Selasa, 19 Jun 2012

'Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya'.







Dasar etika 3K

elak kerajinan bawa kemudaratan




Oleh Sharifah Hayaati



Kerja berlandas keperluan, keutamaan

dan kualiti dijanji keuntungan dunia, akhirat








JIKA ada bertanya kepada seseorang
yang telah berjaya rahsia kejayaannya,
walau apa juga rahsia dikongsikan, bagi saya
semuanya bertitik tolak dari satu kata kunci iaitu
kerajinan kerana
'kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya'.





Peribahasa Melayu menyebut,
‘Rajin dan usaha tangga kejayaan’.
Kerajinan adalah kunci kejayaan,
menjadikan yang berat itu ringan,
sukar itu mudah dan bekerja sebagai
suatu rutin menyeronokkan.








Dalam Islam, setiap titik peluh kerajinan
dilihat dan dinilai Allah SWT.




Firman-Nya bermaksud:





“Bekerjalah kamu,

maka Allah dan Rasulnya

serta orang Mukmin akan melihat pekerjaanmu

dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah)

yang Maha Mengetahui akan yang ghaib dan nyata,

lalu diberitakannya kepada kamu

apa yang telah kamu kerjakan.”

(Surah al-Taubah, ayat 105)






Sifat rajin menyebabkan seseorang mampu
melakukan sesuatu dengan kesungguhan tanpa
dipaksa dan menjadikannya suatu kebiasaan.
Apabila menyebut, ‘alah bisa, tegal biasa’,
sesuatu kerja kurang menyenangkan atau sukar
akan tidak terasa apabila sudah biasa dilakukan.







Kebiasaan itu pula tidak akan lahir tanpa kerajinan
sehinggakan apabila sifat rajin sudah sebati
dengan peribadi, seseorang itu akan rasa jemu
dan bersalah jika lebih banyak duduk atau berehat tanpa bekerja.








Kerajinan dalam ajaran Islam bukan sekadar
tuntutan akhlak terpuji tetapi juga tuntutan
memelihara maruah.
Bangsa yang rajin adalah bangsa bermaruah
dan yang malas adalah bangsa yang hina.









Justeru, Khalifah Saidina Umar al-Khattab
antara pemimpin dikatakan amat bertegas
dalam memerangi sifat malas dalam
kalangan masyarakatnya.








Beliau berkata, sesungguhnya Allah SWT
tidak menurunkan emas dan perak dari langit
sebagai menegur masyarakat yang lebih banyak
berdoa tanpa berusaha. Gesaan ini selari
galakan Rasulullah SAW supaya seorang
mencari kayu api untuk dijual
daripada meminta-minta.










Kerajinan itu lambang hamba Allah
yang beriman dan bersyukur.
Terlalu banyak ayat Allah dalam al-Quran
yang menggandingkan antara sifat orang yang
beriman dengan beramal salih atau bekerja.










Ada pandangan mengatakan gandingan ini
disebut tidak kurang daripada 50 kali
melambangkan kepentingannya yang terbukti
melalui gaya hidup nabi dan tokoh terbilang
yang telah menempa kejayaan masing-masing.








Kerajinan juga adalah umpan yang mampu menjala pelbagai bentuk manfaat. Bagi pekerja, kerajinan penting untuk menunaikan amanah kerja, memastikan dan mempercepatkan keberhasilannya serta memastikan kesilapan ditangani dengan tindakan membetulkan dengan segera.








Dalam Islam, setiap titik peluh kerajinan
dilihat dan dinilai Allah SWT. Firman-Nya bermaksud:








“Bekerjalah kamu,

maka Allah dan Rasulnya serta orang Mukmin

akan melihat pekerjaanmu dan kamu

akan dikembalikan kepada (Allah) yang

Maha Mengetahui akan yang ghaib dan nyata,

lalu diberitakannya kepada kamu apa

yang telah kamu kerjakan.”

(Surah al-Taubah, ayat 105)










Bahkan,
ia tidak dianggap sia-sia oleh Allah SWT
walaupun hasil kerja keras dan kerajinan itu
belum membuahkan natijah atau hasil seperti diinginkan.
Ia tetap dinilai sebagai suatu sedekah
yang memberi pahala kepada pelakunya.










Sabda Rasulullah SAW:




“Tidak seorang Muslim pun

yang menanam pohon atau hasilnya

dimakan oleh burung atau manusia

ataupun makhluk lain, kecuali Allah

akan menganggap perbuatannya itu sebagai sedekah.”

(Hadis riwayat Imam Bukhari)









Bagaimanapun, kerajinan bekerja juga
perlu berdasarkan etikanya supaya tidak menjadi apa
yang disebut sebagai
‘rajin tak tentu pasal’ atau ‘rajin tak bertempat’.








Etika kerajinan itu ialah
kerajinan melakukan sesuatu
dengan menitikberatkan dasar 3K.










Keperluan kerja,
keutamaan kerja serta kualiti kerja.
Dasar yang dinamakan sebagai 3K ini juga
mampu mengelakkan kerajinan yang membawa
kepada kemudaratan iaitu apabila kerajinan
mengakibatkan pengabaian tanggungjawab asas
kepada hak Allah, keluarga, masyarakat dan diri.










Justeru, insan yang rajin dan menjaga etikanya
akan meraih keuntungan hebat di dunia
dan akhirat iaitu kerja berprestasi, keampunan
dan rezeki melimpah ruah seperti janji Allah.








Firman-Nya yang bermaksud:





“Dan

barang siapa mengerjakan pekerjaan

yang baik-baik, lelaki mahupun perempuan,

sedangkan ia beriman, maka mereka

akan dimasukkan ke dalam syurga,

mereka diberikan rezeki didalamnya tanpa hisab.”

(Surah al-Mukminun, ayat ayat 40)








Janji keampunan Allah SWT pula
dinyatakan dalam firman bermaksud:





“Maka orang yang beriman

dan mengerjakan amal salih,

bagi mereka keampunan dan rezeki yang mulia.”

(Surah al-Hajj, ayat 50)









Justeru, kesedaran pentingnya sifat rajin
berserta inisiatif serta insentif untuk
membugar kerajinan bekerja perlu sentiasa disuburkan
dalam minda dan diri kita semua.
Pada masa sama,
perkara yang boleh membantutkan atau melemahkan
semangat kerajinan di tempat kerja perlu dielakkan.











Seperti prosedur kerja yang terlalu rumit,
kegagalan membina pasukan kerja yang baik
dan semangat saling dan mudah bekerjasama,
penghargaan setimpal, perlin-dungan kebajikan
walaupun kepada pekerja berstatus
sementara atau kontrak.













Mudah-mudahan setiap daripada kita
akan dapat membangun bukan sekadar sistem kerja
dan menunaikan amanahnya tetapi dapat
mewariskan contoh teladan melalui budaya kerja
berasaskan kerajinan kepada anak bangsa kelak.












Penulis ialah pensyarah

di Jabatan Siasah Syariyyah,

Akademi Pengajian Islam,

Universiti Malaya (UM)









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi bertukar fikiran dan memberi pendapat.