Khamis, 19 April 2012

Mendapat keredaan ibu bapa.





Jasa tidak ternilai




BAGI mendapat keredaan ibu bapa bukan satu perkara mudah.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Keredaan Allah

berada dalam keredaan ibu bapa

dan

kemurkaan Allah

berada dalam kemarahan mereka”

(Riwayat al-Tirmizi).





Cuba perhatikan tugas dan peranan bapa

dalam sesebuah keluarga.

Sebagai ketua keluarga,

bapa bertungkus-lumus mencari nafkah

untuk menyara kehidupan isteri serta anak

di bawah tanggungannya.






Tidak kurang juga pengorbanan ibu,

bermula kesusahan ketika mengandungkan anak

selama sembilan bulan dan bergadai nyawa melahirkan,

kemudian turut menguruskan rutin hariannya

seperti mengasuh, memasak,

mengemas serta membasuh pakaian.

Malah, ada ibu yang turut keluar bekerja

bagi meringankan beban suami.






Berdasarkan gambaran umum

mengenai tanggungjawab dan pengorbanan ibu bapa,

tidak ada seorang pun anak yang dapat

menyangkal ibu bapa amat berjasa

dalam kehidupan mereka.





Oleh itu, menjadi kewajipan anak

menghormati dan berbakti

kepada kedua-dua ibu bapa

sebagai penghargaan tertinggi

serta membalas jasa mereka.





Berbakti kepada ibu bapa ialah

berbuat baik terhadap mereka,

melaksanakan hak mereka serta menjauhi

tingkah laku yang boleh menyakiti hati mereka.






Allah berfirman yang bermaksud:



“Dan Tuhanmu

telah perintahkan, supaya engkau

tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata,

dan hendaklah engkau

berbuat baik kepada ibu bapa.

Jika salah seorang dari keduanya,

atau kedua-duanya sekali,

sampai kepada umur tua

dalam jagaan dan peliharaanmu,

maka janganlah engkau berkata kepada mereka

(sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘uuh’,

dan janganlah engkau menengking mereka,

tetapi ucapkanlah kepada mereka

perkataan yang mulia (yang bersopan santun).

Dan hendaklah engkau merendah diri

kepada keduanya kerana belas kasihan

dan kasih sayangmu dan doakanlah

(untuk mereka, dengan berkata):

“Wahai Tuhanku,

cucurilah rahmat kepada mereka berdua

seperti mana mereka mencurahkan kasih sayangnya

memelihara dan mendidikku semasa kecil”

(Surah al-Isra’ ayat 23-24).






Kewajipan berbakti kepada ibu bapa

tidak terhenti apabila mereka meninggal dunia.







Walaupun mereka

sudah tiada lagi di dunia ini,

anak perlu

sentiasa memanjatkan doa untuk mereka,

menunaikan wasiat dan janji mereka,

melakukan perkara yang mereka sukai,

berbuat baik dengan saudara-mara mereka

serta sentiasa memuliakan sahabat mereka.






Diriwayatkan daripada Abi Usaid Malik bin Rabi’ah

bahawa ketika kami sedang duduk bersama Rasulullah,

tiba-tiba datanglah seorang lelaki daripada kabilah

Bani Salamah berkata:

“Ya Rasulullah,

adakah terdapat kebaikan yang dapat

saya lakukan kepada kedua-dua ibu bapa saya

yang sudah meninggal dunia?

Rasulullah menjawab:

Ya, ada. Engkau berdoalah untuk keduanya,

meminta diampunkan dosa-dosanya,

tunaikan wasiat dan janji-janjinya,

hubungkan silaturahim dengan saudara

dan keluarganya dan hormati serta muliakan

kawan-kawannya”


(Riwayat Abu Daud, Ibn Majah, dan Ibn Hibban).







Jelas, tugas menghormati dan berbuat baik

kepada ibu bapa amalan utama

yang perlu dilakukan sepanjang masa.






Diriwayatkan daripada Abu Zar al-Ghifari

bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud:







“Sesiapa

yang menziarahi kedua-dua ibu bapanya,

maka Allah mencatat untuknya

setiap langkahnya dengan 100 kebaikan

dan menghapuskan 100 kejahatan

serta mengangkat untuknya 100 darjat,

apabila dia duduk

di hadapan kedua-dua ibu bapanya

serta bercakap dengan perkataan yang baik,

maka kelak pada hari kiamat Allah akan

memberi kepadanya cahaya yang memancar

di hadapannya. Apabila dia kembali

dari ziarahnya itu, maka kembalilah dia

dengan mendapat keampunan”


(Riwayat al-Bukhari).






Islam memerintahkan menghormati ibu bapa itu

berbentuk umum tidak kira sama ada mereka

beragama Islam atau tidak.

Cuma bagi ibu bapa yang bukan beragama Islam,

perintah menghormati itu bersyarat iaitu

selagi ibu bapa tidak menyuruh anaknya

yang beragama Islam melakukan

perkara mensyirikkan Allah.







