Ahad, 11 Julai 2010

:::::Menguji Iman:::::

Israk Mikraj : Menguji Iman


Allah s.w.t berfirman :

Maksudnya :


" Maha Suci Allah s.w.t. yang telah memperjalankan hamba-Nya ( Nabi s.a.w)pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda
( kebesaran )Kami,
Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui"
(Al-Isra ': 1)

Peristiwa Israk dan Mikraj

telah disebut dalam Al-Qur'an

dalam Surah Al Israa' ayat 1,

tafsirnya :




"Maha Suci Allah yang

menjalankan hamba-Nya

(Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam)

pada malam hari daripada Masjidilharam

di Mekah ke Masjidilaqsa

yang Kami berkati sekelilingnya,

untuk memperlihatkan kepadanya

kekuasaan dan kebesaran Kami.

Sesungguhnya

Allah jualah Maha Mendengar,

Lagi Maha Mengetahui."





Rentetan Peristiwa Israk Mikraj

1. Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S. A. W. mengalami

pembedahan dada / perut,

dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il.

Hati Baginda S. A. W..

dicuci dengan air zamzam,

dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu

tempat syaitan membisikkan was-wasnya.

Kemudian dituangkan

hikmat, ilmu, dan iman

ke dalam dada Rasulullah S. A. W.

Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan

dengan "khatimin nubuwwah".

Selesai pembedahan,

didatangkan binatang bernama Buraq

untuk ditunggangi oleh Rasulullah

dalam perjalanan luar biasa

yang dinamakan "Israk" itu.




2. Semasa Israk

(Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):

Sepanjang perjalanan (israk) itu

Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani)

oleh malaikat Jibrail dan Israfil.

Tiba di tempat-tempat tertentu

(tempat-tempat yang mulia dan bersejarah),

Rasulullah telah diarah oleh Jibrail

supaya berhenti dan bersembahyang

sebanyak dua rakaat.

Antara tempat-tempat berkenaan ialah :


i. Negeri Thaibah (Madinah),
tempat di mana Rasulullah
akan melakukan hijrah.




ii. Bukit Tursina,
iaitu tempat Nabi Musa a. s.
menerima wahyu daripada Allah;



iii. Baitul-Laham
(tempat Nabi 'Isa A. S. dilahirkan);




Dalam perjalanan itu juga

baginda Rasulullah S. A. W.

menghadapi gangguan jin 'Afrit

dengan api jamung dan dapat

menyaksikan peristiwa-peristiwa simbolik

yang amat ajaib.

Antaranya :




- Kaum yang sedang bertanam

dan terus menuai hasil tanaman mereka.

Apabila dituai,

hasil (buah) yang baru keluar semula

seolah-olah belum lagi dituai.

Hal ini berlaku berulang-ulang.

Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail :

Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah"

yang digandakan pahala kebajikan

sebanyak 700 kali ganda bahkan

sehingga gandaan yang lebih banyak.



- Tempat yang berbau harum.

Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail :

Itulah bau kubur Masyithoh

(tukang sisir rambut anak Fir'aun)

bersama suaminya dan anak-anak-nya

(termasuk bayi yang dapat bercakap

untuk menguatkan iman ibunya)

yang dibunuh oleh Fir'aun

kerana tetap teguh beriman kepada Allah

(tidak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).




- Sekumpulan orang yang sedang

memecahkan kepala mereka.

Setiap kali dipecahkan,

kepala mereka sembuh kembali,

lalu dipecahkan pula.

Demikian dilakukan berkali-kali.

Jibrail memberitahu Rasulullah:

Itulah orang-orang

yang berat kepala mereka

untuk sujud (sembahyang).




- Sekumpulan orang yang hanya

menutup kemaluan mereka

(qubul dan dubur) dengan secebis kain.

Mereka dihalau seperti binatang ternakan.

Mereka makan bara api

dan batu dari neraka Jahannam.

