Khamis, 4 Oktober 2012

Pupuk rasa cinta, sayang kepada anak

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhCYQDrilOHr8e0x3PdYQGVae764s3Ny5Vp2qcVwg8RnKpPMJpuj4nQACf6rkayJIOzBjd0ZWYPNYsuEB7Ag7bqyQLwZTlwncUieUz6DTh15m9dDEU20OBy7X4D389K-_bXwdWuQE3QC0A/s400/anak+soleh.jpg

Pupuk rasa cinta, sayang kepada anak



RASULULLAH S.A.W sangat penyayang terhadap anak, baik terhadap keturunan baginda sendiri ataupun anak orang lain. Abu Hurairah meriwayatkan, satu ketika Rasulullah mencium Hasan bin Ali.





Berhampiran ada Al-Aqra’ bin Hayis At-Tamimi yang sedang duduk. Lelaki itu kemudian berkata, “Aku memiliki sepuluh anak dan tidak pernah aku mencium seorang pun daripada mereka.”




Rasulullah segera memandang kepadanya dan berkata, barang siapa yang tidak mengasihi, maka ia tidak akan dikasihi.”

 




Sifat kasih sayang Rasulullah juga terserlah ketika bersolat di mana Baginda tidak melarang anak-anak mendekatinya. Hal itu diceritakan Abi Qatadah, “Suatu ketika Rasulullah mendatangi kami bersama Umamah binti Abil Ash iaitu anak Zainab, puteri Rasulullah.

 



Baginda meletakkannya di atas bahunya kemudian solat dan ketika rukuk.



Baginda meletakkannya dan ketika bangun daripada sujud, Baginda mengangkat kembali.”



Peristiwa itu bukan satu-satunya kejadian yang dirakam dalam sejarah.



Abdullah bin Syaddad juga meriwayatkan daripada ayahnya bahawa, “Ketika waktu solat Isyak, Rasulullah datang sambil membawa Hasan dan Husain.


Baginda kemudian maju (sebagai imam) dan meletakkan cucunya kemudian takbir untuk solat. Ketika sujud, Baginda memanjangkan sujudnya.


Ayahku berkata,
 
 
 
 “Saya kemudian mengangkat kepala 
dan melihat anak kecil itu berada 
di atas punggung Rasulullah yang
sedang bersujud. 
Saya kemudian sujud kembali.”



Setelah selesai solat, orang-orang pun berkata, 
 
 
 
“Wahai Rasulullah,
 saat sedang sujud di antara dua sujudmu tadi,
 engkau melakukannya sangat lama,
 sehingga kami mengira terjadi 
peristiwa besar atau turun wahyu kepadamu.”

 


Baginda kemudian berkata,
 
 
 
 
 
 “Semua yang engkau katakan itu
 tidak terjadi, tapi cucuku sedang
 bermain di belakangku, dan aku
 tidak suka menghentikannya sampai
 dia menyelesaikan keinginannya.”

 



Usamah bin Zaid ketika masih kecil mempunyai kenangan manis dalam pangkuan Rasulullah. 
 
 
 
 
 
“Rasulullah pernah mengambil
 
 dan mendudukkanku di atas pahanya
 
 dan meletakkan Hasan di atas
 
 pahanya yang lain, kemudian memeluk
 
 kami berdua dan berkata, 
 
“Ya Allah, 

kasihanilah keduanya,
 
 kerana sesungguhnya aku
 
 mengasihi keduanya.”



Begitulah sikap Rasulullah kepada anak-anak. Secara halus, Baginda memberi contoh bagaimana anak perlu diberikan penuh rasa cinta, kasih sayang dan kelembutan.




Sikap tidak mencontohi Rasulullah adalah kesilapan besar ibu bapa terhadap anaknya. Antara kesilapan yang dilakukan ibu bapa ialah:


 
 
1. Memaki dan menghina anak.

 

Bagaimana yang dikatakan menghina iaitu ketika seorang ayah menilai kekurangan anaknya dan memaparkan setiap kebodohannya.




Lebih teruk lagi jika itu dilakukan di hadapan teman si anak.
 




Termasuk dalam kategori itu adalah memberi nama kepada anak dengan nama buruk. Seorang lelaki pernah mendatangi Umar bin Khattab seraya mengadukan kederhakaan anaknya. Umar kemudian memanggil anak orang tua itu dan mengherdiknya atas kederhakaannya.

 
 
 
Tidak lama kemudian anak itu berkata, 
 
 
 
 
“Wahai Amirul Mukminin, bukankah anak 
 memiliki hak atas orang tuanya?”
 
 
 
 “Betul,” jawab Umar.

 
 
 
 
“Apakah hak anak?” 
 
“Memilih calon ibu yang baik untuknya, 
memberinya nama yang baik, dan
 mengajarkannya al-Quran,” jawab Umar.

 
 
 
 
“Wahai Amirul Mukminin, sesungguhnya ayahku tidak melakukan satu pun dari apa yang engkau sebutkan. Adapun ibuku, ia adalah wanita berkulit hitam bekas hamba sahaya orang majusi; dia menamakanku Ju’lan (kumbang), dan tidak mengajarku satu huruf pun dari al-Quran,” kata anak itu.

 
 
 
Umar segera memandang orang tua itu dan berkata kepadanya, 
 
 
 
“Engkau datang untuk mengadukan kederhakaan anakmu, padahal engkau derhaka kepadanya sebelum ia menderhakaimu. Engkau berbuat buruk kepadanya sebelum dia buruk kepadamu.”
 

