Jawapan:






HADIS riwayat al-Bukhari dan Muslim
daripada Abdullah bin Amrin menyebut:




“Nabi SAW membaca al-Quran,

lalu Baginda membaca surah yang

terkandung dalam ayat Sajdah.

Maka Baginda sujud dan kami pun

sujud bersama Baginda sehingga

tidak ada sebahagian kami mendapat

tempat untuk meletakkan dahi.”









Antara kelebihan melakukan sujud tilawah
seperti hadis yang diriwayatkan Muslim dan Ibn Majah
daripada Abu Hurairah yang bermaksud:








“Apabila anak Adam membaca ayat Sajdah,

lalu ia sujud, maka syaitan akan melarikan diri

serta menangis dan berkata, “celaka,

ia diperintahkan untuk sujud lalu ia sujud

dan baginya syurga. Dan aku pernah

diperintahkan untuk sujud,

aku enggan dan bagiku neraka.”







Sujud tilawah hukumnya sunat bagi orang
yang membaca ayat Sajdah dan juga mendengarnya,
sama ada ia qashad (niat) untuk sujud tilawah atau tidak.








Menurut Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari
dalam kitabnya Sabilal Muhtadin, ayat Sajdah
dalam al-Quran ada 14 selain dari Sajdah dalam surah
‘Shad’ kerana ia termasuk sujud syukur seperti mana
diterangkan dalam hadis riwayat an-Nasa’I daripada
Ibn Abbas yang bererti:






“Nabi Daud melaksanakan sujud

kerana bertaubat dan kita

melakukan sujud kerana bersyukur.”










Dimaksudkan bersyukur di sini kerana
diterima taubatnya dan kerana itu orang yang
mengerjakan sujud sajdah pada surah Shad
hendaklah ia berniat sujud syukur kerana taubat
Nabi Daud diterima Allah.











Ayat Sajdah yang dimaksudkan itu adalah
akhir ayat 15 surah ar-Ra’du, akhir ayat 50
surah an-Nahl, akhir ayat 109 surah al-Isra’,
akhir ayat 58 surah Maryam, akhir ayat 18 surah al-Haj,
akhir ayat 77 surah al-Haj, akhir ayat 26 urah an-Naml,
akhir ayat 15 surah as-Sajdah, akhir ayat 38 surah Fushilat,
akhir ayat 62 surah an-Najm, akhir ayat 21 surah al-Insyiqaq
dan akhir ayat 19 surah al-Alaq.











Sujud tilawah sunat dalam solat dan di luar solat.
Sujud tilawah di luar solat ada empat rukun,
iaitu takbiratul ihram, niat sujud tilawah ketika takbir
seperti dalam solat, sujud sekali dan memberi salam
sesudah sujud seperti salam dalam solat.











Sunat membaca dalam sujud tilawah dalam
solat dan di luar solat iaitu





“Sajada wajhiya lil lazi khalaqahu wa sawwarahu

wa syaqqa sam’ ahu wa basharahu bi haulihi

wa quwwatihi fatabarakallahu ahsanul khaliqiin.”








Berbeza dengan sujud syukur,
hendaklah dilakukan di luar solat dan tidak boleh
dalam solat kerana jika dilakukan dengan
sengaja dalam solat, maka batallah solat.











Cara pelaksanaan sujud syukur adalah sama
dengan sujud tilawah di luar solat iaitu berniat
melakukan sujud, takbiratulihram, sujud dan salam.
Sujud syukur sunat dilaksanakan ketika memperoleh
nikmat yang diharapkan seperti memperoleh anak,
pangkat, kemuliaan dan harta.








Sunat juga melakukan sujud syukur
ketika terhindar daripada musibah yang tidak diduga,
baik musibah yang menimpa dirinya, anak cucunya
atau salah seorang dari umat Islam seperti
selamat daripada karam, kebakaran atau rumah runtuh.










Sujud syukur tidak dilakukan lagi kerana
dipisahkan oleh waktu yang cukup lama
antara sujud dan sebabnya.
Demikianlah secara ringkas
berkaitan sujud tilawah dan sujud syukur.







Jumaat, 27 April 2012

Elak sertai gerakan mencabar keutuhan moral, kesusilaan








Khutbah Jumaat:


Elak sertai gerakan

mencabar keutuhan moral, kesusilaan



SISTEM moral dan etika antara sistem
yang mempengaruhi kehidupan manusia serta
mencerminkan keimanan seseorang.
Peraturan yang digariskan
dalam sistem moral dapat mempengaruhi
lingkungan kehidupan insan dan menjadi pedoman serta panduan.






Sejarah membuktikan keruntuhan sistem moral
akan menghakis ketamadunan yang dibina, tidak kiralah
betapa hebatnya tamadun itu. Diceritakan
dalam al-Quran bagaimana umat ditimpa
bala bencana dahsyat disebabkan kebejatan moral,
kelemahan iman dan menularnya budaya hidup songsang.






Lihat saja bandar Sodom yang didiami
umat Nabi Lut satu ketika dulu telah dihempas
ke bumi hingga mengakibatkan bandar itu hancur
dan kesannya kita dapat lihat sehingga sekarang.







Firman Allah SWT yang bermaksud:





“Dan

Nabi Lut ketika ia berkata kepada kaumnya:

Patutkah kamu melakukan perbuatan keji,

yang tidak pernah dilakukan oleh

seorang pun di dunia ini.

Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki

untuk memuaskan nafsumu bukan kepada wanita,


bahkan kamu ini adalah kaum

yang melampaui batas.”

(Surah al-Aa’raf, ayat 80-81)







Amalan cara hidup songsang sebagai
lesbian, gay dan biseksual sebenarnya bertentangan
undang-undang, norma agama dan moral di negara kita.
Amalan itu diharamkan dan termasuk dalam dosa besar.







Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:





“Sesungguhnya

yang paling aku takuti menimpa umatku

adalah perbuatan kaum Lut.”

(Hadis riwayat Ibn Majah)







Gerakan mencabar keutuhan moral dan kesusilaan
masyarakat berteraskan ajaran Islam dapat dilihat
menerusi penganjuran demonstrasi dan perhimpunan
mempromosikan budaya hidup songsang termasuk
gerakan LGBT oleh kumpulan bertopengkan
perjuangan hak asasi manusia.