Kata Jibrail :

Itulah orang-orang yang tidak

mengeluarkan zakat harta mereka.




-Satu kaum, lelaki dan perempuan,

yang memakan

daging mentah yang busuk

sedangkan daging masak

ada di sisi mereka.

Kata Jibrail:

Itulah lelaki dan perempuan

yang melakukan zina sedangkan

lelaki dan perempuan itu

masing-masing mempunyai

isteri / suami.




- Lelaki yang berenang dalam sungai darah

dan dilontarkan batu.

Kata Jibrail:

Itulah orang yang makan riba`.





- Lelaki yang menghimpun seberkas kayu

dan dia tidak terdaya memikulnya,

tapi ditambah lagi kayu yang lain.

Kata Jibrail:

Itulah orang yang tidak dapat

menunaikan amanah tetapi masih

menerima amanah yang lain.




- Satu kaum yang sedang

menggunting lidah dan bibir mereka

dengan penggunting besi berkali-kali.

Setiap kali digunting,

lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa.

Kata Jibrail:

Itulah orang yang membuat fitnah

dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri

tidak melakukannya.




- Kaum yang mencakar

muka dan dada mereka dengan

kuku tembaga mereka.

Kata Jibrail:

Itulah orang yang memakan

daging manusia (mengumpat) dan

menjatuhkan maruah

(mencela, menghinakan) orang.




- Seekor lembu jantan yang besar

keluar dari lubang yang sempit.

Tidak dapat dimasukinya

semula lubang itu. Kata Jibrail:

Itulah orang yang bercakap besar

(Takabbur).

Kemudian menyesal,

tapi sudah terlambat.




- Seorang perempuan

dengan dulang yang penuh dengan

pelbagai perhiasan.

Rasulullah tidak mempedulikannya.

Kata Jibrail:

Itulah dunia.

Jika Rasulullah

memberi perhatian kepadanya,

nescaya umat Islam

akan mengutamakan dunia

daripada akhirat.




- Seorang perempuan tua

duduk di tengah jalan dan menyuruh

Rasulullah berhenti.

Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya.

Kata Jibrail:

Itulah orang yang mensia-siakan

umurnya sampai ke tua.




- Seorang perempuan bongkok tiga

menahan Rasulullah

untuk bertanyakan sesuatu.

Kata Jibrail:

Itulah gambaran umur dunia

yang sangat tua dan menanti

saat hari kiamat.




Setibanya di masjid Al-Aqsa,

Rasulullah turun dari Buraq.

Kemudian masuk ke dalam masjid

dan mengimamkan sembahyang

dua rakaat dengan

segala anbia` dan mursalin

menjadi makmum.

Rasulullah S. A. W. terasa dahaga,

lalu dibawa Jibrail dua bejana

yang berisi arak dan susu.

Rasulullah memilih susu

lalu diminumnya. Kata Jibrail:

Baginda membuat pilihan yang betul.

Jika arak itu dipilih,

nescaya ramai umat baginda

akan menjadi sesat.




3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):



Didatangkan Mikraj (tangga)

yang indah dari syurga.

Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik

ke atas tangga pertama lalu

terangkat ke

pintu langit dunia (pintu Hafzhah).




. Langit Pertama:

Rasulullah S. A. W. dan Jibrail

masuk ke langit pertama,

lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S.

Kemudian dapat melihat

orang-orang yang makan riba`

dan harta anak yatim dan

melihat orang berzina

yang rupa dan kelakuan mereka

sangat hodoh dan buruk.

Penzina lelaki bergantung

pada susu penzina perempuan.




i. Langit Kedua:

Nabi S. A. W. dan Jibrail

naik tangga langit yang kedua,

lalu masuk dan bertemu

dengan Nabi 'Isa A. S.

dan Nabi Yahya A. S.




ii. Langit Ketiga:

Naik langit ketiga.

Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S.





iii. Langit Keempat:

Naik tangga langit keempat.

