Jumaat, 28 Februari 2014
Punca tiada rasa nikmat dalam solat
Punca
tiada rasa nikmat dalam solat
Kita menunaikan solat, tetapi masih tidak
dapat membantu diri ke arah kebaikan. Apabila dikaji, didapati rupa-rupanya
solat kita tidak mengikut cara yang ditetapkan dalam Islam. Rukun solat amat
jelas seperti dinyatakan mazhab Asy-Syafie iaitu ada 17 rukun solat.
Bermula dengan niat dalam hati,
lafaz Allahu Akbar, berdiri,
membaca surah
al-Fatihah,
rukuk, toma’ninah (
menetapkan selurus
tulang asas) padanya, iktidal, toma’ninah,
sujud dua kali, toma’ninah,
duduk antara dua sujud,
toma’ninah, duduk untuk
tasyahhud akhir,
baca
tasyahhud akhir,
selawat ke atas Nabi,
memberi salam dan akhir sekali tertib.
Walaupun telah banyak buku dan kelas agama
berkaitan solat, masih ada sesetengah masyarakat yang mendatangkan perkara
bidaah buruk yang bercanggah dengan Islam seperti meletakkan genggaman
pergelangan tangan di tempat terlalu tinggi di bawah leher ketika solat.
Perkara itu tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah bahkan tiada seorangpun dalam kalangan ulama muktabar mengatakan wajib melakukan sedemikian.
Menggerak-gerakkan jari telunjuk dengan pergerakan berpusing-pusing seolah
bermain-main ketika duduk tahiyat awal dan akhir.
Benci imam baca qunut Subuh
Membenci imam membaca qunut Subuh lalu menghukum dengan tidak adil imam bermazhab Syafie kononnya sesat. Meninggalkan dengan sengaja bacaan basmalah (bismillahirrahman nirrahim) ketika membaca surah al-Fatihah.
Bidaah dholalah (perkara baru yang sesat) yang paling besar dalam solat adalah bidaah iktiqad. Kepercayaan karut seperti mempercayai Allah SWT yang disembah itu seperti berhala mempunyai kaki, mata anggota, tangan berjisim, bertempat dan duduk di hadapannya atau bersila letih diatas ‘Arasy dan berada ruang lingkup langit.
Ini adalah akidah yang diasaskan oleh golongan Yahudi sejak zaman berzaman yang cuba diresapkan ke dalam akidah umat Islam kerana tujuan Yahudi supaya ibadah umat Islam tidak sah, dengan itu umat Islam akan lemah mudah dikuasai oleh musuh-musuhnya.
Berpegang teguhlah kita dalam menjaga solat dengan memantapkan tauhid dan memperbanyakkan menuntut ilmu agama mengikut landasan aliran Ahli Sunnah Wal Jama’ah supaya kita selamat di dunia dan akhirat.
Penulis ialah
Timbalan Presiden
Pertubuhan Ahli Sunnah
Wal Jamaah Malaysia
(ASWAJA)
Khamis, 27 Februari 2014
Solat sunat Istisqa’ mohon hujan
Hujan adalah air yang
diturunkan dari
langit
dan penuh keberkahan.
Allah Ta’ala berfirman :-
وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُّبَارَكاً
فَأَنبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِيدِ
“Dan Kami
turunkan dari langit
air yang
penuh
keberkahan lalu Kami
tumbuhkan dengan air itu
pohon-pohon dan biji-biji
tanaman yang diketam.”
(QS. Qaaf [50] : 9)
Selawat dan salam buat
Nabi
Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam
beserta keluarga,
para sahabatnya dan
pengikutnya hingga akhir zaman.
Solat sunat Istisqa’ mohon hujan
Peserta
mesti
cuci diri daripada
dosa terlebih dulu
Air tidak hanya
penting dalam proses
kejadian langit dan bumi,
tetapi juga
penting
bagi hidupan di dunia.
Ini ditegaskan Allah SWT
dalam firman yang
bermaksud:
“Daripada
air
Kami jadikan segala
sesuatu yang hidup.”
(Surah al-Anbiya’, ayat 30)
Mengikut BBC News
bertarikh 27 Mei 2006
dalam segmen
Science and Nature,
pakar
biologi sepakat
air adalah asas kepada
kehidupan kerana tanpanya kehidupan
tidak boleh
wujud serta
tidak bersambung.
Secara
dasarnya,
air dan kehidupan
tidak dapat dipisahkan.