 
 
 
Rasulullah sangat menekankan supaya kita memberi nama yang baik kepada anak. 
 
 
 
 
 
 
Abu Darda’ meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda, 
 
 
 
 
“Sesungguhnya kalian akan 
 
dipanggil pada hari kiamat
 
 dengan nama kalian dan 
 
nama ayah kalian,
 
 maka perbaikilah nama kalian.”

 
 
 
Sebab itu, Rasulullah kerap mengganti nama seseorang yang bermakna jelek dengan nama baru yang lebih baik atau mengganti gelaran yang buruk kepada seseorang dengan yang lebih baik dan positif.

 
 
 
Contohnya, Harb (perang) menjadi Husain, Huznan (yang sedih) menjadi Sahlun (mudah), Bani Maghwiyah (yang tergelincir) menjadi Bani Rusyd (yang diberi petunjuk).

 
 
 
Rasulullah memanggil Aisyah dengan nama kecil Aisy untuk memberi kesan lembut dan sayang.

 
 
 
2. Melebihkan seorang anak daripada yang lain.

 
 
 
 
 
Sikap itu adalah salah satu faktor putusnya hubungan silaturahim anak dengan ibu bapanya dan punca permusuhan antara saudara.

 
 
 
Nu’man bin Basyir bercerita, 
 
“Ayahku menginfakkan sebahagian 
 hartanya untukku."
 
 Ibuku, ‘Amrah binti Rawahah kemudian berkata,
 ‘Saya tidak suka engkau melakukan
 hal itu sehingga menemui Rasulullah.’
 
 Ayahku kemudian berangkat menemui Rasulullah sebagai saksi atas sedekah yang diberikan kepadaku.

 
 
 
Rasulullah berkata kepadanya, 
 
‘Apakah engkau melakukan hal ini 
 kepada seluruh anak-anakmu?’
 
 Ia berkata, ‘Tidak.’ 
 
Rasulullah berkata, 
 
 ‘Bertakwalah kepada Allah dan berlaku adillah
 kepada anakmu.’ 
 
 
Ayahku kemudian kembali dan menarik lagi sedekah itu.

 
 
 
 Puncak kezaliman kepada anak ialah ketika ibu bapa tidak timbul rasa cinta dan sayangnya kepada anak perempuan yang kurang cantik, kurang pandai, atau cacat salah satu anggota tubuhnya.

 
 
 
Padahal, tidak cantik dan cacat bukanlah kemahuan anak. Apalagi tidak bijak itu pun bukanlah dosa dan kejahatan.


 
 
3. Mendoakan keburukan buat anak

 
 
 
 
Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah bersabda, 
 
 
 
" Ada tiga doa yang dikabulkan doanya:
 
 doa orang yang teraniaya, 
 
doa musafir, dan doa (keburukan)
 
 orang tua ke atas anaknya."

 
 
 
 
Entah apa alasan yang membuat seseorang begitu membenci anaknya. Jika seorang ibu sepanjang hari lidahnya tidak kering mendoakan celaka, melaknat dan memaki anaknya maka sesungguhnya, ibu itu adalah wanita yang paling kejam.
 



Setiap doa buruknya, setiap ucapan laknat yang keluar dari lidahnya, dan setiap kata maki yang diucapkannya boleh termakbul lalu menjadi hukuman ke atas dirinya.

 
 
 
 
Cuba hayati kisah ini pula. 
Seseorang pernah mengadukan mengenai 
 anak lelakinya kepada Abdullah bin Mubarak.
 Abdullah bertanya kepada orang itu, 
“Apakah engkau pernah berdoa (yang buruk) atasnya.” Orang itu menjawab, “Ya.”
Abdullah bin Mubarak berkata, 
“Engkau telah merosakkannya.” Nauzubillah!


 
 
4. Tidak memberi pendidikan kepada anak

 
 
 
Ada syair Arab yang berbunyi, “Anak yatim itu bukanlah anak yang ditinggal orang tuanya dan meninggalkan anak-anaknya dalam keadaan hina."

 


Sesungguhnya anak yatim adalah yang tidak dapat dekat dengan ibunya yang selalu menghindar darinya, atau ayah yang selalu sibuk dan tidak ada waktu bagi anaknya.”

 


Perhatian tertinggi ibu bapa kepada anaknya ialah memberi pendidikan yang baik dan jika gagal, ia adalah kejahatan orang tua terhadap anaknya.

 


Jika mereka gagal memberi pendidikan terbaik kepada anak maka ibu bapa itu melanggar perintah Allah. Dalam surah Thaha ayat 132 Allah berfirman yang bermaksud: 
 
 
 
 
 
“Dan perintahkanlah 

kepada keluargamu mendirikan
 
 solat dan bersabarlah kamu 

dalam mengerjakannya.

Kami tidak meminta rezeki kepadamu, 
 
Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. 
 
Dan akibat (yang baik) itu 
 
adalah bagi orang yang bertakwa.”
 
 
 
 
Rasulullah bersabda,
 
 
 “Ajarilah anak-anakmu solat
 
 saat mereka berusia tujuh tahun,
 
 dan pukullah mereka 
 
(bila tidak melaksanakan solat) 

pada usia sepuluh tahun. "
 
 
 
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi bertukar fikiran dan memberi pendapat.