Rabu, 29 Januari 2014
Selasa, 28 Januari 2014
Ahad, 26 Januari 2014
Amalan sedekah tingkat ketakwaan
Amalan sedekah tingkat ketakwaan
Umar bin Saad al-Anmari berkata,
dia mendengar Nabi Muhammad SAW
bersabda:
“Ada tiga perkara
yang saya bersumpah dengannya.
Pertama, harta yang disedekahkan
tidak berkurang.
Kedua, sesiapa yang dianiaya
dan dia bersabar dalam deritanya,
Allah SWT jadikan dia lebih mulia.
Ketiga, sesiapa yang
membuka pintu permintaan,
Allah SWT bukakan pintu kemiskinan
untuknya.
Dunia ini hanya untuk
empat jenis manusia.
Pertama, orang yang Allah SWT
beri rezeki dalam bentuk harta
dan ilmu pengetahuan, kemudian
dia bertakwa kepada Tuhan,
merapatkan hubungan tali kekeluargaan
dan tahu hak Allah SWT dalam apa
yang dimilikinya, itu adalah
tingkatan manusia yang paling utama.
bersabda:
“Ada tiga perkara
yang saya bersumpah dengannya.
Pertama, harta yang disedekahkan
tidak berkurang.
Kedua, sesiapa yang dianiaya
dan dia bersabar dalam deritanya,
Allah SWT jadikan dia lebih mulia.
Ketiga, sesiapa yang
membuka pintu permintaan,
Allah SWT bukakan pintu kemiskinan
untuknya.
Dunia ini hanya untuk
empat jenis manusia.
Pertama, orang yang Allah SWT
beri rezeki dalam bentuk harta
dan ilmu pengetahuan, kemudian
dia bertakwa kepada Tuhan,
merapatkan hubungan tali kekeluargaan
dan tahu hak Allah SWT dalam apa
yang dimilikinya, itu adalah
tingkatan manusia yang paling utama.
Kedua, orang yang diberi
Allah SWT ilmu pengetahuan
tetapi tidak diberi harta, dan
dia menyimpan niat yang benar,
dan dia berkata:
Jika saya mempunyai harta,
saya lakukan kebaikan seperti
yang dilakukan oleh si fulan.
Disebabkan niatnya
yang benar itu, dia diberi pahala
yang sama banyak dengan pahala
orang yang dijadikan contoh olehnya.
Ketiga, orang yang diberi harta
oleh Allah SWT tetapi tidak
diberi ilmu pengetahuan, kemudian
dia menggunakan hartanya untuk
perkara yang tidak diketahuinya,
dan dia tidak pula bertakwa
kepada Tuhannya, dan dia
tidak suka merapatkan hubungan
tali kekeluargaan, bahkan dia juga
tidak tahu hak Allah SWT
dalam apa yang dimilikinya,
orang begini berada dalam
kedudukan paling buruk.
Yakin harta tak berkurangan
Keempat, orang yang tidak
diberi harta atau ilmu pengetahuan,
dan dia berkata:
Andai kata saya
mempunyai harta, saya melakukan
perkara buruk macam si fulan.
Disebabkan niat buruknya itu,
dia diberi dosa yang sama banyak
dengan dosa orang yang
dijadikan contoh.”
(Riwayat Tirmizi, beliau menjelaskan
ini hadis hasan sahih)
Kita dituntut menjadi
orang yang murah hati dan suka
membelanjakan harta pada
jalan Allah SWT demi mengharapkan
keredaan-Nya. Jadi, Sebagai pendorong,
kita perlu yakin harta yang
disedekahkan tidak akan
berkurangan.
Abu Umamah berkata,
Nabi Muhammad SAW bersabda:
“Hai manusia,
percayalah, jika saudara
sedekahkan apa yang lebih
daripada saudara, itu adalah
lebih baik untuk saudara.
Tidak salah jika saudara hidup
dengan ala kadar saja.
Mulakan pemberian kepada
mereka yang menjadi
tanggungan saudara.
Tangan yang memberi adalah
lebih baik daripada
tangan yang menerima.”
