Perbuatan ukur keimanan
Tiga perkara asas ialah
keyakinan dalam hati,
hadir dalam tutur
kata
dan amal syariat Islam
Sesungguhnya Islam menggalakkan umatnya berada di atas jalan kebenaran. Kebenaran yang dimaksudkan meliputi pelbagai keadaan sama ada dengan hati, percakapan mahupun tindakan. Malah kita disuruh oleh Allah SWT memohon ditunjukkan jalan kebenaran iaitu jalan mereka yang berjaya di sisi Allah SWT dan beroleh nikmat daripada-Nya.
Nikmat yang cukup besar bagi manusia apabila dia berada dalam
cara hidup Islam. Hal ini bertepatan dengan firman Allah SWT:
“Tunjukkanlah
kami
ke jalan yang lurus (benar),
iaitu jalan-jalan yang Engkau berikan kepada
mereka nikmat-nikmat dan bukanlah jalan mereka
yang dibenci dan juga bukan pula
jalan mereka yang sesat.”
(Surah al-Fatihah, ayat 6-7)
" Wahai orang yang beriman,
mengapakah kamu berkata-kata tetapi
kamu tidak melaksanakannya?
Sesungguhnya amat besar kebencian Allah
bagi mereka
yang berkata-kata namun
tidak melakukannya"
Surah al-Saff (ayat 2-3)
Bagi umat manusia kebenaran itu diukur oleh neraca agama iaitu syariat Islam.
Jika sesuatu tindakan itu bertepatan dengan kehendak syariat maka seseorang itu
berada di atas jalan kebenaran.
Namun jika seseorang itu melakukan sesuatu yang dilarang Allah SWT dan juga
Rasul-Nya maka dia sebenarnya telah menjerumuskan dirinya kepada kebencian di
sisi Allah SWT. Maka pada ketika itu manusia hidup dalam kegelapan dan
kesesatan.
Zahirkan keimanan
Tahap keimanan seseorang itu kepada Allah SWT adalah garis ukuran utama dalam menentukan seseorang berada di atas jalan kebenaran mahupun sebaliknya. Perlulah kita sedari iman bukan hanya dengan keyakinan dalam hati, malah wajib dizahirkan melalui tindakan.
Imam Hasan al-Basri menyebut:
“Iman itu bukanlah hanya
dengan angan-angan dan
bukan pula hanya
dengan perhiasan, tetapi iman itu
adalah sesuatu yang diyakini
dengan hati
dan dibenarkan dengan tindakan.”
Angan-angan di sini adalah seseorang itu masih dikira lemah imannya jika hanya
mengaku dengan hati bahawa dia beriman sedangkan keimanan yang hadir dalam
jiwanya itu tidak mampu dilahirkan dalam bentuk amalan.
Contoh termudah ialah seseorang yang berbangga dan mendabik dada dialah manusia
yang beriman namun tindakannya tidak langsung menunjukkan ciri-ciri orang
beriman. Individu sebegini hanyalah manusia sesat yang bercakap di atas ‘tiket
kejahilan’.
Golongan kedua yang masih tidak dikira beriman ialah mereka menganggap iman itu
sekadar suatu perhiasan. Menzahirkan sifat keimanan secara luaran saja namun
pada hakikatnya hati dan jiwa mereka tidak yakin kepada sesuatu yang dibawa
oleh Allah SWT dan Rasul-Nya.
Mereka ini juga disebut sebagai golongan munafik menzahirkan Islam secara
luaran namun mereka menolak Islam daripada hati-hati mereka.
Firman Allah SWT:
“Dan apabila kamu melihat mereka,
kamu akan tertarik hati
kepada tubuh
badan mereka (dan kelakuannya);
dan apabila mereka berkata-kata,
kamu akan
(tertarik hati) mendengar tutur kata mereka,
walaupun begitu mereka
hanyalah seperti
batang-batang kayu yang tersandar
(tidak terpakai kerana tidak
ada padanya
kekuatan yang dikehendaki).”
