Sabtu, 30 November 2013
Jumaat, 29 November 2013
Mutiara Hadis
Nabi
Muhammad s.a.w
bersabda:
"Sesiapa
yang membaca
Surah
Al-Waqi'ah
pada tiap malam,
maka
tidak akan
menderita kemiskinan
untuk
selamanya"
(Riwayat
Al-Baihaqi
dari Ibn Mas'ud r.a)
Nabi
Muhammad s.a.w
bersabda:
" Kamu akan dapati
sejahat-jahat orang itu
ialah yang bermuka dua,
yang datang ke sini
dengan satu muka
dan ke sana dengan
satu muka lain "
(Riwayat Bukhari & Muslim)
Rabu, 27 November 2013
Mutiara Hadis
Rasulullah
S.A.W.
pernah bersabda:
"Aku adalah
perbendaharaan ilmu
dan Ali adalah
pintunya."
pintunya."
Apabila didengari
oleh orang khuarij, terasa
hasad di hati mereka.
Maka, mereka pun
berkumpul untuk meminta
Saidina Ali menjawab soalan :
"Mana lebih afdhal,
harta atau ilmu?"
Jawab Saidina Ali:
" Ilmu."
"Mana lebih afdhal,
harta atau ilmu?"
Jawab Saidina Ali:
" Ilmu."
1-Ilmu pakaian para anbia',
manakala harta adalah pakaian Qarun.
2-Ilmu memelihara akan harta,
kamu memelihara akan harta.
3-Yang mempunyai ilmu
banyak sahabatnya, sedangkan
yang mempunyai harta
banyak
musuhnya.
4-Ilmu apabila diberikan
pada orang akan bertambah,
manakala harta apabila
dibahagikan
pada orang akan
berkurang.
berkurang.
5-Orang
yang banyak ilmu
akan diseru dengan nama
yang mulia
sedangkan orang
yang banyak harta dipanggil
bakhil dan cela (jika kedekut
6-Ilmu tidak perlu dipelihara
daripada pencuri, manakala harta
sentiasa menarik
perhatian pencuri,
7-Ilmu di akhirat
mencari syafaat, manakala harta
akan dihisab akan ia.
8-Ilmu tidak akan binasa,
sedangkan harta binasa.
9-Ilmu boleh menerangkan hati,
manakala harta boleh
mengeraskan hati.
10-Orang yang memiliki ilmu
mengimpikan kehambaan,
sedangkan yang memiliki harta
mengimpikan ketuhanan dan kebesaran.
Bahawasanya menuntut ilmu itu
hendaklah diniatkan:
1-Menuntut kerana mencari keredhaan Allah.
2-Mengamalkan ilmu untuk manfaat di akhirat.
3-Keluar daripada kalam jahil kepada cahaya ilmu.
4-Mendapat faedah di dunia dengan melakukan ibadat.
Ahad, 24 November 2013
:)..RABBI YASSIR WALA TU' ASSIR
Doa memudahkan urusan
"Allahumma yassir wala tu'assir.
Rabbi tammim bilkhoir.
Birohmatikaya Arhamarrohimin."
Semoga Allah SWT
memudahkan segala urusan kita
dan menjadikan kita hamba Nya
yang sentiasa bersyukur
dan bermuhasabah......
" RABBI YASSIR WALA TU' ASSIR "
Maksud :
Maksud :
" Wahai Tuhanku ,
permudahkan akan diriku
dan jangan beri
kepayahan pada diriku "
Sabtu, 23 November 2013
:)..Marah Yang Seimbang..
Menurut Abullaits Assamarqandi
dalam
bukunya "Tanbihul Ghafilin"
bahawa diantara manusia itu
ada orang
yang lekas marah tetapi
juga lekas redanya
maka ini seimbang.
Adapula orang
yang
lambat marahnya dan
lambat pula redanya,
ini juga seimbang.
Sebaik-baik kamu
lambat marah dan cepat redanya
dan sejahat-jahat kamu yang
cepat marahnya dan
lambat redanya.
Dalam hadis Rasulullah SAW
banyak
diterangkan tentang
cara mengatasi sifat marah ini.