Bertemu dengan Nabi Idris A. S.




iv. Langit Kelima:

Naik tangga langit kelima.

Bertemu dengan Nabi Harun A. S.

yang dikelilingi oleh

kaumnya Bani Israil.




v. Langit Keenam:

Naik tangga langit keenam.

Bertemu dengan nabi-nabi.

Seterusnya dengan Nabi Musa A. S.

Rasulullah mengangkat kepala

(disuruh oleh Jibrail)

lalu dapat melihat

umat baginda sendiri yang ramai,

termasuk 70,000 orang

yang masuk syurga

tanpa hisab.




vi. Langit Ketujuh:

Naik tangga langit ketujuh

dan

masuk langit ketujuh

lalu bertemu dengan

Nabi Ibrahim Khalilullah

yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur

dihadapi oleh beberapa kaumnya.

Kepada Rasulullah S. A. W.,

Nabi Ibrahim A. S. bersabda,

"Engkau akan berjumpa dengan Allah

pada malam ini.

Umatmu adalah akhir umat

dan

terlalu dha'if,

maka berdoalah untuk umatmu.

Suruhlah umatmu

menanam tanaman syurga iaitu

Lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH.

Mengikut riwayat lain,

Nabi Irahim A. S. bersabda,

"Sampaikan salamku kepada umatmu

dan

beritahu mereka,

syurga itu baik tanahnya,

tawar airnya dan tanamannya ialah

lima kalimah, iaitu:

SUBHANALLAH,

WAL-HAMDULILLAH,

WA LAH ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR

dan

WA LAH HAULA WA LAH QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM.


Bagi orang yang membaca

setiap kalimah ini akan ditanamkan

sepohon pokok dalam syurga".

Setelah melihat beberapa

peristiwa lain yang ajaib,

Rasulullah dan Jibrail

masuk ke dalam Baitul-Makmur

dan

bersembahyang

(Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).




vii. Tangga Kelapan:

Di sinilah disebut "al-Kursi"

yang berbetulan dengan

dahan pokok Sidratul-Muntaha.

Rasulullah S. A. W. menyaksikan

pelbagai keajaiban pada pokok itu:

Sungai air yang tak berubah,

sungai susu,

sungai arak dan sungai madu lebah.

Buah, daun-daun, batang dan dahannya

berubah-ubah warna dan bertukar

menjadi permata-permata yang indah.

Unggas-unggas emas berterbangan.

Semua keindahan itu

tidak terperi oleh manusia.

Baginda Rasulullah S. A. W.

dapat menyaksikan pula

sungai Al-Kautsar yang terus

masuk ke syurga.

Seterusnya baginda masuk

ke syurga dan melihat neraka

berserta dengan

Malik penunggunya.



viii. Tangga Kesembilan:

Di sini berbetulan dengan

pucuk pokok Sidratul-Muntaha.

Rasulullah S. A. W. masuk di dalam

nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam.

Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib

di dalam nur 'Arasy,

iaitu lelaki di dunia

yang lidahnya sering basah berzikir,

hatinya tertumpu penuh kepada

masjid dan tidak memaki

ibu bapanya.




ix. Tangga Kesepuluh:

Baginda Rasulullah sampai di

Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab

lalu dapat menyaksikan

Allah S. W. T

dengan mata kepalanya,

lantas sujud.

Kemudian

berlakulah dialog

antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:




Allah S. W. T :

Ya Muhammad.




Rasulullah :

Labbaika.





Allah S. W. T :

Angkatlah kepalamu dan bermohonlah,

Kami perkenankan.





Rasulullah :

Ya, Rabb.

Engkau telah ambil Ibrahim

sebagai Khalil dan Engkau

berikan dia kerajaan yang besar.

Engkau berkata-kata dengan Musa.

Engkau berikan Dawud

kerajaan yang besar dan dapat

melembutkan besi.