Penganjuran program seperti Seksualiti Merdeka
pada dasarnya adalah manifestasi ideologi kemanusiaan
sekular yang sekarang ini bergerak pantas di dokong
arus pemikiran liberalisme atau budaya kebebasan
secara melampau tanpa menghiraukan kepentingan umum.










Apa yang menjadi kebimbangan ialah
kemudaratan yang memberi kesan terhadap
kelangsungan tamadun dan kehidupan beragama manusia.
Kita sedar pelbagai cara dilakukan mereka yang tidak
bertanggungjawab melemahkan kehidupan bermoral,
perpaduan umat Islam serta keamanan negara.










Antaranya melalui pencemaran budaya,
gerakan budaya hidup songsang, penyebaran fitnah
perpaduan sama ada melalui media massa, alam siber
yang melanggari undang-undang negara.











Mereka juga mengadakan pelbagai helah
termasuk mencetuskan perhimpunan haram
dan demonstrasi jalanan atas dasar menuntut
hak dan kebebasan. Namun objektif isu yang
diperjuangkan begitu kabur dan tersasar.








Setiap insan tidak memiliki kebebasan mutlak,
bahkan setiap tindak-tanduknya dibimbing oleh
prinsip dan peraturan ditetapkan syarak yang
bersumberkan wahyu Allah SWT. Hak digariskan
dan dijamin oleh Islam sudah pasti tidak bertentangan
dengan hak Allah yang menjamin kemaslahatan umum.








Sesuatu yang diperjuangkan sebagai hak
mestilah sesuatu yang tidak sama sekali
bertentangan dengan kebenaran, keadilan,
kewajaran dan kesesuaian fitrah insan serta
tidak mendatangkan kemudaratan, musibah,
malapetaka atau kehancuran terhadap masyarakat.











Justeru, umat Islam diseru supaya tidak
bersama dengan golongan ini, jangan terpengaruh
pujuk rayu dan tipu daya mereka.
Marilah bersama mempertahankan tanah air
dari merebaknya budaya songsang
dan berlakunya kekacauan.










Sesungguhnya kekuasaan dan pertolongan Allah SWT
sentiasa bersama jemaah dan mereka yang benar.







Firman Allah yang bermaksud:






“Jika Allah menolong kamu

maka tidak ada sesiapa pun

yang akan dapat mengalahkan kamu;

dan jika ia mengecewakan kamu,

maka siapakah yang akan dapat

menolong kamu sesudah Allah

(menetapkan yang demikian)?

Dan (ingatlah), kepada Allah jugalah

hendaknya orang yang beriman itu

berserah diri.”




Surah Ali-Imran, ayat 160)







Di tangan kitalah letaknya tanggungjawab dan kuasa
bagi menghentikan kekacauan dan kehancuran
oleh gerakan yang memperjuangkan amalan
hidup menjijikkan itu. Berdasarkan maqasid syariah,
tanggungjawab setiap umat Islam untuk menjaga
lima perkara iaitu agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.










Salah satu prinsip penting yang mesti
dilaksanakan umat Islam bagi memastikan
kedaulatan agama kekal terpelihara ialah
dengan menyeru kepada kebaikan dan menghalang kemungkaran.









Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
















KJ






Khutbah Jumaat:


Elak sertai gerakan

mencabar keutuhan moral, kesusilaan



SISTEM moral dan etika antara sistem
yang mempengaruhi kehidupan manusia serta
mencerminkan keimanan seseorang.
Peraturan yang digariskan
dalam sistem moral dapat mempengaruhi
lingkungan kehidupan insan dan menjadi pedoman serta panduan.






Sejarah membuktikan keruntuhan sistem moral
akan menghakis ketamadunan yang dibina, tidak kiralah
betapa hebatnya tamadun itu. Diceritakan
dalam al-Quran bagaimana umat ditimpa
bala bencana dahsyat disebabkan kebejatan moral,
kelemahan iman dan menularnya budaya hidup songsang.






Lihat saja bandar Sodom yang didiami
umat Nabi Lut satu ketika dulu telah dihempas
ke bumi hingga mengakibatkan bandar itu hancur
dan kesannya kita dapat lihat sehingga sekarang.







Firman Allah SWT yang bermaksud:





“Dan

Nabi Lut ketika ia berkata kepada kaumnya:

Patutkah kamu melakukan perbuatan keji,

yang tidak pernah dilakukan oleh

seorang pun di dunia ini.

Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki

untuk memuaskan nafsumu bukan kepada wanita,


bahkan kamu ini adalah kaum

yang melampaui batas.”

(Surah al-Aa’raf, ayat 80-81)







Amalan cara hidup songsang sebagai
lesbian, gay dan biseksual sebenarnya bertentangan
undang-undang, norma agama dan moral di negara kita.
Amalan itu diharamkan dan termasuk dalam dosa besar.







Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:





“Sesungguhnya

yang paling aku takuti menimpa umatku

adalah perbuatan kaum Lut.”

(Hadis riwayat Ibn Majah)







Gerakan mencabar keutuhan moral dan kesusilaan
masyarakat berteraskan ajaran Islam dapat dilihat
menerusi penganjuran demonstrasi dan perhimpunan
mempromosikan budaya hidup songsang termasuk
gerakan LGBT oleh kumpulan bertopengkan
perjuangan hak asasi manusia.









Penganjuran program seperti Seksualiti Merdeka
pada dasarnya adalah manifestasi ideologi kemanusiaan
sekular yang sekarang ini bergerak pantas di dokong
arus pemikiran liberalisme atau budaya kebebasan
secara melampau tanpa menghiraukan kepentingan umum.










Apa yang menjadi kebimbangan ialah
kemudaratan yang memberi kesan terhadap
kelangsungan tamadun dan kehidupan beragama manusia.
Kita sedar pelbagai cara dilakukan mereka yang tidak
bertanggungjawab melemahkan kehidupan bermoral,
perpaduan umat Islam serta keamanan negara.










Antaranya melalui pencemaran budaya,
gerakan budaya hidup songsang, penyebaran fitnah
perpaduan sama ada melalui media massa, alam siber
yang melanggari undang-undang negara.











Mereka juga mengadakan pelbagai helah
termasuk mencetuskan perhimpunan haram
dan demonstrasi jalanan atas dasar menuntut
hak dan kebebasan. Namun objektif isu yang
diperjuangkan begitu kabur dan tersasar.








