RAMADHAN JANA
PRODUKTIVI ROHANIAH
Bersama Prof Dr Sidek Baba
SERING
timbul
persoalan pada Ramadan
upaya kerja seseorang
manusia ada batasnya.
Secara fizikal
ia ada kebenarannya,
tetapi itu tidak bermakna
Ramadan
menyediakan ruang
kepada yang malas dan culas
kerana ia bakal
menjejas
produktiviti.
Suatu hal yang harus
diinsafi ialah menghayati
Ramadan dalam
erti kata
sebenarnya,
ia bakal menjana
produktiviti rohaniah yang
amat penting bagi
seseorang
manusia dan sesebuah
organisasi.
Produktiviti rohaniah
bermaksud bagaimana
mengawal diri
daripada lapar dan
dahaga
menimbulkan insaf
kemanusiaan
yang tinggi terhadap
golongan miskin.
Ia
bakal melahirkan
manusia yang bersyukur
terhadap rezeki diterima
dan sentiasa
ingat serta sedia
membantu golongan
tidak berada dan amat
memerlukan.
Produktiviti
rohaniah juga
membawa insaf-ketuhanan
yang tinggi bahawa apa saja
kita lakukan
dalam hidup ini,
tidak akan terlepas daripada
pengetahuan dan
pemerhatian
Allah. Inilah
yang dikatakan
jiwa muttaqin.
Jiwa muttaqin
terpancar kerana asas
keimanan manusia
dengan Allah amat hebat
dan darinya lahir
jiwa takwa yang sentiasa
mengaitkan perbuatan dan
amalan untuk
mendapat
reda-Nya. Allah memberikan
matlamat melakukan puasa
ialah untuk
membangunkan
jiwa muttaqin.
Firman Allah
yang bermaksud:
" Wahai orang yang beriman!
Diwajibkan kamu
berpuasa
seperti diwajibkan ke atas
orang yang terdahulu
daripada kamu, supaya
kamu bertakwa."
(Surah al Baqarah, ayat 183)
Malah, ukuran
kecemerlangan
manusia juga
diukur di kalangan orang
yang muttaqin seperti
firman Allah
yang bermaksud:
"Sesungguhnya
semulia-mulia kamu
di sisi
Allah adalah
orang yang
paling bertakwa."
(Surah al Hujurat, ayat 13)
Jiwa muttaqin
dalam bahasa manusiawinya
ialah membawa asas takut.
Kita
menghormati
undang-undang bukan kerana
kita takut kepada
polis atau
penguatkuasa.
Undang-undang itu
dipatuhi kerana ia
memberi kebaikan kepada
manusia dan pengguna.
Sifat patuh itu
adalah ciri orang
yang muttaqin. Manusia
patuh kepada arahan
ketua
bukan kerana takut
kepada ketua,
tetapi hikmah
kepatuhan kepada ketua
membawa kebaikan
kepada organisasi.
Manusia patuh
kepada pemimpin yang
amanah dan adil bukan
kerana takut dengan
kedudukan yang ada
pada pemimpin, tetapi
hikmah kepatuhan kepada
pemimpin
menyebabkan
amanah dan keadilan dapat
berjalan dengan baik.
Landasan patuh itu
dilakukan kerana Allah
(ikhlas) baik pemimpin dan
orang yang
dipimpin perlu
ada suatu ikatan yang
menyebabkan wujudnya
ketelusan yang
menghubungkan
dirinya dengan Allah.
Jiwa muttaqin dalam
bahasa rohaniahnya
membimbing manusia
kepada kawalan hawa
nafsu
secara fitrah. Sifat jelik
dalam batasan nafsu amarah
bissuk atau nafsu
haiwani
dimurnikan supaya batasan
nafsu mutmainnah atau nafsu
insani
mengambil
tempat.
Jika Ramadan dilalui
dengan keinsafan mendalam
terhadap kelemahan dan
kekurangan diri, ia bakal
menampilkan manusia kembali
kepada fitrah.
Melupuskan
sifat mazmumah
iaitu yang terkeji daripada
diri ke arah sifat mahmudah
atau
terpuji adalah
suatu proses rohaniah.