Engkau kurniakan kerajaan

kepada Sulaiman yang tidak

Engkau kurniakan kepada sesiapa pun

dan

memudahkan Sulaiman menguasai jin,

manusia, syaitan dan angin.

Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil.

Dengan izin-Mu,

dia dapat menyembuhkan orang buta,

orang sufaq dan menghidupkan orang mati.

Engkau lindungi dia dan ibunya

daripada syaitan.





Allah S. W. T :

Aku ambilmu sebagai kekasih.

Aku perkenankanmu sebagai

penyampai berita gembira dan amaran

kepada umatmu.

Aku buka dadamu dan buangkan dosamu.

Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat.

Aku beri keutamaan dan keistimewaan

kepadamu pada hari qiamat.

Aku kurniakan

tujuh ayat (surah Al-Fatihah)

yang tidak aku kurniakan

kepada sesiapa sebelummu.

Aku berikanmu

ayat-ayat di akhir

surah al-Baqarah sebagai suatu

perbendaharaan di bawah 'Arasy.

Aku berikan habuan

daripada kelebihan Islam, hijrah,

sedekah dan amar makruf dan nahi munkar.

Aku kurniakanmu

panji-panji Liwa-ul-hamd,

maka

Adam dan semua yang lainnya

di bawah panji-panjimu.

Dan

aku fardhukan atasmu

dan umatmu

lima puluh (waktu) sembahyang.





4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi:




Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S.

yang kemudiannya menyuruh

Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T

agar diberi keringanan,

mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu.

Selepas sembilan kali merayu,

(setiap kali dikurangkan lima waktu),

akhirnya Allah perkenan memfardhukan

sembahyang lima waktu sehari semalam

dengan mengekalkan nilainya sebanyak

50 waktu juga.





5. Selepas Mikraj:



Rasulullah S. A. W.

turun ke langit dunia semula.

Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis.

Lalu menunggang Buraq

perjalanan pulang ke Mekah

pada malam yang sama.

Dalam perjalanan ini

baginda bertemu dengan beberapa peristiwa

yang kemudiannya menjadi saksi (bukti)

peristiwa Israk dan Mikraj

yang amat ajaib itu

(Daripada satu riwayat

peristiwa itu berlaku

pada malam Isnin, 27 Rejab,

kira-kira 18 bulan sebelum hijrah).


Wallahu'alam.





(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)



Kesimpulannya,

peristiwa Israk dan Mikraj

bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah

yang diceritakan kembali

setiap kali 27 Rejab menjelang.

Adalah lebih penting untuk kita

menghayati pengajaran

di sebalik peristiwa tersebut

bagi meneladani perkara yang

baik dan menjauhi perkara yang tidak baik.

Peristiwa Israk dan Mikraj

yang memperlihatkan pelbagai

kejadian aneh yang penuh

pengajaran seharusnya memberi

keinsafan kepada kita agar

sentiasa mengingati

Allah

dan

takut kepada

kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam

Israk dan Mikraj ini

dipelajari dan dihayati benar-benar

kemungkinan manusia mampu

mengelakkan dirinya daripada

melakukan berbagai-bagai kejahatan.

Kejadian Israk dan Mikraj juga

adalah untuk menguji umat Islam

(apakah percaya atau tidak

dengan peristiwa tersebut).

Orang-orang kafir

di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam

langsung tidak mempercayai,

malahan memperolok-olokkan Nabi

sebaik-baik Nabi bercerita

kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu

merupakan ujian dan mukjizat

yang membuktikan

kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala.

Allah Subhanahu Wataala

telah menunjukkan bukti-bukti

kekuasaan dan kebesaran-Nya

kepada

Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.



Mafhum Firman Allah S. W. T. :

"Maha Suci Allah yang telah

memperjalankan hamba-Nya

pada suatu malam dari

Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa

yang telah kami berkati

sekelilingnya agar Kami perlihatkan

kepadanya sebahagian

dari tanda-tanda kebesaran Kami.

Sesungguhnya

Dia adalah

Maha Mendengar lagi Maha Melihat."