Diantaranya
Rasulullah SAW
bersabda maksudnya:
" Marah itu
bara api maka siapa
yang merasakan
demikian,
jika ia sedang berdiri maka
hendaklah duduk, dan bila
sedang duduk
hendaklah
bersandar atau berbaring ".
Dalam keterangan lain juga
disebutkan jika kita dalam
keadaan marah maka
syaitan
telah meniup api kemarahnnya,
untuk meredakannya maka
berwuduklah,
dengan cara itu
api kemarahan akan terpadam.
Kemarahan itu menyebabkan
hubungan kita
dengan
orang lain menjadi terjejas,
Oleh sebab itu
bukakan hati kita agar
segera memaafkan orang tersebut,
dengan sendirinya kita telah
mampu mengawal
kemarahan kita
daripada terus merebak.
Dari Abu Umamah Albahili berkata;
Rasulullah SAW bersabda:
"Siapa yang dapat
menahan marah padahal dia
dapat
untuk
memuaskan kemarahannya,
namun ia tidak menurutinya
bahkan ia bersabar
maka
Allah SWT mengisi hatinya
dengan keredhaan di hari kiamat".
Apakah hukum marah?
Adakah dosanya seperti dosa besar?
Ada dua jenis marah iaitu
yang tercela dan yang terpuji.
Marah pada tempat yang betul,
contohnya marah kepada perkara
kemungkaran
adalah
perlu.
Ada satu kisah, Nabi SAW
berjalan dengan Umar dan
sahabat lain,
dan
datang
seorang Badawi yang membawa
dhob (biawak pasir) dalam
lengan
bajunya.
Badawi itu tidak mengenali
Nabi SAW dan sekadar mendengar
cerita yang
Nabi SAW
merupakan
orang yang membawa ajaran baru
dan memecah-belahkan orang
ramai.
Apabila diberitahu itu
rombongan Nabi SAW,
dia pun pergi dan berkata
yang Nabi
SAW merupakan
orang yang sangat dibencinya.
Umar tidak puas hati dan
meminta
izin untuk
memenggal kepalanya.
Nabi SAW tidak mengizinkan
dan berkata
ada cara
lain
yang lebih hikmah untuk
menanganinya. Nabi SAW
kemudian bertanya :
“Mengapa
kamu membenciku
sedangkan aku mengajak
orang beriman kepada Allah”.
Badawi itu
menjawab kembali
dengan mengatakan yang
dia takkan beriman sebelum
dhobnya
beriman.
Ditakdirkan Allah,
dhob itu mampu bercakap dan
mengakui
kerasulan Nabi SAW.
Badawi itu pun akhirnya
masuk Islam juga.
Kisah ini
panjang tetapi
pengajarannya ialah
tidak cepat marah dan
menghukum
seperti yang
Umar ingin lakukan.
Marah yang tercela hukumnya
haram jika
mengakibatkan
perbuatan lain seperti mengeluarkan
perkataan yang keji,
mencela orang,
atau
menyakiti orang lain.
Bagaimana mengelak marah
bertapak dalam hati?
Marah ini umpama
penyakit dalam hati.
Oleh itu hati perlu
diperbaiki
dengan ilmu dan amal.
Dengan ilmu, seseorang itu
perlu bertafakur
mengenangkan
sesuatu yang berlaku adalah
ujian daripada Allah.
Kita juga perlu
ambil teladan
daripada kisah-kisah para
Nabi dan sahabat.
Contohnya,
Saidina Ali
pernah tidak
membunuh seorang di
medan perang walaupun telah
berada di depannya
kerana
lelaki itu meludah kepadanya.
Apabila ditanya mengapa,
Saidina Ali menjawab
pada asalnya, dia ingin
membunuh lelaki itu kerana Allah,
tetapi kemudian dia
tidak mahu
membunuh kerana marahkan
lelaki itu yang telah meludahnya.
Ya Allah
ampunkan dosaku,
jauhkan segala kemarahan
yang berada di dalam hatiku,
dan
lindungi aku daripada
tipu-daya syaitan.
Amin Ya Rabbal Alamin