Selasa, 31 Julai 2012

Al-Quran Biru





Al-Quran Biru


AL-QURAN merupakan kitab suci umat Islam yang diwahyukankepada Nabi Muhammad SAW melalui Malaikat Jibrail a.s. Kebanyakan teks al-Quran di zaman awal Islam ditulis di atas kertas kulit yang dikenali sebagai velum menggunakan tulisan kufik. Di dalam bidang seni penulisan al-Quran terdapat sejenis al-Quran yang dikenali sebagai al-Quran Biru.





Al-Quran Biru mempunyai set penulisan teks yang seragam dan ini menjadi ciri-ciri unik yang dimiliki oleh al-Quran ini. Al-Quran Biru dihasilkan dengan menulis ayat al-Quran di atas kertas kulit yang telah diwarnakan dengan pewarna biru.




Tulisannya ditulis dengan dakwat emas dalam 15 baris teks bagi setiap helaian kertas kulit yang digunakan. Setiap naskhah al-Quran Biru yang dihasilkan mempunyai sebanyak 650 helaian kertas kulit.





Berdasarkan kepada ciri-ciri unik dan mewah di atas, ia mengehadkan penaung kepada pengeluaran al-Quran Biru ini kepada golongan khalifah dan pembesar istana sahaja kerana kos untuk menyiapkan senaskhah al-Quran Biru adalah amat mahal pada abad ke-8 hingga abad ke-13 Masihi.





Penghasilan al-Quran Biru bermula dengan proses penyediaan kertas kulit yang diambil daripada kulit kambing. Bulu-bulu halus yang terdapat pada kulit kambing akan dibersihkan dan seterusnya ia di regang pada bingkai kayu dan dipaku untuk tujuan pengeringan.





Setelah kulit kering, ia akan disapu dengan bahan pewarna indigo yang menghasilkan warna biru dengan menggunakan berus. Ia juga mungkin direndam ke dalam cecair indigo untuk jangka masa yang lama bagi mendapatkan warna biru gelap.





Selepas proses mewarna, kulit akan dikeringkan sebelum proses menulis. Kertas kulit yang telah kering akan dipotong mengikut saiz yang diperlukan.





Kebiasaannya helaian Al-Quran Biru dihasilkan dalam bentuk melintang. Kemudian penulis khat akan menyediakan garisan bagi memastikan ayat-ayat Al-Quran yang ditulis adalah lurus.





Penulis khat akan menggunakan kapur atau mata pen yang tumpul untuk menghasilkan garisan teks. Setelah garisan yang diperlukan siap, penulis khat akan mula menulis aya-ayat al-Quran menggunakan dakwat berwarna emas.





Al-Quran Biru dihasilkan bukan untuk tujuan praktikal malah ia lebih kepada tujuan hiasan. Tulisan kufik yang digunakan tidak mempunyai baris dan titik.





Mengikut dapatan kajian yang dijalankan oleh pengkaji seperti Neumier, ia dijadikan sebagai hadiah yang bukan sahaja melambangkan kekayaan pembuatnya malah ia juga melambangkan status kuasa yang dimiliki oleh seseorang pemerintah.





Selain biru, terdapat naskhah al-Quran yang ditulis dengan tulisan perak di atas kertas kulit berwarna seperti coklat dan ungu. Al-Quran ini merupakan antara koleksi manuskrip Islam di Masjid Kasba di Tunisia daripada Khalifah Al-Mutawakkil pada abad ke-15 Masihi.





Dua buah masjid besar yang mempunyai naskhah al-Quran ini di dalam simpanan mereka ialah Masjid Besar Khairouan dan Masjid Besar Cardoba. Selain masjid, naskhah atau helaian al-Quran Biru ini turut dimiliki oleh beberapa buah muzium tersohor seperti Muzium Metropolitan, Muzium Sackler di Harvard, Chester Beatty Library dan di Malaysia helaian al-Quran yang cantik ini boleh dilihat di Muzium Kesenian Islam Malaysia.





Muzium Kesenian Islam Malaysia mempunyai sehelai muka surat al-Quran Biru yang dihasilkan pada abad ke 9 - 10 Masihi di Afrika Utara. Ia merupakan antara artifak terbaru yang dipamerkan di dalam Galeri Al-Quran dan Manuskrip.