Diriwayatkan daripada Sa’id bin Abu Waqqas

bahawa Ummu Sa’ad adalah seorang kafir.

Kerana terlalu benci kepada Rasulullah,

pada suatu hari Ummu Sa’ad berkata kepada anaknya:





“Bukankah Allah

menyuruh engkau berbuat baik kepada ibu bapamu?

Demi Allah,

aku tidak akan makan dan minum

sehingga aku mati atau engkau kufur (kepada Nabi Muhammad”


(Riwayat Muslim).






Berikutan peristiwa itu,

Allah menurunkan ayat 8 daripada

Surah al-’Ankabut yang bermaksud:






“Dan

Kami wajibkan manusia berbuat baik

kepada kedua ibu bapanya;

dan jika mereka berdua mendesakmu

supaya engkau mempersekutukan Aku

(dalam ibadatmu) dengan sesuatu

yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya

maka janganlah engkau taat kepada mereka.

Kepada Akulah tempat kamu semua kembali,

kemudian Aku akan menerangkan kepada kamu

segala yang telah kamu kerjakan.”







Peristiwa itu dikuatkan lagi dengan wasiat

Luqman al-Hakim kepada anaknya

dalam al-Quran yang bermaksud:






“Dan

Kami wajibkan manusia

berbuat baik kepada ibu bapanya;

ibunya mengandungnya dengan menanggung kelemahan

demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya)

dan tempoh menceraikan susunya ialah

dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian)

bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu;

dan (ingatlah), kepada Akulah tempat kembali

(untuk menerima balasan).

Dan jika mereka berdua mendesakmu

supaya engkau menyekutukan Aku

dengan sesuatu yang engkau - dengan akal fikiranmu -

tidak mengetahui sungguh adanya,

maka janganlah engkau taat kepada mereka;

dan bergaullah dengan mereka di dunia

dengan cara yang baik.

Dan turutlah jalan orang-orang

yang rujuk kembali kepada-Ku

(dengan tauhid dan amal-amal yang salih).

Kemudian kepada Akulah

tempat kembali kamu semuanya,

maka Aku akan menerangkan kepada kamu

segala yang kamu telah kerjakan”


(Surah Luqman ayat 14-15).





Itulah

antara pergaulan dengan ibu bapa

yang dianjurkan Islam.

Hormat dan taatlah kepada ibu bapa

selagi suruhan mereka itu tidak melanggar

atau bertentangan dengan syariat Islam.





Mengingkari perintah ibu bapa

termasuk dalam dosa besar.

Jika menyebut ungkapan ‘uuh’ atau ‘aah’ saja

dikira sebagai menyakiti dan menderkaha,

apatah lagi jika ada di antara anak yang mencerca,

memaki dan memukul ibu bapa mereka.








Rasulullah menganggap

menderhaka kepada ibu bapa

sebagai dosa besar selepas syirik.





Diriwayatkan daripada

Anas bin Malik r.a, katanya:


Nabi pernah menceritakan mengenai dosa besar.

Baginda bersabda yang bermaksud:

“Menyekutukan Allah,

menderhaka kedua-dua ibu bapa,

membunuh dan berkata dengan kata-kata palsu”


(Riwayat Muslim).








Selain itu,

terdapat peristiwa yang menimpa mereka

yang menderhaka kepada ibu bapa.

Salah satunya ialah peristiwa Al-qamah.

Al-qamah seorang sahabat yang kuat beribadat,

namun tidak dapat melafazkan kalimah tauhid

pada saat kematiannya.








Ini kerana Al-qamah

pernah melakukan perbuatan

yang mengguris hati ibunya

akibat terlalu cinta kepada isterinya.

Betapa beratnya dosa menyakiti ibu bapa,

lidah Al-qamah seakan-akan terkunci.






Tiada sepatah perkataan pun

terkeluar daripada mulutnya.

Azab yang menimpa Al-qamah berakhir

setelah ibunya memaafkan

kesalahan yang dilakukannya.






Janganlah kerana suatu perkara remeh,

seseorang anak

sanggup melupai dan menderhakai ibu bapa.

Justeru, tidak wajar sama sekali

anak bertindak menghantar ibu bapa mereka

yang lanjut usia ke rumah orang tua

atau rumah kebajikan dengan alasan ‘menyusahkan’,

‘membebankan’ dan ‘tidak ada masa’.







Ketika usia semakin lanjut itulah

mereka amat memerlukan layanan,

perhatian, belaian dan kasih sayang anak seperti kita

memerlukan kasih sayang dan perhatian mereka ketika kecil dulu.









Balaslah

kesusahan dan kepayahan ibu bapa

memelihara kita dengan sesuatu

yang menggembirakan mereka.

Perhatian dan kasih sayang anak

kepada ibu bapanya lebih penting

daripada wang ringgit.






Sumber




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi bertukar fikiran dan memberi pendapat.