Setiap insan tidak memiliki kebebasan mutlak,
bahkan setiap tindak-tanduknya dibimbing oleh
prinsip dan peraturan ditetapkan syarak yang
bersumberkan wahyu Allah SWT. Hak digariskan
dan dijamin oleh Islam sudah pasti tidak bertentangan
dengan hak Allah yang menjamin kemaslahatan umum.








Sesuatu yang diperjuangkan sebagai hak
mestilah sesuatu yang tidak sama sekali
bertentangan dengan kebenaran, keadilan,
kewajaran dan kesesuaian fitrah insan serta
tidak mendatangkan kemudaratan, musibah,
malapetaka atau kehancuran terhadap masyarakat.











Justeru, umat Islam diseru supaya tidak
bersama dengan golongan ini, jangan terpengaruh
pujuk rayu dan tipu daya mereka.
Marilah bersama mempertahankan tanah air
dari merebaknya budaya songsang
dan berlakunya kekacauan.










Sesungguhnya kekuasaan dan pertolongan Allah SWT
sentiasa bersama jemaah dan mereka yang benar.







Firman Allah yang bermaksud:






“Jika Allah menolong kamu

maka tidak ada sesiapa pun

yang akan dapat mengalahkan kamu;

dan jika ia mengecewakan kamu,

maka siapakah yang akan dapat

menolong kamu sesudah Allah

(menetapkan yang demikian)?

Dan (ingatlah), kepada Allah jugalah

hendaknya orang yang beriman itu

berserah diri.”




Surah Ali-Imran, ayat 160)







Di tangan kitalah letaknya tanggungjawab dan kuasa
bagi menghentikan kekacauan dan kehancuran
oleh gerakan yang memperjuangkan amalan
hidup menjijikkan itu. Berdasarkan maqasid syariah,
tanggungjawab setiap umat Islam untuk menjaga
lima perkara iaitu agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.










Salah satu prinsip penting yang mesti
dilaksanakan umat Islam bagi memastikan
kedaulatan agama kekal terpelihara ialah
dengan menyeru kepada kebaikan dan menghalang kemungkaran.









Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)




Jumaat bermaksud berhimpun




Keistimewaan melaksanakan

amalan hasanah pada Jumaat



HARI Jumaat mempunyai banyak

keistimewaan yang seharusnya dimanfaatkan

dengan melaksanakan amalan hasanah.

Ibnu Katsir dalam kitabnya Tafsir Ibnu Katsir

mengatakan Jumaat bermaksud berhimpun.


Pada hari Jumaat
kaum muslimin dihimpunkan
di masjid untuk mendengar khutbah dan mendirikan
solat Jumaat dua rakaat.




Hari Jumaat cukup istimewa kerana Allah telah
mengatakan tawaran hebat iaitu ganjaran pahala
besar terhadap amal ibadah dan amalan hasanah yang dilakukan
Disebabkan besarnya pahala dijanjikan Allah,
maka rugilah sesiapa yang mengabaikan kehadiran hari Jumaat
tanpa amalan salih dan kebajikan.







Kita sering membaca laporan media
yang cukup mengguris hati apabila adanya segelintir
anak muda tanpa rasa malu dan segan merempit
pada waktu khutbah Jumaat dibacakan dan semasa jemaah
menunaikan solat Jumaat.









Malah ada yang
mengambil peluang berlumba motosikal
selepas saja selesai menunaikan solat.
Ini suatu gambaran negatif dan mempamerkan kurang hormat
kepada hari Jumaat yang mulia itu.
Ada juga yang sengaja mengambil peluang
pada hari Jumaat melaksanakan aktiviti luar
seperti berkelah hingga mengabaikan solat Jumaat.










Jumaat sebagai penghulu segala hari
adalah hari pengampunan yang Allah berikan
kepada hamba-Nya. Anas berkata,
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:








“Sesungguhnya

Allah tidak meninggalkan seorangpun

dalam kalangan orang Islam pada hari Jumaat,

melainkan ia pasti diberi-Nya pengampunan.”


(Hadis riwayat at-Tabrani)









Jadi, kita sewajarnya memanfaatkan hari Jumaat
untuk memperbanyakkan bacaan istighfar
memohon keampunan. Rasulullah SAW juga
ada memberitahu bahawa pada hari Jumaat
ada satu waktu yang begitu eksklusif untuk berdoa
kerana amat mustajab.










Abu Hurairah mengatakan,

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Pada hari Jumaat itu ada satu saat yang mana

sekiranya berkebetulan dalam solat seseorang hamba,

lalu dia bermohon kepada Allah, pasti akan

diberikan apa yang dimintanya sambil

Rasulullah SAW mengisyaratkan

dengan tangan Baginda bagi menggambarkan

betapa sekejapnya saat itu.”



(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)







Kita seharusnya berusaha mencari waktu
yang dikatakan mustajab berdoa pada hari Jumaat.
Meskipun tidak dinyatakan waktu yang tepat,
kita tidak wajar memandang remeh
ruang dan peluang untuk berdoa.









Seperkara lagi pesanan Rasulullah SAW
berkaitan keistimewaan hari Jumaat ialah
tawaran Allah menggandakan pahala
terhadap sesiapa saja yang melakukan amalan soleh,
begitu juga perbuatan mungkar dan dosa,
turut digandakan kiraan dosanya.










Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:





“Sesungguhnya

pada hari Jumaat seluruh makhluk

termasuklah jin dan manusia

akan berasa gementar, dan pada hari itu juga

dilipat gandakan kebajikan dan kejahatan,

dan hari yang mana akan berlakunya kiamat.”

(Hadis riwayat Ibnu Abi Syaibah)






Abu Hurairah berkata,
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:






“Akan dilipatgandakan pahala

yang dilakukan pada hari Jumaat.”

(Hadis riwayat at-Tabrani)







Antara amal ibadah yang sangat
dianjurkan pada hari Jumaat ialah
membanyakkan bacaan selawat dan menggandakan
kerja kebajikan untuk manfaat masyarakat.








Biasanya pada hari Jumaat
ada kalangan masyarakat kita mengadakan
aktiviti gotong-royong membersihkan kawasan perkuburan.
Ini satu kegiatan yang sangat bernilai tinggi
dalam Islam kerana selain memelihara kebersihan
tanah perkuburan, aktiviti itu mampu
mengeratkan ukhuwah.


Sebagai menghormati hari Jumaat yang mulia, sewajarlah kita beramal sebaik yang terdaya untuk memperoleh ganjaran pahala di sisi Allah selain menjadikannya landasan membina masyarakat bersatu padu menerusi kerja kebajikan serta amalan hasanah.













