Jumaat, 30 Ogos 2013

Rahmat, Rezeki.....Kemerdekaan




Kemerdekaan menurut Islam 
ditakrifkan apabila seseorang, 
sesuatu bangsa atau umat 
mendapat kemerdekaan daripada 
penjajahan dalam segala bentuk,
 baik penjajahan lahir atau batin. 
Umat yang merdeka, mereka dapat 
berfikir dengan bebas apa yang baik
 dilakukan untuk diri, bangsa atau 
untuk kepentingan umat seluruhnya 
 tanpa khuatir kepada makhluk
 yang menghalangi, tiada yang
 ditakuti kecuali Allah SWT dan
 segala tindakannya berpandukan
 al-Quran dan sunnah 
Nabi Muhammad SAW.






Menurut pendeta Za’aba,
 erti kemerdekaan ialah
 “berubah daripada kepercayaan 
bodoh yang melemahkan akal dan
 ikhtiar kepada kepercayaan yang
 cerdik yang membebaskan fikiran;
 daripada ajaran yang mematikan
 hati kepada ajaran yang menghidupkan
 dan menyuburkan dia; daripada 
i‘tiqad-i‘tiqad yang serong dan
 terpesong kepada i‘tiqad yang 
subur dan merdeka; daripada 
kezaliman pemerintahan 
berdasarkan hawa nafsu
 kepada kesalehan; 
dan daripada 
fikiran-fikiran yang menahankan 
dan menyekat
 kemajuan kepada fikiran 
yang membebaskan kemajuan 
dan menggalakkan kemaraan yang baik-baik 
dan mulia.” Kemerdekaan sebenar adalah 
 kemerdekaan jiwa dan minda. 
Tanpa kemerdekaan jiwa dan minda 
kemerdekaan fizikal tidak berguna. 
Ramai cendekiawan 
Muslim telah menyedari bahawa
 cabaran utama setelah
 kemerdekaan fizikal adalah 
membina jiwa dan minda merdeka.






Kemerdekaan yang sebenar 
menurut Islam terkandung di dalam 
kata-kata Rub'ie bin A'mir ketika
 bertemu Panglima Tentera Rom
 yang bernama Rustum:
 
 
 
 
 
الله ابتعثنا لنخرج من شاء من عبادة العباد إلى عبادة الله, ومن جور الأديان إلى عدل الإسلام ومن ضيق الدنيا إلى سعة الدنيا والآخرة:






Maksudnya:  
 
 
 
 
" Allah mengutuskan kami 
(orang-orang islam), untuk kami 
merdekakan manusia, daripada 
 mengabdikan diri sesama manusia 
kepada mengabdikan diri kepada Allah,
 daripada kezaliman agama kepada 
keadilan Islam dan daripada
 kesempitan dunia kepada 
keluasan dunia dan akhirat. "
 
 
 
 
 

Rub'ie bin Amir menyimpulkan
 kefahaman Islam yang 
diperolehinya daripada pentarbiyahan
 Nabi SAW bahawa penjajahan 
bukan sahaja boleh berlaku
 melalui penguasaan bangsa asing 
terhadap sesuatu kaum, tetapi
 ia juga boleh berlaku melalui 
penguasaan bangsa sendiri.
 
 
 
 
 

Jika kemerdekaan bererti 
kebebasan daripada penguasaan
 bangsa asing, kenapa Rasulullah saw
 berjuang membebaskan diri dan manusia
 daripada kekuasaan musyrikin Makkah
 yang sebangsa dan seketurunan 
dengan nabi?
 
 
 
 

Ini bermakna: 
kemerdekaan yang sebenar ialah:
 
 
 
 
 

Memerdekakan manusia daripada 
perhambaan sesama manusia sama ada:
 Bebas bersuara, pemilikan, bertindak, 
bermuamalah dan seumpamanya.
 
 
 
 
 

Kebebasan tadi mestilah dibatasi 
oleh hukum allah swt bagi
 memastikan tiada ruang untuk
 penjajahan melalui sistem dan 
undang-undang ciptaan manusia.
 
 
 
 
 

Memerdekakan manusia daripada 
ikatan agama yang direka oleh
 manusia sama ada :
 
 
 
 
 

1. Agama yang dicipta oleh manusia
yang dijadikan sembahan, fahaman
dan anutan.
 
 
 
 
 
 

2. Agama yang diturunkan oleh Allah
 tetapi ditafsirkan mengikut akal 
tanpa kaedah yang dibenarkan
 oleh Syariat.
 
 
 
 
 

Membebaskan manusia daripada
 dibelenggu oleh matlamat dunia
 yang sempit melalui:
 
 
 
 

1. Menyedarkan manusia bahawa
 dunia adalah sementara yang
 menjadi tempat persinggahan.
 
 
 
 

2. Menjadikan manusia bekerja 
di dunia untuk akhirat yang
 merupakan kehidupan yang sebenar.
 
 
 
 

Justeru, 
kemerdekaan yang sebenar ialah :
 
 
 

Membebaskan jasad dan material
 daripada penjajahan manusia.
Membebaskan akal fikiran serta 
mentaliti daripada dibelenggu oleh
 doktrin-dokrin yang bercanggah
 dengan Islam.
 
 
Wallahu‘Alam
 
 
 
http://ibnismail.files.wordpress.com/2009/08/merdeka02.gif?w=604 
 
 
 
 
 
 
MUTIARA HADIS ;



Dari Abu Hurairah r.a.
 katanya Rasulullah SAW
 bersabda: 



"Belum terjadi
 kiamat sebelum 
api menyala di 
bumi Hijaz sehingga 
menyinari leher unta
 di Bushra."


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi bertukar fikiran dan memberi pendapat.