(Riwayat Muslim)
Malah, ilmu pengetahuan juga
adalah anugerah tidak ternilai
kerana ilmu dimiliki dapat memandu kita
membina hidup yang baik, mengelak
daripada melakukan perkara
menyalahi agama seterusnya meningkatkan
ketakwaan kepada Allah SWT.
Justeru, gunakan kemampuan berfikir
dan kelebihan rezeki dikurniakan
untuk menjadi manusia yang boleh
memberi manfaat kepada orang lain.
Sabtu, 25 Januari 2014
Keutamaan ikhlas Allah melihat kepada hati
Keutamaan ikhlas Allah melihat kepada hati
Oleh DR. AMINUDIN MANSOR
DALAM menjalani kehidupan yang penuh dengan kesibukan dan dugaan,
sifat ikhlas sangat penting dipraktikkan. Sifat ikhlas mestilah datang
dari hati dan jiwa yang mementingkan kualiti kehidupan yang ditempuh.
Sifat ikhlas juga ada kaitannya dengan harga diri, bertanggungjawab,
amanah, toleransi, kerajinan dan kasih sayang. Perkaitan sifat dan
nilai murni ini sangat rapat dalam melaksanakan ibadah dan amanah yang
dipertanggungjawabkan.
Sebagai contoh, ikhlas dan kasih sayang terhadap anak dan keluarga,
ikhlas terhadap anggota keluarga yang terdekat, mengekalkan tradisi
kekeluargaan dan melaksanakan tanggungjawab terhadap keluarga.
Di samping itu, sifat ikhlas juga dapat dipraktikkan dalam
menyayangi dan menghargai alam sekitar, peka terhadap isu-isu alam
sekitar, ikhlas cintakan negara, sanggup berkorban demi negara. Begitu
juga dalam kehidupan, seperti ikhlas dalam melindungi hak kanak-kanak,
menghormati hak wanita, menghormati hak golongan kurang upaya dan
bekerjasama dalam masyarakat.
Nabi SAW menjelaskan dalam sabdanya:
" Agama ialah keikhlasan
(kesetiaan).
Kami lalu bertanya,
Kesetiaan kepada siapa, ya
Rasulullah?
Rasulullah SAW menjawab,
Kepada Allah,
kepada kitab-Nya
(al-Quran),
kepada rasul-Nya,
kepada penguasa Muslimin dan
kepada rakyat
awam. "
(riwayat Muslim)
Perasaan jujur
Akal fikiran akan memastikan sesuatu itu dilakukan dengan ikhlas dan
jujur. Perasaan jujur dan ikhlas yang terbit dari hati menjurus kepada
akal fikiran mengajak melakukan apa yang dianggap baik dan menolak
mengerjakan apa yang dianggap buruk iaitu berdusta dan melakukan
penyelewengan.
Dalam hal ini Nabi SAW bersabda:
" Barang siapa memberi kerana
Allah,
menolak kerana Allah,
mencintai kerana Allah,
membenci kerana
Allah dan
berkahwin kerana Allah,
maka sempurnalah imannya."
(riwayat
Abu Daud)
Justeru, apa yang dilakukan untuk mendapat keikhlasan hati mestilah
dilakukan kerana Allah SWT. Akhirnya, pastilah keikhlasan itu akan
mendapat balasan pahala di sisi Allah SWT di akhirat nanti.
Ini
dijelaskan dalam sebuah hadis Nabi SAW yang bersabda:
" Barang siapa
membangun
sebuah masjid kerana mencari keredaan Allah,
maka Allah
membangunkan baginya
sebuah rumah di syurga. "
(riwayat Muttafaq Alaihi)
Manakala dalam sebuah hadis yang lain Nabi SAW bersabda:
" Barang
siapa memperbaiki
hubungannya dengan Allah, maka Allah
akan
menyempurnakan hubungannya
dengan manusia. Barang siapa memperbaiki apa
yang dirahsiakannya, maka Allah akan
memperbaiki apa yang dilahirkannya
(terang-terangan). ":
(riwayat al-Hakim)
Berkaitan dengan melakukan sesuatu dengan rahsia.
