Isnin, 17 September 2012

Hati baik tolak keburukan


Hati baik tolak keburukan



MANUSIA memiliki potensi menerima dan menolak. Jika tidak, mereka kehilangan dirinya serta rahsia kewujudannya.
Ia ibarat pohon kering yang daunnya berguguran, tidak hijau dan tidak hidup. Sama juga dengan pohon tidak berbuah, hidup tetapi seperti mati.



Ia tidak memiliki pengaruh dalam kehidupannya kerana hanya dapat mengambil tetapi tidak dapat memberi. Potensi menerima dan menolak sangat dipengaruhi hati.




Apabila hatinya baik, ia cenderung menerima kebaikan dan menolak keburukan. Sebaliknya, apabila hatinya buruk, ia cenderung kepada keburukan dan menolak kebaikan.




Hati adalah raja kerana ia mengendalikan setiap langkah manusia. Ia bekerjasama dengan akal yang berperanan menentukan setiap keputusan yang menjadi pengukur buruk atau tidak manusia.




Jika baik, maka baiklah seluruh tubuh dan apabila buruk, buruklah seluruh tubuh. Demikian sabda Rasulullah s.a.w mengenai hati.




Di antara umat Islam, ada beberapa orang biasa yang kedudukannya sangat istimewa di hadapan Allah.




Ia bukan ulama atau syuhada’. Mereka dapat menyingkap rahsia kehidupan dan rahsia Allah dalam dirinya sehingga dapat menggunakan potensi penglihatan, pendengaran dan hati sesuai dengan kehendak Allah S.W.T.




Mereka juga mampu mengendalikan semua pancaindera untuk ketaatan kepada Allah. Ia adalah gerakan organ tubuh dan jiwanya dalam ketekunan dan kekhusyukan beribadah.




Jiwanya lahir gelombang semangat, malamnya dihidupkan dengan bertahajud serta berdoa menyesali setiap kekeliruan. Pada siangnya ditebarkan kasih sayang dan kebaikan.




Mereka menyeru manusia supaya kembali ke jalan Allah. Roh dan hatinya menjadi penarik setiap hati manusia kembali menemukan pintu hidayah.




Hatinya mendapat petunjuk dan perlindungan daripada Maha Pemberi Petunjuk.

Allah berfirman: 






“Hai orang-orang yang beriman, 


penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul 


apabila Rasul menyeru kamu kepada 


suatu yang memberi kehidupan 


kepada kamu. Ketahuilah 


sesungguhnya Allah membatasi 


 antara manusia dan hatinya


 dan sesungguhnya kepada-Nyalah


 kamu akan dikumpulkan.”


 (Surah Al-Anfal ayat 24).




Allah menggambarkan orang yang kering hatinya dan berkarat jiwanya dalam al-Quran:




 “Kemudian selepas itu hatimu 


menjadi keras seperti batu, 


 bahkan lebih keras lagi. 


Padahal di antara batu-batu itu 


sungguh ada yang mengalir sungai-sungai


 daripadanya dan di antaranya 


sungguh ada yang terbelah 


lalu keluarlah mata air daripadanya


 dan di antaranya sungguh ada 


yang meluncur jatuh,


 kerana takut kepada Allah. 


Dan Allah sekali-sekali tidak lengah


 dari apa yang kamu kerjakan.” 


(Surah Al-Baqarah ayat 74).





Abbas As-Siisiy dalam buku Ath-Thariq Ilal Qulub (Bagaimana Menyentuh Hati (1420 H)) menjelaskan, dalam ayat itu, Allah menjelaskan, batu itu sensitif, bahkan ketika meluncur jatuh ia takut kerana Allah.





Tetapi kita tidak memiliki peralatan yang dapat membuka rahsia, bagaimana batu itu dapat menjadi sensitif yang melekat satu sama lain kerana takutnya kepada Allah.





Abbas As-Siisiy berkata lagi, bagaimana dengan manusia yang banyak diberikan Allah kenikmatan yang besar seperti akal, perasaan dan hati sebagai penitipan rahmat.





Sebahagian manusia hatinya hidup mensyukuri semua kenikmatan Allah. Sebahagian besar yang lain pula kurang mensyukuri bahkan tidak bersyukur sama sekali terhadap pemberi rezeki iaitu Allah.





Manusia kufur nikmat itu sudah mati hatinya. Sebagaimana firman Allah:






“Dalam hati mereka


 ada penyakit, lalu ditambah Allah


 penyakitnya; dan bagi mereka 


seksa yang pedih, disebabkan mereka 


berdusta.”


 (Surah Al-Baqarah ayat 10).




Orang yang mati hatinya sukar menerima kebenaran. Mereka bertindak sesuai dengan kehendaknya. Nafsu syahwatnya menjadi pengendali sehingga akan menjadi makhluk yang angkuh dan sombong.




Kerana itu, berlindunglah daripada hati yang keras, hati yang mati dan hati yang dikendalikan nafsu. 





“Ya Allah, 


janganlah Engkau jadikan hati kami 


condong kepada kesesatan 


sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami,


 dan kurniakanlah kepada kami 


rahmat dari sisi-Mu; kerana


 sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi.”







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi bertukar fikiran dan memberi pendapat.