Sumber



http://meenkadir.files.wordpress.com/2009/08/al-mubarak.jpg?w=300&h=225







Isnin, 30 Julai 2012

Rebut kelebihan Ramadan





Rebut kelebihan Ramadan



Pada Ramadan, masyarakat Islam digalakkan memperbanyak bersedekah, menyediakan juadah berbuka puasa dan menghulurkan apa juga bantuan yang terdaya bagi mencontohi perbuatan Baginda Nabi SAW yang sangat pemurah.





Begitu juga kewajipan bersegera menunaikan fardu zakat fitrah bagi yang berkemampuan tidak harus dilengah-lengahkan.




Nabi Muhammad SAW bersabda:




“Sesiapa daripada kalangan mukmin

memberi makanan kepada mukmin

yang kelaparan

maka Allah SWT akan memberinya makanan

buah-buahan syurga pada hari kiamat.

Sesiapa daripada kalangan mukmin

memberi minuman kepada mukmin

yang kehausan

maka Allah SWT akan memberinya khamar syurga

yang termeterai bekasnya pada hari kiamat.

Sesiapa daripada kalangan mukmin

memberi pakaian kepada mukmin

yang tidak berpakaian

maka Allah SWT akan memberinya pakaian syurga

yang berwarna hijau.”

(Riwayat al-Tirmiziy dan Abu Daud)






“Tidaklah berkumpul

suatu kaum di rumah Allah,

mereka membaca al-Quran

dan saling mempelajarinya kecuali

akan turun kepada mereka ketenangan,

diliputi rahmat Allah SWT,

malaikat akan menyertai mereka

dan Allah SWT membanggakan mereka

di kalangan malaikat yang ada

di sisinya.”

(Riwayat Abu Daud)





Baginda SAW pernah ditanya sedekah
yang paling afdal dan Baginda menjawab,
sedekah pada Ramadan.







Selain itu kelebihan, Ramadan juga dibahagi-bahagikan kepada nikmat beroleh rahmat Allah SWT pada 10 hari pertama, ganjaran pengampunan dosa pada 10 hari berikut dan akhirnya pembebasan daripada api neraka di 10 terakhir.







Kelebihan Ramadan jadi motivasi muslimin beramal







Semua kelebihan ini motivasi untuk muslimin beramal memenuhi Ramadan dengan aktiviti bermanfaat. Diriwayatkan juga apabila tiba Ramadan, pintu langit, pintu syurga, pintu rahmat dibuka, pintu neraka ditutup dan syaitan dibelenggu.






Masyarakat Islam diseru berusaha bersungguh-sungguh memenuhi seluruh Ramadan dengan pelbagai kegiatan ibadah yang memiliki ganjaran hebat. Ganjaran bertadarus al-Quran contohnya mampu memberi ketenangan dan menarik rahmat Allah SWT.







Ini dinyatakan dalam riwayat:






“Tidaklah berkumpul

suatu kaum di rumah Allah,

mereka membaca al-Quran

dan saling mempelajarinya kecuali

akan turun kepada mereka ketenangan,

diliputi rahmat Allah SWT,

malaikat akan menyertai mereka

dan Allah SWT membanggakan mereka

di kalangan malaikat yang ada di sisinya.”

(Riwayat Abu Daud)







Ramadan juga bulan pengampunan dosa yang memberi peluang individu Muslim melipatgandakan usaha memohon keampunan seterusnya bertaubat dan tidak lagi mengulangi dosa itu.






Kelebihan yang tiada tolok bandingnya terdapat pula pada malam lailatulqadar. Berjihad mencari lailatulqadar adalah kemuncak daripada segala amal kebajikan dilakukan sejak hari pertama Ramadan.






Pada malam itu dosa sesiapa beristighfar diampunkan, doa dan permohonan kepada sesiapa yang ikhlas menadah tangan kehambaan diperkenankan.






Malah pahala beribadah menyamai 1, 000 bulan iaitu seolah-olah 83 tahun umur manusia bakal diraih insan terpilih beroleh nikmat beribadah pada malamnya. Ini juga peluang keemasan yang perlu diraih setiap Muslim.






Ia tiba setahun sekali dan tiada sesiapa yang boleh menjangka akan memperoleh lagi kenikmatan seperti ini pada tahun mendatang.






Penulis ialah

Pensyarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam,

UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru.

















Ahad, 29 Julai 2012

Ramadan Highway Code



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh4nphIBL3UeMMxRf9WjSzL6oH6y5tkf7W6Ctly2JODK694Ny3j-MbQL2vfU7ySyNATPnPXtYq5Aq7Qz8t5GYuG4Het2OYbOav_6zgscl0OJkhjXG78WWiNnxMXq-qLMKH3d8-8sOcWYvo/s1600/ramadan+quats.jpg





Daripada Abu Hurairah ,

Nabi S.A.W telah bersabda yang bermaksud :





"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan


dengan penuh keimanan dan keikhlasan


nescaya akan diampuninya


segala dosanya yang telah lalu."