Rabu, 25 April 2012

Umat Yang Sentiasa Menang




Umat Yang Sentiasa Menang



Hadith :


Dari Jabir bin Abdullah r.a katanya,

dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:




”Sentiasa ada

segolongan umatku yang selalu

memperjuangkan yang hak.

Mereka selalu menang

sampai hari kiamat. "




Huraian




Islam

bukan sekadar suatu perkataan

yang disebut oleh lidah sahaja,

bukan pula bererti

kelahiran seseorang di dalam

sebuah negara tertentu yang disebut

sebagai negara Islam

dan mempunyai lambang keislaman,

juga tidak bererti kelahiran seorang

yang ibu bapanya muslim.







Kita sering membicarakan

tentang Islam akan menang,

Islam akan tertegak tetapi

apakah yang kita lakukan untuk menuju

ke arah itu?

Perjuangan menegakkan Islam

masih belum berakhir.

Di manakah kita

ketika saudara-saudara kita dihina,

diinjak-injak, disembelih, diperkosa?

Pernahkah kita kenangkan nasib mereka

walau sedetik?

Pernahkah lidah mengucapkan doa kemenangan

untuk mujahid-mujahid Islam ini?

Apakah sumbangan kita untuk mereka?

Sebenarnya bangsa atau umat

yang menjadi pilihan Allah

yang akan sentiasa diberikan kemenangan ialah

bangsa MUSLIM yang hidupnya

terus memperjuangkan agama Allah

sekalipun mereka berlainan bangsa dan warna kulit.

Inilah konsep yang unggul mengenai

negara dan rupa bangsa yang sentiasa

beroleh kemenangan dan kekal merdeka.








Selasa, 24 April 2012

Sahabat berasaskan iman







Sahabat berasaskan iman



Oleh Nik Salida Shuhaila




Hindari hubungan songsang dilarang agama






SESEORANG yang memiliki ikatan hati sangat kuat
dengan sahabatnya disebabkan cinta kepada Allah SWT
akan saling mengingatkan antara satu sama lain,
berkongsi rasa duka, apatah lagi gembira dan suka.







Hubungan persahabatan begitu juga membolehkan
sahabat merasakan manisnya iman sehingga ada
yang berubah pendirian dan sikap untuk lebih menghampiri Penciptanya.
Wanita tidak terkecuali dalam membina ukhuwah sesama Muslim.







Tidak salah menyintai sahabat yang baik,
mengasihi dan menyayanginya seperti kita dicintai,
dikasihi dan disayangi, tetapi biarlah kerana Allah SWT,
tidak melencong daripada landasan agama selain
sentiasa saling mengingatkan azab yang pedih.
Silaturahim umat Islam dibina kerana Allah SWT
lebih kuat dan teguh kerana iman setiap orang mukmin
kepada Allah SWT disambungkan kepada saudara seagama
menjadikan pertautan hati, jiwa, akal serta rohani yang tiada taranya.








Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:






“Ada tiga hal yang apabila

ada pada seseorang, nescaya dia akan

merasakan manisnya iman;

menjadikan Allah dan Rasul-Nya

lebih dicintai daripada yang lain.

Dan apabila menyintai seseorang,

dia tidak menyintainya melainkan kerana Allah SWT.

Dan dia enggan kembali kepada kekufuran

selepas Allah menyelamatkannya seperti

dia enggan dilemparkan ke neraka.”







Orang yang merasai manisnya iman sukar berkongsi
apa dirasai dengan orang lain melainkan
perasaan sama turut dialami.
Yang pasti, Nabi Muhammad SAW yang digelar
kekasih Allah manusia paling dekat hatinya
dengan Allah kerana Baginda menyintai Allah
melebihi yang lainnya.








Baginda SAW sanggup menghadapi
apa juga bahaya serta bencana
semata-mata mempertahankan
agama dan mesej dibawa dari Yang Maha Esa.
Umat Islam pula akan merasai manisnya iman
dengan menyintai Allah dan Rasul
lebih daripada segala-galanya.

Seseorang isteri menyintai suaminya
tanpa berbelah bahagi sehingga sanggup
meninggalkan agama, keluarga dan tanah air
untuk berada di samping suami.
Itu tanda cinta yang tiada bandingannya.







Situasi serupa juga akan dirasai jika kita
menyintai Allah dan Rasul, sehingga cinta itu
tidak terungkap oleh kata-kata, sebaliknya kita
akan sentiasa gembira dan tenang apabila
mendampinginya serta menjauhi yang tidak disukai
kerana bimbang dibenci.







Wanita muslimah yang menjalin persahabatan
sesama saudara seagama perlu
mengambil kesempatan untuk merasai manisnya iman
dengan membina ukhuwah dan menyintai sahabat
kerana Allah SWT.







Walaupun tiada di depan mata,
silaturahim tetap terbina
dengan ikatan hati yang kukuh jika kita
sentiasa menghampiri-Nya
kerana iman kepada Allah
disambungkan kepada saudara seagama.








Kesibukan urusan harian dan komitmen pada keluarga
sepatutnya tidak membataskan wanita
menjalin hubungan persahabatan, tambahan pula
kecanggihan teknologi hari ini memudahkan lagi
perhubungan tanpa memerlukan masa atau tenaga yang banyak.







Ada sahabat yang memerlukan kita
berkongsi masalah dihadapi dan meminta pertolongan
mengatasi kesusahan membelenggu.
Hubungan erat dan ikhlas
tentunya dapat membantu sahabat
dalam kesusahan dan memanfaatkan diri kita
yang dilahirkan ke dunia kepada orang lain.







Jangan pula
ada wanita mengambil kesempatan
membina hubungan sesama wanita melampaui
daripada batasan sepatutnya seperti
menjalin hubungan songsang yang bertentangan
dengan agama dan norma.









Bahkan, ada yang meminta cerai
daripada suami untuk ‘hidup bersama’
dengan teman wanita yang dicintai.
Hubungan sesama wanita yang tidak
menimbulkan syak dijadikan kesempatan
melakukan perkara menyalahi syariat agama.









Tidak salah menyintai sahabat yang baik,
mengasihi dan menyayanginya seperti kita dicintai,
dikasihi dan disayangi, tetapi biarlah kerana Allah SWT,
tidak melencong daripada landasan agama
selain sentiasa saling mengingatkan azab yang pedih.