(Surah Al-Israa': Ayat 1).


Wallahua'lam..






Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam Surah Al Israa' ayat 60, tafsirnya :

"Dan ingatlah tatkala Kami wahyukan kepadamu wahai Muhammad, bahawa sesungguhnya Tuhanmu meliputi akan manusia dengan ilmu-Nya dan kekuasaan-Nya dan tiadalah Kami menjadikan pandangan pada malam Mikraj yang telah kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai satu ujian bagi manusia dan demikian juga Kami jadikan pokok yang dilaknat di dalam Al-Qur'an dan Kami beri mereka takut dengan berbagai-bagai amaran maka semuanya itu tidak menambahkan mereka melainkan dengan kekufuran yang melampau-lampau."



Sumber : Ustaz Azhar Idrus





Peristiwa Israk & Mikraj


Peristiwa ini
adalah mukjizat besar Rasulullah s.a.w.
dan ia wajib dipercayai kerana ia
bersumber dari
ayat Al-Quran dan Hadith Sahih.



Israk bererti
perjalanan di muka bumi
waktu malam Nabi Muhammad S.A.W.
dengan ruh & jasad dalam jaga (bukan mimpi)
dari Masjid al-Haram
di Mekah ke Masjid al-Aqsa
di Bait al-Muqaddis, Palestin.





Mikraj pula
merujuk kepada perjalanan
Nabi Muhammad S.A.W.
ke langit dari Masjid al-Aqsa naik
ke Sidratul Muntaha di langit ketujuh
dekat kursi Allah Taala.




Mafhum Firman Allah S. W. T. :



"Maha Suci Allah yang telah
memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam
dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa
yang telah kami berkati sekelilingnya
agar Kami perlihatkan kepadanya
sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami.
Sesungguhnya Dia adalah
Maha Mendengar lagi Maha Melihat."

(Surah Al-Israa': Ayat 1).







"Dan demi sesungguhnya
Nabi Muhammad telah melihat
malaikat jibril dalam bentuk rupanya
yang asal sekali lagi.
Disisi "Sidratul Muntaha".
Yang disisinya terletak
syurga "Jannnatul Makwa".
Nabi Muhammad melihat jibril
dalam bentuk rupanya yang asal
pada kali ini ialah semasa
"Sidratul Muntaha" itu diliputi
oleh makhluk-makhluk dari alam ngaib
yang tidak terhingga.
Penglihatan Nabi Muhammad
tidak berkisar daripada
menyaksikan dengan tepat
akan pemandangan yang indah di situ
yang diizinkan melihatnya,
dan tidak pula melampaui batas.
Demi sesungguhnya,
ia telah melihat sebahagian
dari sebesar-besar tanda
yang membuktikan luasnya
pemerintahan dan kekuasaan
Tuhannya"


(An-Najm Ayat 13-18)






Daripada satu riwayat peristiwa itu
berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan
sebelum hijrah iaitu tahun kesebelas
kerasulan (Nabi Muhmammad s.a.w. dilantik menjadi Rasul).
Tahun tersebut disifatkan
oleh ahli sejarah sebagai
‘Amulhuzn’ (tahun dukacita).
Ini berikutan dengan musibah
berturut-turut yang
menimpa baginda,
iaitu:



Kehilangan dua insan tersayang
berikutan kewafatan Khadijah,
isteri baginda yang pertama.





Kemudian disusuli pula dengan
kematian bapa saudara baginda, Abu Thalib,
yang banyak melindunginya daripada ancaman
kaum kuffar Quraiys.





Begitu juga dengan penolakan dakwah Islam
dari penduduk Thaif.






1 ulasan:

  1. Assalamualaikum Wbh. Terima kasih, usaha yang sangat baik memberi peluang pengunjung menelitinya, bagi yang tak ada sumber untuk mendapat ilmu ini.

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi bertukar fikiran dan memberi pendapat.