Nabi SAW bersabda:
" Seorang sahabat berkata kepada Rasulullah,
Ya Rasulullah, seorang melakukan amal (kebaikan)
Ya Rasulullah, seorang melakukan amal (kebaikan)
dengan rahsia dan apabila diketahui
orang,
dia juga menyukainya (merasa senang).
Rasulullah SAW berkata,
Baginya dua pahala iaitu pahala merahsiakannya
Baginya dua pahala iaitu pahala merahsiakannya
dan pahala
terang-terangan. "
(riwayat At Tirmizi).
Oleh itu, kita digalakkan merahsiakan apa yang kita lakukan
khususnya berkaitan dengan amal kebaikan dan kebajikan seperti sedekah,
memberi hutang tanpa bunga kepada orang lain dan membantu seseorang
dalam kesusahan.
Sifat ikhlas juga sebagai buah daripada akidah. Ia adalah amal
daripada hati dan berada di hadapan daripada amal-amal hati. Sebab
diterimanya berbagai-bagai amal adalah apabila seseorang itu
melakukannya dengan ikhlas.
Lantaran itu, ikhlas adalah menghendaki keredaan Allah SWT dengan
satu amal yang dilakukan, membersihkan daripada segala noda yang
dilakukan oleh individu di dunia untuk mendapat reda Allah SWT. Ini
adalah disebabkan asas amal yang ikhlas adalah memurnikan niat kepada
Allah semata-mata.
Jumaat, 24 Januari 2014
:)..8 golongan disukai oleh Allah SWT
8 golongan disukai oleh
Allah yang disebut dalam
al-Quran SWT
1.Al-Muhsinun - golongan yang melakukan kebaikan
"Kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang suka berbuat kebaikan"-Al-Baqarah:195
2.At-tawwabun - golongan yang suka bertaubat
"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaubat kepada-Nya"-Al-Baqarah 222
3.Al-Mutatahhirun - golongan yang suka menyucikan diri kepada Allah.
"Dan mengasihi orang-orang yang sentiasa menyucikan diri"-Al-Baqarah 222
4.Al-Muttaqun - golongan orang-orang yang bertaqwa
"Maka sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa"-Ali-Imran :76
5.Al-Sobirun - golongan orang-orang yang sabar
"Dan Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar"-Ali-Imran :146
6.Al-Mutawakkilun - golongan yang hanya berserah diri kepada Allah.
"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepada-Nya"
7.Al-Muqsitun - golongan yang berlaku adil
"Kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil"-Al-Maidah:42
8.Al-Muqatilun fi Sabilillah - golongan yang berjihad kepada jalan Allah.
"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agama-Nya,dalam barisan yang beratur rapi,seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh"-As-Saff:4
Allah yang disebut dalam
al-Quran SWT
1.Al-Muhsinun - golongan yang melakukan kebaikan
"Kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang suka berbuat kebaikan"-Al-Baqarah:195
2.At-tawwabun - golongan yang suka bertaubat
"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaubat kepada-Nya"-Al-Baqarah 222
3.Al-Mutatahhirun - golongan yang suka menyucikan diri kepada Allah.
"Dan mengasihi orang-orang yang sentiasa menyucikan diri"-Al-Baqarah 222
4.Al-Muttaqun - golongan orang-orang yang bertaqwa
"Maka sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa"-Ali-Imran :76
5.Al-Sobirun - golongan orang-orang yang sabar
"Dan Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar"-Ali-Imran :146
6.Al-Mutawakkilun - golongan yang hanya berserah diri kepada Allah.
"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepada-Nya"
7.Al-Muqsitun - golongan yang berlaku adil
"Kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil"-Al-Maidah:42
8.Al-Muqatilun fi Sabilillah - golongan yang berjihad kepada jalan Allah.
"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agama-Nya,dalam barisan yang beratur rapi,seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh"-As-Saff:4
Khamis, 23 Januari 2014
Rabu, 22 Januari 2014
Selasa, 21 Januari 2014
Isnin, 20 Januari 2014
Zakat formula Ilahi
Zakat formula Ilahi
SAYA pernah terdengar bahawa ada orang yang menyatakan, bahawa zakat itu adalah formula untuk menggandakan harta, yang dijamin Allah SWT. Saya kurang memahami apakah maksudnya dan mohon pencerahan ustaz?