Orang yang mengasihi kerana Allah
mendapat kemuliaan, kebanggaan dan kehormatan
pada saat Allah mengumpulkan mereka
pada hari akhirat dan Allah akan
menaungi mereka pada hari berkenaan.









Mereka lupa Allah SWT mengangkat darjat
orang yang mengasihi kerana Allah,
bukan kerana wang dan pangkat.










Abu Hurairah, daripada Rasulullah SAW
bersabda yang maksudnya:






“Bahawasanya

ada seorang lelaki yang hendak

mengunjungi saudaranya di desa lain,

maka Allah SWT mengutus malaikat

untuk menemuinya di sebuah jalan

yang akan dilaluinya. Selepas bertemu,

malaikat bertanya kepadanya:

“Ke manakah kamu akan pergi?

Lelaki itu menjawab:

Aku akan menemui saudaraku di desa ini.

Malaikat bertanya lagi:

Apakah ada kenikmatan dunia

yang kamu harapkan darinya?

Lelaki tadi menjawab:

Tidak demikian,

tetapi kerana aku menyintainya kerana Allah.

Malaikat berkata:

Sesungguhnya aku adalah malaikat

yang diutus Allah kepadamu

untuk mengkhabarkan bahawa sesungguhnya

Allah sudah menyintaimu seperti kamu

menyintai saudaramu kerana-Nya.”


(Hadis riwayat Muslim)







Penulis ialah

Pensyarah Kanan Fakulti Syariah dan Undang-Undang,

Universiti Sains Islam Malaysia.


















Sabtu, 21 April 2012

Solat peneguh amali, sederhana perkasa naluri




Daya tahan diri

perisai hadapi dugaan kesenangan


Oleh Sharifah Hayaati



Solat peneguh amali, sederhana perkasa naluri





TIADA manusia yang tidak inginkan kesenangan
dalam hidupnya malah, kedatangan Islam membawa rahmat
yang antaranya adalah kesenangan supaya manusia
dapat memenuhi keperluan hidup, membantu sesama manusia,
beribadat dan meningkatkan keimanan serta ketakwaan.





Namun, dalam mencari kesenangan,
kita juga perlu memperkuatkan diri dengan daya
.
Jika sebelum ini kita membincangkan cara ketahanan diri
menghadapi dugaan, kali ini
saya ingin ketengahkan bagaimana usaha
memperkasakan diri apabila berada dalam
kesenangan dan peluang mencapai kesenangan.








Allah SWT memerintahkan dalam firman yang bermaksud:





“Sesungguhnya

Allah menyuruh (kamu) berlaku adil

dan berbuat kebajikan,

memberi kepada kaum kerabat

dan Allah melarang daripada perbuatan keji,

kemungkaran dan permusuhan.

Dia memberi pengajaran kepadamu

agar kamu mengambil peringatan.”


– (Surah al-Nahl, ayat 90)











Diingatkan, kesenangan juga adalah
dugaan untuk melihat sejauh mana kita mensyukurinya.
Malah dugaan kesenangan itu lebih berat
daripada dugaan kesengsaraan kerana
semasa dalam kesenangan kita lebih mudah alpa,
leka, lalai dan lupa diri.










Begitu juga kerana ingin mendapatkan kesenangan,
kita sering kalah dengan tarikannya yang menyalahi syarak
seperti sogokan dalam pelbagai bentuk ganjaran
dan habuan kesenangan serta penipuan.










Penjawat awam, dikawal dan dipandu
pelbagai sistem pengawasan serta pencegahan
seperti Akta Pencegahan Rasuah,
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia,
Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam
dan Panduan Tatakelakuan Penjawat Awam.









Namun, semua sistem ini hanya
sebagai sokongan luaran saja.
Apa yang lebih utama ialah
sistem daya tahan dalaman diri seseorang
membina kekuatan untuk tidak memberikan
walaupun pertimbangan kepada tarikan itu.









Ketahanan diri penting apabila kita
sudah berada dalam kesenangan untuk menahan
daripada menyalahgunakan harta kesenangan
dengan bersifat boros, tamak, monopoli dan lokek.










Kesenangan menyebabkan kita leka,
lupa diri, malas, sombong dan lalai
melaksanakan tanggungjawab
sesama manusia dan kepada Allah
serta menyalahgunakan
kuasa untuk kepentingan peribadi.









Semua adalah kesan
daripada kelemahan daya tahan diri.
Justeru, ketika berada dalam
kesenangan dan berhadapan
peluang kesenangan,
daya tahan diri mampu menjadi
perisainya untuk mengelak manusia
hilang nilai insani
dan mengelak kesenangan itu
nilainya bersifat zahiriah saja.









Hakikatnya, kesenangan dan peluang
mendapat kesenangan boleh menjadi musuh
di hari akhirat sekali gus menyebabkan
sumber rezeki tidak diberkati.








Peringatan Rasulullah SAW
dalam sabda yang bermaksud:







“Sesungguhnya

kelak pada hari kiamat,

ada yang datang dengan tubuh perkasa

tetapi nilai dirinya di sisi Allah

lebih kecil dari seekor nyamuk.”


(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)









Sebenarnya kita tidaklah dianggap berkuasa
kerana jawatan, dianggap kaya kerana harta
yang melimpah ruah dan dianggap perkasa
hanya kerana fizikal yang kuat.
Hakikat kaya, kuasa dan kuat ialah
apabila kita berjaya menahan semua
daripada disalah guna.









Allah SWT memerintahkan
dalam firman yang bermaksud:





“Sesungguhnya

Allah menyuruh (kamu)

berlaku adil dan berbuat kebajikan,

memberi kepada kaum kerabat dan Allah

melarang daripada perbuatan keji,

kemungkaran dan permusuhan.

Dia memberi pengajaran kepadamu

agar kamu mengambil peringatan.”


– (Surah al-Nahl, ayat 90)









Ketahanan diri
boleh diperkasa melalui pelbagai cara
antaranya solat dan bersederhana.
Solat menjadi perisai daripada pelbagai kemungkaran
dan kesederhanaan sebagai perisai mengawal naluri
keinginan kesenangan yang berlebih-lebihan.









Allah SWT berfirman yang bermaksud:






“Bermegah-megahan telah melalaikan kamu

sampai kamu masuk ke dalam kubur.