( Hadith riwayat oleh Nasai'e, Ibn Majah dan Baihaqi )








Penghayatan Ramadan tidak konsisten







Penghayatan Ramadan tidak konsisten






Sering kali masyarakat kita terlepas pandang beberapa perkara ketika Ramadan dan Syawal antaranya, lebih mementingkan bazar Ramadan daripada masjid. Jika dikumpulkan orang yang berada di bazar, rasanya tidak muat masjid, lebih ramai daripada solat Jumaat.







Itulah hakikatnya, manusia lebih mementingkan sesuatu yang dapat dilihat daripada pahala yang dijanjikan Allah. Lebih mementingkan ‘hendak berbuka apa hari ni?’ daripada ‘hendak beribadah apa hari ini?





Kualiti ibadat









Kualiti dan kuantiti ibadat berbeza antara separuh pertama Ramadan dengan separuh kedua Ramadan.







Pada awal Ramadan, semangat berkobar-kobar ingin melakukan bermacam ibadat kerana terkesan dengan kelebihan yang dijanjikan ketika Ramadan. Jika boleh, hendak memenuhkan setiap malam Ramadan dengan solat tarawih, solat tahajud, solat witir, bacaan al-Quran dan sebagainya. Terasa macam bersalah jika tertinggal walaupun satu rakaat solat tarawih atau solat tahajud. Namun, apabila masuk separuh kedua Ramadan, kelebihannya hanya tinggal kesan.







Semangatnya semakin hilang







Semakin Ramadan ingin berlalu, semakin bertambah urusan perlu diselesaikan. Semua ibadat semakin berkurang dan semangat yang berkobar-kobar semakin pudar dan luntur.
Lebih bergembira dengan datangnya Syawal daripada datangnya Ramadan. Ramadan diibaratkan bulan seksaan, Syawal dianggap bulan kegembiraan. Tiada penghayatan terhadap kelebihan Ramadan berbanding bulan lain.






Pentingkan sahur





Lebih mementingkan sahur daripada qiamullail dan solat Subuh. Kalau bangun sahur, hati gembira kerana dapat makan.







Tetapi qiamullail dan solat Subuh tidak menjadi keutamaan, yang penting, bersahur dan niat puasa. Tidak solat pun tidak mengapa, yang penting puasa. Begitu juga ketika berpuasa pada siang hari, sanggup menahan lapar sehingga keletihan dan tertidur tetapi solat dan amalan lain diabaikan.







Berjaga buat kuih








Sepuluh akhir Ramadan tidak ada masa untuk qiamullail tetapi boleh pula berjaga malam buat kuih, kek, lemang dan ketupat.







Tidak ada masa untuk tahajud yang hanya dua rakaat, tidak sampai pun 10 minit, baca al-Quran sehelai tidak sampai pun 15 minit. Duit berhabis untuk juadah berbuka, bersahur dan sambutan hari raya tetapi kedekut bersedekah.







Tukar serba baru







Sikap ini masih sukar dikikis. Apabila menjelang akhir Ramadan, hati terdetik hendak tukar semua baru. Tabung masjid dan surau tidak lagi diisi, kutipan untuk moreh tidak lagi dipedulikan. Ada baiknya duit raya disedekahkan lebih banyak kepada fakir miskin daripada diberikan kepada kanak-kanak. Dahulukan duit raya kepada yang lebih memerlukan seperti fakir miskin dan anak yatim. Buat pertimbangan yang betul untuk menghabiskan duit raya dengan cara dan tempat yang betul.






Solat tarawih berjemaah penuh masjid, tapi solat fardu berjemaah, hanya penuh dengan tiang masjid.






Tempat persinggahan






Cuba perhatikan sebelum dan selepas Ramadan, masjid hanya menjadi tempat persinggahan pada Ramadan dan kembali ditinggalkan selepasnya.






Rasulullah SAW amat memberatkan solat fardu lima waktu berjemaah sehingga beliau mengancam mahu membakar rumah yang penghuninya tidak solat fardu berjemaah.









Petikan: Buku Adab Ramadan.





