Air menjadi medium
kepada
proses berkaitan kehidupan dan hanya
dengan air metabolisme
boleh berlaku.
Justeru,
tidak boleh wujud
sebarang kehidupan
tanpa air.
Manusia juga
berasal daripada air
dan ini dijelaskan Allah SWT
dalam firman
yang bermaksud:
“Dia
yang mencipta manusia
daripada
air.”
(Surah al-Furqan,
ayat 54)
Sudah tentu
ayat itu perlu dikaitkan
dengan ayat 5 hingga 7,
surah at-Tariq
yang
bermaksud:
“Maka manusia perlu memerhatikan
daripada
apakah ia diciptakan?
Dia diciptakan daripada
air yang terpancar,
yang
keluar antara
sulbi dan taraib (dada).”
Kebenaran manusia
tidak boleh hidup
tanpa air terlihat nyata
melalui reaksi
terhadap
tindakan mencatu air
di beberapa kawasan
disebabkan penutupan
Loji
Rawatan Air (LRA)
Cheras Batu 11 dan LRA
Bukit Tampoi akibat
pencemaran ammonia
di
Sungai Langat sejak
28 Januari lalu.
Kemarau dan cuaca panas menyumbang kepada kekalutan
isu bekalan air apabila
paras air di beberapa
empangan menunjukkan pengurangan dan ditambah
pula
kenyataan pihak bertanggungjawab bahawa
keadaan itu dijangka
akan berterusan.
Solat sunat Istisqa’
Selain usaha proses
pembenihan awan bagi
mengatasi masalah air yang melanda
negara,
umat Islam dianjurkan
melakukan solat sunat Istisqa’ iaitu solat sunat memohon
Allah SWT menurunkan hujan
dan
menghilangkan kesulitan
yang dihadapi.
Namun, sebelum itu
umat Islam perlu memahami
di sebalik kuasa doa yang
menjadi
senjata umat Islam menghadapi ujian Allah SWT, mereka juga perlu
menunjukkan
kesungguhan
serta sifat kerendahan hati
yang menggantung sepenuh pengharapan
kepada
Allah SWT.
Justeru, antara
perkara perlu diberikan
perhatian ialah untuk
melakukan taubat
kerana
antara sebab berlaku kesusahan
di dunia ini adalah disebabkan tindakan
manusia yang
tidak menunaikan amanah
Allah SWT sebagai khalifah
yang
menguruskan alam ini.
Pendakwah bebas,
Haslin Baharim,
berkata taubat perlu
dilakukan semua
lapisan
masyarakat.
Katanya, dalam keadaan
semua mengharapkan
belas ihsan daripada Allah SWT,
kita
perlu mengikut syarat ditetapkan dan bagi
memohon doa diperkenankan, umat Islam
terlebih dulu menyucikan diri daripada dosa kepada Allah SWT.
“Semua perlu bertaubat.
Apabila kita menunjukkan kesungguhan,
barulah
Allah SWT akan memakbulkan permintaan kita. Oleh itu,
syarat untuk
berdoa
perlu dipenuhi terlebih dulu,” katanya.
Lakukan di kawasan lapang
Beliau yang terkenal
menerusi program
soal jawab Anta Tanya Ana
Jawab berkata,
solat sunat Istisqa’ perlu
dilakukan di kawasan lapang
dengan membawa binatang ternakan sebagai bukti
masalah air turut memberi
kesan
kepada makhluk lain
seperti binatang ternakan.
Haslin berkata, solat sunat Istisqa’ sebaiknya diterajui barisan pemimpin dan dilakukan bersama seluruh masyarakat.
Katanya, usaha itu perlu
mengikut syarat ditetapkan
iaitu dilakukan di kawasan
lapang bukan di masjid dan
mereka yang menunaikan
solat Istisqa’ hendaklah hadir dengan penampilan sederhana, tawaduk serta
bersungguh-sungguh memohon.
“Isu air yang berlaku ini
juga sebahagian ujian Allah
tetapi
jika kita sabar,
Allah akan mengampunkan
dosa kita kerana segala
ujian serta
kepayahan ada
hikmah di sebaliknya.
Umat Islam perlu melihat
setiap berlaku
secara positif
untuk meningkatkan
keimanan kepada Allah,”katanya.
Beliau berkata, selain memperbanyakkan taubat, pihak berwajib disarankan juga supaya membekukan program yang lagho (melalaikan) sebagai usaha mengelak masyarakat terbabit dalam perkara yang menjauhkan mereka daripada ajaran agama Islam yang sebenar.