ZIKIR DAPAT MENCERAHKAN WAJAH
Zikir utama adalah yang diucap
dengan hati dan lisan secara serentak.
Di antara kedua-duanya, zikir dengan hati
adalah lebih utama daripada berzikir
dengan lisan semata-mata.
Imam al-Ghazali berkata
zikir itu terbahagi kepada empat kategori.
Pertama – Zikir dengan lisan saja.
Kedua – Zikir dengan hati serta lisan
secara paksa.
Ketiga – Zikir dengan hati yang
dibantu dengan lisan tanpa paksaan.
Menguasai zikir dalam hati dan
menumpukannya. Seterusnya
Imam al-Ghazali memberikan pandangannya
dengan berkata :
" Yang sedikit faedahnya dan
lemah kesannya iaitu apabila
lisan berzikir sedangkan hati di
dalam keadaan lalai. "
Firman Allah Petikan dari Surah al-Ahzab,
ayat 35 yang bermaksud :
“Dan orang lelaki
yang banyak menyebut (mengingati)
Allah dan orang perempuan yang banyak
menyebut Allah, maka Allah telah
menyediakan untuk mereka keampunan
dan ganjaran pahala yang besar”.
Rasulullah S.A.W bersabda maksudnya :
“Sesiapa yang mengucapkan
‘Subahanallah hil’azimi Wabihamdih’
maka akan ditanamkan untuknya
sepohon pokok tamar dalam Syurga”
( Hadis riwayat Muslim )
Hikmat lain adalah
berturutan seperti :-
Pertama – Akan mendapat keredaan Allah dan memperoleh ketenangan pada hati serta dapat merasakan kelazatan iman dalam jiwa.
Kedua – Menimbulkan kejernihan.
Ketiga – kemanisan pada hati dan wajah.
Keempat – Mendapat kasih sayang,
kecintaan serta keampunan dari Allah
serta dimurahkan rezekinya.
Kelima – Dapat merasakan betapa besar,
agung, hebat dan berkuasanya kerajaan Allah.
Segera mendapat pembelaan daripada Allah
apabila seseorang itu berada dalam kesusahan
dan kedukaan.
Ini terbukti dalam menjana
kehidupan seharian sepanjang hayat
yang kita lalui sama ada
kita sedar atau sebaliknya.
Keenam – Mendapat penghormatan dan
doa daripada sekalian Malaikat.
Memperoleh pohon tamar dalam Syurga kelak,
semakin banyak berzikir maka semakin
banyak pohon tamar itu untuknya.
Ketujuh – Mendapat nur (cahaya)
daripada Allah dalam kehidupan di dunia ini,
di alam barzakh(kubur) dan juga
pada titian sirat nanti.
Kelapan – Dapat membina rumah dan
juga istana dalam Syurga. Apabila kita
berhenti berzikir maka berhentilah
pembinaannya di Syurga.
Kesembilan – Dapat menjadi pendinding
dan juga perisai daripada Neraka jahanam.
Dapat mendekatkan diri kepada Allah
untuk membuka pintu masuk
segala kebaikan.
Kesepuluh – Dapat menghalau dan
mematahkan gangguan Syaitan
terhadap dirinya. Dapat menghilangkan
perasaan runsing yang bersarang
dalam hatinya.
Kesebelas – Dapat membersihkan hatinya
daripada segala jenis kotoran dan
juga penyakit. Dapat menjauhkan dirinya
daripada segala jenis ketakutan dan
kebimbangan.
Kedua belas – Dapat menghapuskan dosa kecil
serta maksiat kecil . Dapat melepaskan
seseorang yang berzikir itu
daripada sifat munafik.
Ketiga belas – Apabila seseorang itu
menyertai majlis bacaan yassin, tahlil,
zikir dan selawat , dia sebenarnya
menyertai majlis yang dihadiri
oleh Malaikat.
Dengan berzikir juga
seseorang itu akan sentiasa
diingati oleh Allah sepertimana
dalam firmanNya bermaksud :
" Ingatlah kamu kepadaKu
ketika kamu senang dan susah ,
maka Aku akan mengingatimu."