Janganlah begitu kelak kamu akan

mengetahui (akibat perbuatanmu itu),

dan janganlah begitu (kelak kamu akan mengetahui).

Janganlah begitu,

jika kamu mengetahui dengan yakin,

nescaya kamu akan melihat neraka jahim.

Dan sesungguhnya kamu akan

benar-benar melihat dengan ainul yaqin,

kemudian kamu akan pasti ditanya pada hari itu

kenikmatan (yang kamu negah-megahkan di dunia).”


(Surah al-Takatsur, ayat 1-8)









Bagi penjawat awam khasnya
marilah kita memperkasakan solat
sebagai peneguh amali
dan menjadikan sederhana
peneguh naluri dalam memperoleh
kesenangan yang halal lagi diberkati.










Implikasinya disebut dalam sabda
Rasulullah SAW yang bermaksud:







“Barang siapa

mencari dunia dengan cara yang halal

untuk menjauhkan dirinya daripada mengemis,

menjaga harga diri keluarga dan berbelas

kasihan sesama tetangga, nescaya ia

akan bertemu Allah dan wajahnya bersinar

seperti bulan purnama.”


(Hadis riwayat al-Baihaqi)







Marilah bersama kita berusaha
mencari dan memelihara nikmat kesenangan
dengan memperkasakan ketahanan dalaman
supaya ia tidak menghilangkan kebaikan di akhirat nanti.








Maksud doa Rasulullah yang sangat indah:





“Ya Allah

jauhilah daku dari dunia

yang menghalang kebaikan akhirat.”






Mudah-mudahan doa ini
boleh kita jadikan ingatan dan munajat
setiap hari dalam membina daya tahan
mencari kesenangan dunia.








Penulis ialah

pensyarah di Jabatan Siasah Syariyyah,

Akademi Pengajian Islam,

Universiti Malaya (UM)









Jumaat, 20 April 2012

Bencana Alam Kewajipan Bermuhasabah.



Khutbah Jumaat:


Bencana angkara kerakusan manusia


Elak laksana pembangunan boleh jejas keseimbangan ekologi





SEMPENA sambutan Hari Bumi pada 22 April ini,
maka mimbar hari ini memperkatakan khutbah bertajuk
'Bencana Alam Kewajipan Bermuhasabah'.





Ketika ini kita sering dikejutkan
dengan peristiwa bencana alam seperti gempa bumi,
tsunami, banjir besar, tanah runtuh, jerebu, ribut,
kemarau dan lain-lain lagi.







Peristiwa sebegini sebenarnya peringatan

daripada Allah SWT kepada makhluknya agar
bermuhasabah terhadap diri masing-masing.








Firman Allah SWT dalam surah al-Ankabut
ayat 40 bermaksud:







"Maka

masing-masing Kami binasakan

dengan sebab dosanya, iaitu

di antaranya ada yang Kami hantarkan

angin ribut menghujaninya dengan batu;

dan ada yang dibinasakan dengan

letusan suara menggemparkan bumi;

dan ada yang Kami timbuskan dia di bumi;

dan ada pula yang Kami tenggelamkan di laut.

Dan (ingatlah)

Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka,

akan tetapi merekalah

yang menganiaya diri sendiri."





Dalam al-Quran, Allah SWT menceritakan
banyak tamadun umat manusia dimusnahkan Allah SWT
melalui bencana alam, antaranya kaum Nabi Nuh dimusnahkan
dengan banjir, kaum Nabi Luth dengan gempa bumi
dan kaum Aad pula dilanda ribut taufan tujuh hari, tujuh malam.








Jelasnya, bencana alam yang memusnahkan kaum itu
adalah kerana hukuman Allah SWT atas
kekufuran dan kemungkaran mereka.








Firman Allah SWT dalam surah al-Ankabut
ayat 40 bermaksud:







“Maka

masing-masing Kami binasakan

dengan sebab dosanya, iaitu

di antaranya ada yang Kami hantarkan

angin ribut menghujaninya dengan batu;

dan ada yang dibinasakan dengan

letusan suara menggemparkan bumi;

dan ada yang Kami timbuskan dia di bumi;

dan ada pula yang Kami tenggelamkan di laut.

Dan (ingatlah)

Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka,

akan tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri.”








Peringatan ayat Allah SWT ini
menjadi pengajaran bagi kita bahawa
kekufuran dan perbuatan maksiat akan menjadi penyebab
datangnya kemurkaan Allah SWT.









Setiap bencana yang menimpa manusia
mempunyai tiga pengajaran berbeza.






Pertama:


Bagi mereka yang terselamat daripada bencana,
maka bencana yang menimpa orang lain
menjadi peringatan bentuk kasih sayang Allah
agar mereka kembali pada jalan-Nya.








Kedua:

Bagi orang yang tidak beriman,
maka bencana yang menimpa adalah azab dan seksa
dari Allah di alam ini yang disebabkan
kekufuran dan derhaka terhadap
perintah Allah dan rasul-Nya.







Ketiga:

Dengan bencana juga,
Allah SWT menunjukkan kepada manusia
antara orang yang benar keimanannya
dan mana yang tidak beriman.








Perlu difahami bahawa bencana alam
boleh berlaku disebabkan kesilapan dan kerakusan
manusia kerana mengejar kemewahan dunia.
Akibatnya sistem ekologi dan keseimbangan alam
semesta tergugat.










Insafilah peringatan Allah
dalam surah ar-Rum ayat 41 bermaksud:






“Telah berlaku

pelbagai kerosakan dan bencana

di darat dan di laut dengan sebab

apa yang dilakukan tangan manusia;

(timbulnya yang demikian) kerana Allah

hendak merasakan mereka sebahagian daripada

balasan perbuatan buruk mereka lakukan,

supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)”.







Ayat ini menyatakan bencana alam
di muka bumi ini ada kaitannya dengan perilaku manusia
yang tidak berhemah dan menghargai alam semesta.
Tindakan manusia yang mengganggu dan memusnahkan
keseimbangan ekologi adalah satu tindakan membawa
manusia ke arah kemusnahan.










Kerakusan manusia mengganggu dan memusnahkan
keseimbangan ekologi adalah satu tindakan yang
akan membawa manusia ke arah kemusnahan.









Malangnya berdasarkan kepada pemerhatian,
ada sesetengah pihak melihatnya sebagai satu
kebijaksanaan melalui penggunaan teknologi moden
dan kreativiti akal manusia sedangkan ia sebenarnya
hanya satu kebodohan yang boleh menyumbang
kepada bencana dan kemusnahan alam.