Ramadan memberi peluang
sangat luas bagi manusia
kembali kepada fitrah diri
dan
melupakan hal jelik
dalam hidup dan perangainya
supaya perubahan itu
memberi
hikmah kepada diri,
keluarga, masyarakat dan
sistem pentadbiran.
Produktiviti rohaniah
mempunyai talian rapat
dengan nilai. Kukuhnya
nilai
rohaniah bermakna
sifat amanah, adil, jujur,
ikhlas, telus dan tulus akan
sentiasa subur dalam
diri manusia. Ahli
ibadah
menghubungkan amalannya
langsung dengan Allah.
Ketika kita berpuasa,
kita menahan lapar dan
dahaga daripada makan
dan minum.
Perkara itu
mungkin boleh diatasi
dengan mengunci diri
di dalam bilik kemudian
melakukan sesuatu yang
menyalahi rukun berpuasa
sekiranya pertimbangan
terhadap
manusia
menjadi sandaran.
Tetapi apabila
pertimbangan Allah
mengambil tempat, kita
memiliki pertimbangan,
walaupun manusia
tidak melihat, dalam
melakukan ibadat ini, kita
berasakan
Allah melihat
perilaku kita. Inilah
yang disebutkan
Rasulullah SAW, sifat ihsan
yang tinggi bagi
seseorang insan.
Keihsananlah menjadi
titik tolak yang amat
penting dalam melakukan
sesuatu.
Kita yakin
dalam melakukan sesuatu
khususnya yang bernilai
ibadat, walaupun
kita tidak
melihat Allah, tetapi
wujud keyakinan yang kuat
bahawa Allah melihat
kita.
Asas amalan ini jika
dikembangkan dalam diri,
kepemimpinan keluarga dan
organisasi, ia menjadikan
seseorang itu
berjiwa muttaqin.
Nilai yang bersifat
rohaniah adalah sesuatu
yang boleh dimanifestasikan.
Ia
terlihat dalam amal,
perbuatan dan pekerti.
Pekerti Rasulullah SAW
yang mulia
memang
boleh dilihat.
Kesabarannya,
kebijaksanaannya, kejujuran
dan kecekalan
menjadi
amalan hidupnya.
Rasulullah SAW
adalah contoh terbaik
untuk kita. Oleh itu,
memahami faktor
kekuatan rohaniah tidak saja
memahami kekuatan
dalaman diri manusia,
tetapi
sifatnya terpancar
di luar diri dalam bentuk
amalan dan perbuatan
yang baik.
Ramadan diibaratkan
bateri yang memiliki kuasa
menggerakkan sesuatu.
Pada diri
manusia memerlukan
kekuatan supaya kehidupan
dapat berjalan dengan baik.
Bateri
perlu melalui
proses cas dan dicas.
Berpuasa, solat tarawih,
tadarus, berbuka, bersahur,
menahan diri daripada
lapar
dan dahaga, menjaga pancaindera daripada amalan buruk,
melakukan doa dan
istighfar
sebanyak-banyaknya adalah
amalan bersifat rohaniah dan
memberikan cas
terhadap
jiwa dan hati.
Jika proses itu
berlaku
dengan baik
dan sempurna,
manusia akan
memiliki
kekuatan
dalaman yang tinggi
dan boleh menggerakkan
diri serta kehidupan
ke
arah yang diredai Allah.
Sekolah Ramadan ini
yang memberikan fokus
kepada
produktiviti rohaniah
bakal menggilap peribadi
hamba Allah yang bakal lahir
sebagai manusia baru
dengan jiwa baru
tunjangan jiwa muttaqin.
Jika matlamat itu
dirasakan berlaku dalam
hidup seseorang, maka
penghayatan
Ramadan
memberi kesan perubahan.
Sebaliknya selepas menjalani
Sekolah Ramadan,
tidak ada
perubahan sikap, mentaliti
dan amalan berlaku, bermakna
Ramadan hanya
suatu rutin
bukan membangunkan
jiwa muttaqin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih kerana sudi bertukar fikiran dan memberi pendapat.