Jawapan:
Izinkan saya memulakan jawapan dengan mengemukakan sebuah firman Allah SWT yang bermaksud: Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? Dan (ingatlah), Allah jualah yang menyempitkan dan yang meluaskan (pemberian rezeki) dan kepada-Nyalah kamu semua dikembalikan.
(al-Baqarah: 245)
Syariat zakat yang difardukan pada tahun dua hijrah, adalah suatu manifestasi unggul dalam konteks keseimbangan harta dan kekayaan dalam Islam. Ini kerana, tiada larangan dalam Islam terhadap keterujaan kita mengumpulkan harta kekayaan. Sebaliknya Allah SWT menggalakkan pula, seperti mana gesaan Allah: Apabila telah ditunaikan solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurnia (rezeki, kekayaan) Allah.
(al-Jumuâah: 10)
Memiliki harta kekayaan juga mampu memotivasikan kita untuk terus hidup. Firman Allah SWT lagi yang bermaksud:
" Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak daripada jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allahlah tempat kembali yang baik (syurga). "
(ali Imran: 14)
Kekayaan
Kita tidak perlu risau, kerana kekayaan umat Islam akan diimbangi oleh Allah SWT dengan perintah berzakat. Perintah yang bersifat rukun ini, jika dipatuhi maka akan melahirkan si kaya yang taat dan terpuji akhlaknya. Memiliki harta yang suci, berkat, berkembang dan paling penting akhlak yang terpuji. Iaitu, sesuai dengan makna zakat daripada sudut bahasa (literasi) yang bermaksud bersih, suci, berkembang dan terpuji.
Saya ingin bertanya, siapakah yang menentukan 2.5 peratus daripada jumlah harta kekayaan kita, yang perlu dizakatkan? Siapakah yang menetapkan nilai 85 gram emas sebagai takaran bandingan nisab kekayaan umat Islam? Siapakah pula yang mensyaratkan genap masa setahun (haul) sebagai julat masa minimum kekayaan umat? Siapakah yang suka-suka menyatakan apabila haiwan ternakan kita sudah cukup 40 ekor, maka seekor daripadanya wajib dizakatkan? Siapa pula yang pandai-pandai menetapkan berat biji-bijian 1,306 tan metrik adalah nilai wajib zakat?
Semua persoalan di atas, jawapannya Allah SWT yang tetapkan. Melalui lidah yang amat fasih lagi barakah Rasulullah SAW, maka digariskan formula demi formula bagi tujuan keseimbangan kita dalam berharta. Formula yang menatijahkan keberkatan yang lestari sifatnya. Maka, tidak salah lagi bagi kita menyatakan, inilah dia formula bestari kurniaan Ilahi kerana matematik Allah SWT ini bersifat mapan atau established kata orang zaman ini. Ia valid sepanjang zaman, setiap keadaan dan di mana jua.
Formula matematik Ilahi ini memang terkadang tidak nampak rasionalnya pada mata kasar. Jika matematik duniawi, 6 â 1 = 5. Tapi matematik Ilahi, enam rukun iman jika salah satu daripadanya diragui, maka jawapannya kosong. 6 â 1= 0. Begitu juga, lima rukun Islam tapi satu ditolak, misalnya pada zaman Khalifah Abu Bakar as-Siddiq r.a, ada yang mengingkari fardu zakat, maka jawapannya kosong. 5 â 1 = 0. Inilah matematik Ilahi. Ia bercanggah dengan logik akal. Ia mencabar pemikiran lateral yang terasuh sejak kecil.
Nota: Disediakan oleh Ustaz Hamizul Abdul Hamid, Eksekutif Dakwah, Lembaga Zakat Selangor (MAIS).
Sebarang kemusykilan sila emelkan
kepada
hamizul@e-zakat.com.my atau
jika perlukan informasi dan jawapan
lanjut
sila layari www.e-zakat.com.my
atau http://blog.e-zakat.cmy dan
facebook.com/lembagazakatselangor.MAIS