Ini kerana hubung kait antara manusia
dengan alam sangat rapat sekali kerana
ia saling perlu memerlukan.









Menyedari bencana alam sebagai
hak mutlak Allah SWT yang tidak diduga,
maka kesedaran mengenai peranan dan tanggungjawab
semua pihak dalam mengurus serta mengurangkan
kesan bencana alam perlu dilakukan.









Di negara kita,
Jabatan Alam Sekitar (JAS) adalah agensi kerajaan
bertanggungjawab terhadap pemuliharaan alam sekitar.
Fungsi utamanya adalah untuk mencegah, menghapus,
mengawal dan membaiki alam sekeliling agar
senantiasa terpelihara melalui penguatkuasaan
dan program kesedaran serta pendidikan kepada masyarakat.
Namun segala usaha itu perlu diperkukuhkan
melalui sokongan dan kerjasama padu semua pihak.










Menjadi kewajipan semua pihak
memastikan bumi yang kita duduki ini terus selamat.
Sebarang rancangan pembangunan dan kegiatan sosio ekonomi
masyarakat mestilah tidak merosakkan ekologi alam sekitar.












Elakkan daripada menarah bukit,
melakukan pembalakan haram, pembakaran terbuka
dan pembuangan sampah tidak terkawal.
Berusahalah untuk menghindari diri dan tempat tinggal
daripada sebarang bencana dengan menunai
segala perintah Allah SWT dan meninggalkan tegahan-Nya.










Justeru, marilah kita bersama bersatu hati
di bawah satu lambang perpaduan,
menyemai sikap kasih sayang
dan bermuafakat untuk kemajuan
demi agama, bangsa dan negara.









Mimbar yakin jika semua manusia kembali
kepada matlamat kehidupan yang sebenar
maka bumi yang kita diami ini akan kembali aman
dan tenang serta tiada lagi kegelisahan,
ketakutan dan kebimbangan.









Marilah sama-sama kita mengurus
bumi Allah SWT ini dengan rasa bertanggungjawab,
beramanah, jujur bagi mengelak berlakunya
kesan buruk terhadap kehidupan, ekonomi dan sosial negara.









Ingatlah anugerah Allah SWT ini
akan menjadi rahmat kepada kita
dan dalam masa yang sama juga boleh
menjadi bala bencana serta azab.
Dengan itu seharusnya umat Islam
mengambil manfaat dan menambahkan ketakwaan
atas kebesaran kejadian Allah ini.
Marilah sama-sama kita merenung firman Allah
dalam surah al-Araf ayat 97-98 bermaksud:







“Patutkah

penduduk negeri itu

merasa aman daripada kedatangan azab Kami

kepada mereka pada malam hari,

semasa mereka sedang tidur?

Atau

patutkah penduduk negeri itu

merasa aman daripada

Link kedatangan azab Kami

kepada mereka pada siang hari,

semasa mereka leka bermain-main?”.









Khamis, 19 April 2012

Mendapat keredaan ibu bapa.





Jasa tidak ternilai




BAGI mendapat keredaan ibu bapa bukan satu perkara mudah.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Keredaan Allah

berada dalam keredaan ibu bapa

dan

kemurkaan Allah

berada dalam kemarahan mereka”

(Riwayat al-Tirmizi).





Cuba perhatikan tugas dan peranan bapa

dalam sesebuah keluarga.

Sebagai ketua keluarga,

bapa bertungkus-lumus mencari nafkah

untuk menyara kehidupan isteri serta anak

di bawah tanggungannya.






Tidak kurang juga pengorbanan ibu,

bermula kesusahan ketika mengandungkan anak

selama sembilan bulan dan bergadai nyawa melahirkan,

kemudian turut menguruskan rutin hariannya

seperti mengasuh, memasak,

mengemas serta membasuh pakaian.

Malah, ada ibu yang turut keluar bekerja

bagi meringankan beban suami.






Berdasarkan gambaran umum

mengenai tanggungjawab dan pengorbanan ibu bapa,

tidak ada seorang pun anak yang dapat

menyangkal ibu bapa amat berjasa

dalam kehidupan mereka.





Oleh itu, menjadi kewajipan anak

menghormati dan berbakti

kepada kedua-dua ibu bapa

sebagai penghargaan tertinggi

serta membalas jasa mereka.





Berbakti kepada ibu bapa ialah

berbuat baik terhadap mereka,

melaksanakan hak mereka serta menjauhi

tingkah laku yang boleh menyakiti hati mereka.






Allah berfirman yang bermaksud:



“Dan Tuhanmu

telah perintahkan, supaya engkau

tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata,

dan hendaklah engkau

berbuat baik kepada ibu bapa.

Jika salah seorang dari keduanya,

atau kedua-duanya sekali,

sampai kepada umur tua

dalam jagaan dan peliharaanmu,

maka janganlah engkau berkata kepada mereka

(sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘uuh’,

dan janganlah engkau menengking mereka,

tetapi ucapkanlah kepada mereka

perkataan yang mulia (yang bersopan santun).

Dan hendaklah engkau merendah diri

kepada keduanya kerana belas kasihan

dan kasih sayangmu dan doakanlah

(untuk mereka, dengan berkata):

“Wahai Tuhanku,

cucurilah rahmat kepada mereka berdua

seperti mana mereka mencurahkan kasih sayangnya

memelihara dan mendidikku semasa kecil”

(Surah al-Isra’ ayat 23-24).






Kewajipan berbakti kepada ibu bapa

tidak terhenti apabila mereka meninggal dunia.







Walaupun mereka

sudah tiada lagi di dunia ini,

anak perlu

sentiasa memanjatkan doa untuk mereka,

menunaikan wasiat dan janji mereka,

melakukan perkara yang mereka sukai,

berbuat baik dengan saudara-mara mereka

serta sentiasa memuliakan sahabat mereka.






Diriwayatkan daripada Abi Usaid Malik bin Rabi’ah

bahawa ketika kami sedang duduk bersama Rasulullah,

tiba-tiba datanglah seorang lelaki daripada kabilah

Bani Salamah berkata:

“Ya Rasulullah,

adakah terdapat kebaikan yang dapat

saya lakukan kepada kedua-dua ibu bapa saya

yang sudah meninggal dunia?