Zikir utama adalah yang diucap
dengan hati dan lisan secara serentak.
Di antara kedua-duanya, zikir dengan hati
adalah lebih utama daripada berzikir
dengan lisan semata-mata.
Imam al-Ghazali berkata
zikir itu terbahagi kepada empat kategori.
Pertama – Zikir dengan lisan saja.
Kedua – Zikir dengan hati serta lisan
secara paksa.
Ketiga – Zikir dengan hati yang
dibantu dengan lisan tanpa paksaan.
Menguasai zikir dalam hati dan
menumpukannya. Seterusnya
Imam al-Ghazali memberikan pandangannya
dengan berkata :
" Yang sedikit faedahnya dan
lemah kesannya iaitu apabila
lisan berzikir sedangkan hati di
dalam keadaan lalai. "
Firman Allah Petikan dari Surah al-Ahzab,
ayat 35 yang bermaksud :
“Dan orang lelaki
yang banyak menyebut (mengingati)
Allah dan orang perempuan yang banyak
menyebut Allah, maka Allah telah
menyediakan untuk mereka keampunan
dan ganjaran pahala yang besar”.
Rasulullah S.A.W bersabda maksudnya :
“Sesiapa yang mengucapkan
‘Subahanallah hil’azimi Wabihamdih’
maka akan ditanamkan untuknya
sepohon pokok tamar dalam Syurga”
( Hadis riwayat Muslim )
Hikmat lain adalah
berturutan seperti :-
Pertama – Akan mendapat keredaan Allah dan memperoleh ketenangan pada hati serta dapat merasakan kelazatan iman dalam jiwa.
Kedua – Menimbulkan kejernihan.
Ketiga – kemanisan pada hati dan wajah.
Keempat – Mendapat kasih sayang,
kecintaan serta keampunan dari Allah
serta dimurahkan rezekinya.
Kelima – Dapat merasakan betapa besar,
agung, hebat dan berkuasanya kerajaan Allah.
Segera mendapat pembelaan daripada Allah
apabila seseorang itu berada dalam kesusahan
dan kedukaan.
Ini terbukti dalam menjana
kehidupan seharian sepanjang hayat
yang kita lalui sama ada
kita sedar atau sebaliknya.
Keenam – Mendapat penghormatan dan
doa daripada sekalian Malaikat.
Memperoleh pohon tamar dalam Syurga kelak,
semakin banyak berzikir maka semakin
banyak pohon tamar itu untuknya.
Ketujuh – Mendapat nur (cahaya)
daripada Allah dalam kehidupan di dunia ini,
di alam barzakh(kubur) dan juga
pada titian sirat nanti.
Kelapan – Dapat membina rumah dan
juga istana dalam Syurga. Apabila kita
berhenti berzikir maka berhentilah
pembinaannya di Syurga.
Kesembilan – Dapat menjadi pendinding
dan juga perisai daripada Neraka jahanam.
Dapat mendekatkan diri kepada Allah
untuk membuka pintu masuk
segala kebaikan.
Kesepuluh – Dapat menghalau dan
mematahkan gangguan Syaitan
terhadap dirinya. Dapat menghilangkan
perasaan runsing yang bersarang
dalam hatinya.
Kesebelas – Dapat membersihkan hatinya
daripada segala jenis kotoran dan
juga penyakit. Dapat menjauhkan dirinya
daripada segala jenis ketakutan dan
kebimbangan.
Kedua belas – Dapat menghapuskan dosa kecil
serta maksiat kecil . Dapat melepaskan
seseorang yang berzikir itu
daripada sifat munafik.
Ketiga belas – Apabila seseorang itu
menyertai majlis bacaan yassin, tahlil,
zikir dan selawat , dia sebenarnya
menyertai majlis yang dihadiri
oleh Malaikat.
Dengan berzikir juga
seseorang itu akan sentiasa
diingati oleh Allah sepertimana
dalam firmanNya bermaksud :
" Ingatlah kamu kepadaKu
ketika kamu senang dan susah ,
maka Aku akan mengingatimu."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih kerana sudi bertukar fikiran dan memberi pendapat.