Sabtu, 28 Julai 2012

Motivasi daripada amalan bersahur



Motivasi

daripada amalan bersahur



Usaha mengadakan amalan kebajikan mampu mengeratkan silaturahim



Alhamdulillah, sudah seminggu kita menjalani ibadat puasa Ramadan yang di awalnya dicucuri rahmat Allah SWT sebagai balasan kerana bersabar dengan ujian menahan lapar, dahaga serta meneruskan rutin kerja seharian.





Mengekalkan semangat, momentum dan kecerdasan bekerja tidaklah semudah dikata jika tiada usaha. Justeru, melaksanakan amalan sunat dalam bulan ini yang Allah gandakan pahalanya seperti mengerjakan amalan wajib untuk memberi pelbagai rahmat selain ganjaran pahala di akhirat.






“Sesiapa yang meringankan

beban kerja bagi pekerjanya

pada Ramadan akan diampunkan

Allah dosanya dan dibebaskan daripada neraka.”


- Riwayat Ibn Khuzaimah dalam Sahihnya





Termasuklah untuk menguatkan fizikal dan semangat bagi menjaga momentum kerja yang berkualiti dan antara amalan sunat itu ialah bersahur.







Sabda Rasulullah SAW:




“Bersahurlah kamu kerana

makanan sahur itu mengandungi barakah.”

(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)







Barakah bersahur




Perkataan ‘barakah’ ertinya mengandungi kebaikan yang banyak sama ada manfaatnya semasa kita bangun bersahur mahupun kebaikan untuk keesokan hari ketika berpuasa. Antara kebaikan bangun masa sahur, seseorang itu boleh beramal seperti mendirikan solat dan berdoa.
Diceritakan dalam satu riwayat, Rasulullah SAW mendirikan solat antara sahur dan Subuh dengan kadar bacaan 50 ayat yang sederhana panjangnya.







Rasulullah SAW bersabda, sebaik-baik doa adalah pada waktu sahur.







Apatah lagi dalam Ramadan penuh keberkatan, pahala amalan digandakan dan doa orang berpuasa dimakbulkan. Ruang dan peluang bersahur ini boleh dijadikan penggalak meningkatkan motivasi kerja kerana kesempatan beramal di awal Subuh juga dapat menjamin kesegaran dan kecerdasan fizikal.







Hal ini dapat membendung sifat malas serta mengerjakan solat di awal waktu dan menjaga disiplin dengan mengelakkan pekerja lewat ke tempat kerja.







Sumber tenaga







Makanan diambil ketika bersahur dapat memberi sumber tenaga untuk bekerja dan beribadat. Kerana itu jugalah disunatkan untuk melewatkan bersahur. Beginilah banyaknya rahmat dan barakah terkandung dalam amalan bersahur.







Selain itu, semangat dan momentum kerja juga dapat dibantu oleh pegawai atasan atau majikan melalui pelbagai kaedah seperti penghargaan, galakan di atas khidmat serta pencapaian staf khasnya kerana mengambil kira ia dilakukan dalam keadaan mereka berpuasa.







Apatah lagi kerana Allah SWT melimpahkan pelbagai bentuk penghargaan sehinggakan kepada bau mulut mereka yang berpuasa itu menurut sabda Rasulullah lebih baik di sisi Allah SWT daripada bau kasturi.







Justeru, usaha mengadakan majlis ilmu, berbuka puasa, bersedekah kurma dan bantuan kepada keluarga fakir miskin, anak yatim yang memerlukan dalam kalangan pekerja organisasi mampu mengeratkan silaturahim serta melambangkan keprihatinan majikan.







Budi bicara







Sifat timbang rasa dan budi bicara majikan mengagihkan kerja supaya tidak terlalu membebankan atau menyusahkan juga antara kaedah merangsang semangat momentum bekerja sepanjang Ramadan.







Sabda Rasulullah SAW:







“Sesiapa yang meringankan beban kerja

bagi pekerjanya pada Ramadan

akan diampunkan Allah

dosanya dan dibebaskan daripada neraka.”

(Riwayat Ibn Khuzaimah dalam Sahihnya)








Usaha ini juga menjadi serampang dua mata iaitu melatih disiplin diri pekerja dan hemah majikan dalam menjaga kebajikan serta hubungan silaturahim dengan pekerjanya. Kedua-dua aspek ini adalah faktor penentu kejayaan individu dan organisasi yang mampu dijana.








Malah, ia adalah usaha ke arah membangunkan warga organisasi yang bertakwa seperti matlamat berpuasa yang difardukan Allah kepada hamba-Nya.