(Surah al-Munafiqun, ayat 4)
Benar dalam beriman kepada Allah SWT mestilah meliputi tiga perkara utama iaitu
keyakinan dengan hati. Perkara pokok dan asas dalam keimanan kepada Allah SWT
ialah pengakuan dengan hati, yakin segala diturunkan Allah SWT iaitu al-Quran
dan juga sunnah Nabi SAW.
Pengakuan dengan hati tidak akan sempurna jika kita menolak apa saja yang
dibawa oleh al-Quran dan sunnah Nabi SAW. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
“Apakah kamu hanya beriman
dengan sebahagian Kitab dan menolak
sebahagian yang
lain? Dan tiadalah pembalasan
yang setimpal bagi mereka yang melakukan
perbuatan sedemikian kecuali kehinaan dalam
kehidupan di dunia dan pada hari
akhirat
mereka akan dilemparkan ke dalam seksaan
yang paling pedih; dan Allah
tidak akan
melupakan sesuatu yang telah kamu kerjakan.”
(Surah al-Baqarah, ayat
85)
Kata-kata berbaur maksiat
Dalam membuktikan keyakinan dan keimanan kepada Allah SWT maka perlulah ia
hadir dalam tutur kata. Seseorang itu masih tidak dikira sebagai seorang yang
beragama Islam melainkan setelah mana dia melafazkan kalimah tauhid iaitu dua
kalimah syahadah.
Percakapan adalah cermin yang menceritakan identiti iman seseorang. Percakapan
baik adalah peribadi golongan yang beriman, manakala kata-kata berbaur maksiat
adalah dosa yang perlu diminta keampunan daripada Allah SWT.
Percakapan yang baik dalam Islam
disebut sebagai ‘al-Nasihah’. Nabi SAW
bersabda:
“Sesungguhnya Deen (Islam) itu
adalah ‘al-Nasihah’ (sebanyak tiga
kali).
Maka sahabat bertanya:
Untuk siapakah wahai Rasulullah?
Jawab Baginda:
Untuk Allah, Kitab-Nya,
Rasul-Nya, pemimpin umat Islam dan
seluruh masyarakat.”
(Riwayat Abu Daud)
Maksud seruan kepada Allah, Kitab dan Rasul-Nya ialah segala seruan kebaikan di
atas matlamat keredaan Allah SWT dengan membenarkan apa saja yang disuruh
oleh-Nya melalui al-Quran al-Karim dan sunnah Nabi SAW.
Manakala seruan kebaikan kepada pemimpin dan masyarakat pula ialah memberi
nasihat dan peringatan ke arah kebaikan supaya mampu mengubah serta memperbaiki
segala ketempangan atau kekurangan yang ada.
Seseorang itu masih belum lengkap iman jika tidak mempraktikkan syariat Islam
dalam kehidupan hariannya. Firman Allah SWT:
“Wahai orang yang beriman,
mengapakah kamu berkata-kata tetapi
kamu tidak melaksanakannya? Sesungguhnya
amat besar kebencian Allah bagi mereka
yang berkata-kata namun tidak
melakukannya.”
(Surah al-Saff, ayat 2-3)
Allah SWT menerangkan bahawa ketaatan dan keimanan kepada Allah SWT itu wajib
hadir dalam bentuk perbuatan. Dalam al-Quran Allah SWT meletakkan sifat
keimanan bersama amalan soleh. Hal ini menunjukkan amalan atau perbuatan itu
termasuk dalam kategori iman.
Istilah benar dalam Islam apabila seseorang itu melakukan tindakan yang
bertepatan dengan syariat Islam. Maka ukuran utamanya di sisi Allah SWT adalah
melalui tahap keimanan seseorang itu yang lahir daripada pengakuan hati, lisan
dan perbuatannya.
Sumber : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Perbuatanukurkeimanan/Article
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih kerana sudi bertukar fikiran dan memberi pendapat.