Rasulullah menjawab:

Ya, ada. Engkau berdoalah untuk keduanya,

meminta diampunkan dosa-dosanya,

tunaikan wasiat dan janji-janjinya,

hubungkan silaturahim dengan saudara

dan keluarganya dan hormati serta muliakan

kawan-kawannya”


(Riwayat Abu Daud, Ibn Majah, dan Ibn Hibban).







Jelas, tugas menghormati dan berbuat baik

kepada ibu bapa amalan utama

yang perlu dilakukan sepanjang masa.






Diriwayatkan daripada Abu Zar al-Ghifari

bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud:







“Sesiapa

yang menziarahi kedua-dua ibu bapanya,

maka Allah mencatat untuknya

setiap langkahnya dengan 100 kebaikan

dan menghapuskan 100 kejahatan

serta mengangkat untuknya 100 darjat,

apabila dia duduk

di hadapan kedua-dua ibu bapanya

serta bercakap dengan perkataan yang baik,

maka kelak pada hari kiamat Allah akan

memberi kepadanya cahaya yang memancar

di hadapannya. Apabila dia kembali

dari ziarahnya itu, maka kembalilah dia

dengan mendapat keampunan”


(Riwayat al-Bukhari).






Islam memerintahkan menghormati ibu bapa itu

berbentuk umum tidak kira sama ada mereka

beragama Islam atau tidak.

Cuma bagi ibu bapa yang bukan beragama Islam,

perintah menghormati itu bersyarat iaitu

selagi ibu bapa tidak menyuruh anaknya

yang beragama Islam melakukan

perkara mensyirikkan Allah.







Diriwayatkan daripada Sa’id bin Abu Waqqas

bahawa Ummu Sa’ad adalah seorang kafir.

Kerana terlalu benci kepada Rasulullah,

pada suatu hari Ummu Sa’ad berkata kepada anaknya:





“Bukankah Allah

menyuruh engkau berbuat baik kepada ibu bapamu?

Demi Allah,

aku tidak akan makan dan minum

sehingga aku mati atau engkau kufur (kepada Nabi Muhammad”


(Riwayat Muslim).






Berikutan peristiwa itu,

Allah menurunkan ayat 8 daripada

Surah al-’Ankabut yang bermaksud:






“Dan

Kami wajibkan manusia berbuat baik

kepada kedua ibu bapanya;

dan jika mereka berdua mendesakmu

supaya engkau mempersekutukan Aku

(dalam ibadatmu) dengan sesuatu

yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya

maka janganlah engkau taat kepada mereka.

Kepada Akulah tempat kamu semua kembali,

kemudian Aku akan menerangkan kepada kamu

segala yang telah kamu kerjakan.”







Peristiwa itu dikuatkan lagi dengan wasiat

Luqman al-Hakim kepada anaknya

dalam al-Quran yang bermaksud:






“Dan

Kami wajibkan manusia

berbuat baik kepada ibu bapanya;

ibunya mengandungnya dengan menanggung kelemahan

demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya)

dan tempoh menceraikan susunya ialah

dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian)

bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu;

dan (ingatlah), kepada Akulah tempat kembali

(untuk menerima balasan).

Dan jika mereka berdua mendesakmu

supaya engkau menyekutukan Aku

dengan sesuatu yang engkau - dengan akal fikiranmu -

tidak mengetahui sungguh adanya,

maka janganlah engkau taat kepada mereka;

dan bergaullah dengan mereka di dunia

dengan cara yang baik.

Dan turutlah jalan orang-orang

yang rujuk kembali kepada-Ku

(dengan tauhid dan amal-amal yang salih).

Kemudian kepada Akulah

tempat kembali kamu semuanya,

maka Aku akan menerangkan kepada kamu

segala yang kamu telah kerjakan”


(Surah Luqman ayat 14-15).





Itulah

antara pergaulan dengan ibu bapa

yang dianjurkan Islam.

Hormat dan taatlah kepada ibu bapa

selagi suruhan mereka itu tidak melanggar

atau bertentangan dengan syariat Islam.





Mengingkari perintah ibu bapa

termasuk dalam dosa besar.

Jika menyebut ungkapan ‘uuh’ atau ‘aah’ saja

dikira sebagai menyakiti dan menderkaha,

apatah lagi jika ada di antara anak yang mencerca,

memaki dan memukul ibu bapa mereka.








Rasulullah menganggap

menderhaka kepada ibu bapa

sebagai dosa besar selepas syirik.





Diriwayatkan daripada

Anas bin Malik r.a, katanya:


Nabi pernah menceritakan mengenai dosa besar.

Baginda bersabda yang bermaksud:

“Menyekutukan Allah,

menderhaka kedua-dua ibu bapa,

membunuh dan berkata dengan kata-kata palsu”


(Riwayat Muslim).








Selain itu,

terdapat peristiwa yang menimpa mereka

yang menderhaka kepada ibu bapa.

Salah satunya ialah peristiwa Al-qamah.

Al-qamah seorang sahabat yang kuat beribadat,

namun tidak dapat melafazkan kalimah tauhid

pada saat kematiannya.








Ini kerana Al-qamah

pernah melakukan perbuatan

yang mengguris hati ibunya

akibat terlalu cinta kepada isterinya.

Betapa beratnya dosa menyakiti ibu bapa,

lidah Al-qamah seakan-akan terkunci.






Tiada sepatah perkataan pun

terkeluar daripada mulutnya.

Azab yang menimpa Al-qamah berakhir

setelah ibunya memaafkan

kesalahan yang dilakukannya.






Janganlah kerana suatu perkara remeh,

seseorang anak

sanggup melupai dan menderhakai ibu bapa.

Justeru, tidak wajar sama sekali

anak bertindak menghantar ibu bapa mereka

yang lanjut usia ke rumah orang tua

atau rumah kebajikan dengan alasan ‘menyusahkan’,

‘membebankan’ dan ‘tidak ada masa’.







Ketika usia semakin lanjut itulah

mereka amat memerlukan layanan,

perhatian, belaian dan kasih sayang anak seperti kita

memerlukan kasih sayang dan perhatian mereka ketika kecil dulu.









Balaslah

kesusahan dan kepayahan ibu bapa

memelihara kita dengan sesuatu

yang menggembirakan mereka.

Perhatian dan kasih sayang anak

kepada ibu bapanya lebih penting

daripada wang ringgit.






Sumber