Maksud takwa menurut Saidina Ali ialah takut kepada Allah al-Jalil iaitu dalam konteks ini, merasa bimbang atau takut kita tidak memelihara dan menyempurnakan amanah kerja terhadap pekerja dengan baik.








Firman Allah SWT:






“Sesungguhnya Allah

berserta orang yang bertakwa

dan berusaha memperbaiki amalannya.”

(Surah al-Nahl, ayat 128)








Justeru, apabila bersandarkan matlamat ini, sesuatu yang mustahil akan menjadi realiti dan kerja disempurnakan dalam kegembiraan, dipermudah serta diperelokkan oleh Allah SWT.








Penulis Prof Madya

di Jabatan Siasah Syariyyah,

Akademi Pengajian Islam,

Universiti Malaya (UM)






Keberkatan Dalam Bersahur




Dari Anas ra , Rasulullah saw bersabda yang bermaksud :




“Bersahurlah kamu



kerana pada sahur itu ada berkat.”





(Hadis riwayat
Bukhari,

Muslim, Ahmad, Tirmizi, Nasai dan Ibn Majah).






Melalui hadis ini, amalan bersahur dikaitkan

dengan keberkatan dan keberkatan pula


membawa makna rahmat, kebaikan


serta restu Ilahi.








Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Imam Muslim,

yang bermaksud :




" Perbezaan di antara puasa kami dengan puasa ahli kitab


(Yahudi dan Nasrani) ialah adanya makan sahur. "



(Hadis riwayat An-Nasaie.)



Nabi bersabda:


“Bersahur itu berkat maka


janganlah kamu tinggalkan,


walau seorang di antaramu hanya meneguk air.


Kerana Allah dan para malaikat Nya


akan mengucapkan selawat


kepada orang-orang yang bersahur.”


(Hadis Riwayat Ahmad)




Bangunnya kita untuk bersahur

menjelang subuh akan memastikan

agar kita dapat solat subuh di awal waktunya,

satu amalan yang amat disukai.




Menurut sebuah hadis dari Abu Mas’ud al-Ansari:



“Bahawa Rasulullah saw


melakukan solat subuh di saat kelam

pada akhir malam (di awal waktu subuh),


kemudian pada kali lain dilakukannya


ketika hari mula terang.


Setelah itu solat tetap dilakukannya


pada waktu gelap tersebut sehingga beliau wafat,


dan tidak pernah lagi di waktu hari telah mulai terang.”


(Riwayat Abu Daud dan Baihaqi)




Thanks google..:)




Sahur adalah satu rahmat dan berkat
yang dikurniakan Allah ke atas umat Islam.
Anjuran bersahur itu dapat dilihat dalam hadis Nabi yang bermaksud:



“Bersahurlah, sekalipun dengan seteguk air”.


(Hadis riwayat Ibnu Hibban)




Hadis ini menunjukkan kepentingan bersahur
kepada orang yang berpuasa walaupun makan atau minum
dengan sedikit sahaja sekalipun dengan hanya seteguk air.
Dalam hadis lain, kelebihan ke atas orang yang bersahur itu
ialah seperti sabda Rasulullah bermaksud:





“Sesungguhnya Allah dan malaikatnya

mengucapkan selawat

(berdoa dan memohon daripada Allah

akan keampunan dan keredhaan)

ke atas orang yang bersahur”.

(Hadis riwayat at-tabrani)




Melewatkan sahur bermaksud
bersahur ketika menghampiri waktu subuh.
Dari Anas bin Malik R.A bahawa Zaid bin Thabit pernah berkata:





" Kami pernah bersahur bersama nabi,

kemudian kami bangun

untuk melakukan solat (subuh) dan kadarnya

(di antara sahur dan solat subuh) adalah

menyamai bacaan 50 atau 60 ayat al-Quran. "

(Hadis Riwayat al-Bukhari)





Rasulullah S.A.W makan cuka dan minyak zaitun
yang dicampurkan dengan makanan asasi seperti roti.
Ia bermanfaat mencegah lemah tulang, melancarkan sembelit,
menghancurkan kolestrol, melancarkan pencernaan
dan menjaga suhu tubuh .





Baginda melebihkan makanan
berasaskan bijiran dan ubi kerana ia
membekalkan karbohidrat kopleks, vitamin, mineral dan serat.
Mengikut piramid makanan, kita disarankan mengambil
8 hingga 12 hidangan makanan berasaskan
bijiran dan ubi dalam sehari.
Ini bermakna Rasulullah mengamalkan
sistem pemakanan yang seimbang untuk
diikuti dan diamalkan.